BasBQ
Beef en Steak

Spareribs

 
 
 
 

Marcel

Pitmaster
Berichten
824
Gister spareribs gemaakt volgens Pitmasterx. De ribben legt hij enkel met zout op hoog vuur 140-150. Ik bedacht me dat ik nog wat pekel zout had staan van GrateGoods. De verhouding wat aangepast en 200 gram op 3 liter de ribben en voor 22 uur ingelegd.

b3c26f03386e566aee6e26a1362b1878.jpg


Ook kwam Pitmasterx met een dipsausje. Wij vonden ?m wat minder.

9e8b20f81dad8496ab48916915b8fe36.jpg


Na 22 uur de ribden droog gedept en op kamertemperatuur laten komen.

eb90f4d833b177cde4cfccaaa78c81f8.jpg


In tegenstelling tot low and slow blijft het vlies aan de buikzijde eraan zitten. Dit vormt een beschermlaagje. Ik kon me niet inhouden en moest een stukje hiervan proeven. Crispy en echt goddelijk lekker.

bf4a417f80d18ddf86a01f32670857cc.jpg


Even de laatste stukjes afgrillen en klaar omgeven 10 min. te rustenen aan te snijden.

0adf3f0a08929589418825093acb196c.jpg


Het eind resultaat mag er zijn sappig, vleesig, de rookaal van het eigen vet.

Qua temperatuur ben ik rond de 170-180c gaan zitten en zijn ze binnen het uur klaar.

3cd5937347bef3e4be51c972b205f232.jpg


Bedankt voor het lezen en veel plezier bij het maken.
 
Ik had dat filmpje ook gezien. Hij maakte dry ribs, zoals ze ze in Memphis maken. De methode komt bij Rendez Vous vandaan, Charlie Vergos maakte ze daar zo alleen gaat er dan aan het einde nog een laag rub overheen. Ook mop je ze constant.
Maar het belangrijkste is afstand tussen je vlees en je vuur. Roel (pitmasterx) doet dat in een water smoker zonder lekbak.
Bij Rendez Vous zitten de roosters hoog boven het vuur.

Ik heb op mijn blog ook Memphis style ribs staan. Gemaakt in de Weber Smokey Mountain.
De afstand in een kamado is eigenlijk te klein en met meer ruimte zul je een nog veel beter resultaat krijgen.
 
Mooie manier om ribs te maken.  En als het goed smaakt moet ik dat ook eens proberen.
Moet dit in een gesloten BBQ? Of zou het ook op open vuur kunnen. Met een zwenkbraai
 
Bram zei:
Mooie manier om ribs te maken.  En als het goed smaakt moet ik dat ook eens proberen.
Moet dit in een gesloten BBQ? Of zou het ook op open vuur kunnen. Met een zwenkbraai
Ik heb ze op mijn Basterd Large met rooster op platesetter zonder hitte deflectors. De hoogte boven het vuur is dan ruim 30 cm. De deksel dicht en afhankelijk van de hoeveelheid rook die ontstaat door het vet dat op de kolen valt even spieken, laten vlammen controleren op kleur en weer sluiten. Echt leuk, actief BBQ-en erg lekkere smaak en eetbeleving.
 
Lekker lekker!
Waarom de ribben op kamertemperatuur laten komen?
 
SilverFox zei:
Lekker lekker!
Waarom de ribben op kamertemperatuur laten komen?
Door ze niet op 3-4 graden te hebben maar 12-14 gaat het dichtschroeien sneller en is de gewenste kern temperatuur 72/78 beter te behalen zonder zwart bebladerde ribs aan de buitenkant
 
Ah, die kerntemperatuur was me even ontschoten, thanks!
 
Terug
Bovenaan Onderaan