BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm met whiskey/sinaasappel

 

Kcir

Tondelzoeker
Berichten
17
Een tijdje geleden heb ik een cold smoke generator aangeschaft. Afgelopen weekend maar eens een groot stuk zalm op deze manier gerookt, volgens het recept van rookplankje.nl.

Zalm gepekeld in zout en suiker, aangevuld met whiskey en sinaasappelschil. Dit onder druk voor ca. 15 uur in de koelkast gezet. Daarnaast ongeveer 20 uur gedroogd en vervolgens 14 uur koud gerookt. Ik heb een combinatie van beuken en whiskey houtmot gebruikt. Daarna in kleinere porties 24 uur gevacumeerd alvorens een deel op te eten en een ander deel in te vriezen.

En dan hier de foto's
Stukje zalm met huid van 1200 gram
zalm1.jpg


In twee stukken vanwege de grootte van de BBQ en de grootte van de plaat waarop de zalm ligt.
zalm2.jpg


Klaar om te roken op de Weber
zalm3.jpg


Na het roken een mooie kleur gekregen
zalm4.jpg


Geportioneerd en klaar om nog 24 uur te rusten
zalm5.jpg


En ook hiervan ??n stukje verwerkt tot kroketjes
zalm6.jpg

 
Ziet er lekker uit.
Hoe vond je het smaken?
 
SilverFox zei:
Ziet er lekker uit.
Hoe vond je het smaken?

Haha, om eerlijk te zijn houd ik zelf niet zo van zalm noch van whiskey, maar mijn vriendin wel. Dus deze is vooral voor haar gemaakt en ze vond het superlekker! Ik heb zelf wel een beetje geproefd en vond hem heerlijk zacht en hoog op smaak (maar daar houden wij wel van). Dus als ik de dame moet geloven is het een absolute aanrader :)
 
Ziet er prima/lekker uit.
Zou ik best eens willen proeven. ;)
Wat vonden jullie van de sinasappel schil smaak in dit recept?
 
Dat ziet er fantastisch uit zeg. Wel baas dat je dit speciaal voor je vriendin maakt.  B-)
 
Klinkt lekker Sinaasappel Whisky, lijkt me wel wat voor een volgende keer.

Ik gebruik eigenlijk altijd verse kruiden, (dille, citroenthijm, dragon, knoflook, mosterdzaad en peper.)

Hoe bedoel je, "onder druk" gepekeld..... tijdsdruk of vacu?m druk?
 
@Marcel ik vermoed dat er bedoeld wordt 'met een gewichtje er op'
 
Kcir zei:
SilverFox zei:
@Marcel ik vermoed dat er bedoeld wordt 'met een gewichtje er op'

Correct :)
Oke, die kende ik nog niet.

Ik zou zeggen dat je door persende druk juist minder tot de kern van het product komt.

 
Terug
Bovenaan Onderaan