BasBQ
Beef en Steak

Keramische barbecues: het aansteken

In het eerste artikel in deze serie beginnen we met de eerste stap: het aansteken van de keramische barbecue.

Allereerst wordt een keramische barbecue altijd gestookt op houtskool, bij voorkeur grote brokken houtskool; zgn "lump charcoal". Het is belangerijk dat je grote stukken houtskool en geen briketten of kleine houtskool gebruikt, want hierdoor raken luchtgaten verstopt. Ten eerste door de compacte vorm en ten tweede door de as; dit resulteert in een zuurstoftekort. Daarnaast branden grote stukken houtskool uiterst constant. Voorbeelden van geschikte houtskool zijn: blackranch, Peko, Big Green Egg, Dammers etc.

IMAG0246.jpg


peko.jpg


Big-Green-Egg-Lump.jpg



Houtskool vullen
Als je tijdens je laatste sessie de barbecue hebt gesmoord, dan moet je er eerst voor zorgen dat het vuurrooster vrij is van as en kleine stukjes houtskool. Verwijder eerst de grote stukken met de hand  en verwijder daarna de as met behulp van de pook. Plaats de grote gebruikte stukken terug en vul de vuurkorf aan met nieuwe houtskool. Als het de eerste keer is dat je de barbecue aansteekt kun je direct houtskool in de barbecue doen.

bge-6.jpg


Vul de barbecue altijd met hand. Gebruik hiervoor eventueel handschoenen. Als je het direct uit de zak gooit komen wederom kleine stukjes houtskool in de gaatjes van je vuurrooster, vooral als de zak bijna leeg is.

DSC_0672.jpg


Positioneer de houtskool ongeveer tot aan de keramische vuur ring. Bij een lange low&slow sessie kun je zelfs tot vlak onder de platesetter vullen. De vuistregel is dat je nooit teveel houtskool hebt, wel te weinig... Alles dat niet opbrand kun je immers volgende keer weer gebruiken.

maplebrinedchops-3.jpg


Aansteken
Het aansteken van een keramische barbecue verschilt met een 'normale' houtskoolbarbecue op het punt dat je geen starter nodig hebt om de houtskool brandend te krijgen. Het aansteken doe je door aanmaakblokjes tussen de houtskool te leggen. Afhankelijk van de gewenste temperatuur gebruik je 1-4 aanmaakblokjes. Wil je low&slow gebruik dan 1 aanmaakblokje in het midden van de houtskool. Wil je de barbecue snel op hoge temperatuur gebruik dan afhankelijk van de grote van de barbecue 3-4 aanmaakblokjes verdeeld over de houtskool. Gebruik NOOIT aanmaakvloeistof. Het keramiek is poreus en het zou er in kunnen trekken. Dan heb je nog langer die chemische lucht in je barbecue.

maplebrinedchops-4.jpg


Zorg ervoor dat de onderste schuif helemaal open staat

DSC_0686.jpg


Steek de blokjes aan

maplebrinedchops-5.jpg


Als de blokjes uit zijn en de houtskool brandt dan kun je de deksel sluiten, deze warmt dan meteen mee met de rest van de barbecue. Heb je een klein formaat keramische barbecue sluit dan de deksel direct na het aansteken van de blokjes, anders zou je vilt kunnen verbanden.

DSC_0691.jpg


Laat nu de barbecue op temperatuur komen. Hoe je de temperatuur kunt regelen lees je in Deel 2 van deze serie (link naar deel 2)
 
Heeft u nog verzoekjes voor tips en tricks voor wat betreft keramiek? Laat het even weten via dm zodat dit draadje toegewijd aan het aansteken blijft. :)
 
Beste Gerard,

Ik zie in jouw "vuurschaal" een soort snede zitten, is dit standaard of maak je dit er achteraf in?

Groet
Thom
 
Deze snede is standaard bij BigGreenEgg.

Is ook het enige merk wat ik tot nu toe heb gezien...
 
Oude eieren hebben dat spleetje niet.
 
Voor wat grotere snelheid gebruik ik tegenwoordig mijn brikettenstarter ook voor mijn ei. Geen rook meer van aanmaak blokjes als ze in het ei  gaan roken als ze bijna uitgebrand zijn en de hete starterkool warmt je ei meteen tot zo'n 120 graden.
Ik vul de starter met dammers. Die pakt zeer snel hitte op.
Voor low en slow is dit een wat minder goede methode uiteraard.
 
Ik gebruik geen aanmaakblokjes meer maar een gasbrander. Deksel open, onderste schuif open en de brander op een paar plekken even op de kolen houden. In een kwartiertje is je ei op temperatuur zonder hinderlijke walmen, dampen en rook ;)
 
noskos zei:
Ik gebruik geen aanmaakblokjes meer maar een gasbrander. Deksel open, onderste schuif open en de brander op een paar plekken even op de kolen houden. In een kwartiertje is je ei op temperatuur zonder hinderlijke walmen, dampen en rook ;)

Ik gebruik een looflighter, zelfde effect maar dan op stroom.
 
Nosmo zei:
noskos zei:
Ik gebruik geen aanmaakblokjes meer maar een gasbrander. Deksel open, onderste schuif open en de brander op een paar plekken even op de kolen houden. In een kwartiertje is je ei op temperatuur zonder hinderlijke walmen, dampen en rook ;)

Ik gebruik een looflighter, zelfde effect maar dan op stroom.

Hier ook de looftlighter. Vond t eerst maar een overbodig apparaat maar nu ik m gebruik vind ik m echt heel fijn. Gasbrander geeft hetzelfde effect denk ik. Lekker makkelijk :)
 
Ik heb het ook heel geprobeerd met een gasbrander, maar die ging steeds uit. Verbruikte teveel zuurstof denk ik. Verkeerde brander? Ik heb zo'n kleine gasbushouder met de brander aan een stukje (40cm ofzo) slang eraan.
 
Ik gebruik tegenwoordig een soort stro-rolletjes in paraffine gedoopt. Deze heb ik kant en klaar in een doosje bij mijn leverancier gekocht, maar zag ze later ook in Zwitserland in kilo zakken bij de Aldi liggen.

Het voordeel is geen nare geurtjes, snel aan en snel weer de vlammen uit en volledig natuurlijk.
 
Wat dachten jullie van een verbrander, hebben de meeste mensen wel liggen en werkt geweldig.
Ook om tussendoor een booster te willen geven.
 
Ik gebruik een warme luchtblazer van steinel, deze kan je instellen van 50? tot 630?
 
structor zei:
nix13 zei:
Dit voed mijn stille wens voor een Primo...
Zo stil is die niet enne doen krijg je geen spijt van!
Ik zal er zeker geen spijt van krijgen. Er kwan alleen iets anders tussendoor en die zal zaterdag eindelijk geleverd worden.  :)
 
Hmmm. Ik kan deel twee van deze serie niet vinden... Staat ie wel ergens op het forum?
 
Lin zei:
Hmmm. Ik kan deel twee van deze serie niet vinden... Staat ie wel ergens op het forum?

gewoon houtskool erin en aansteken die hap  ;)
 
Leo zei:
Lin zei:
Hmmm. Ik kan deel twee van deze serie niet vinden... Staat ie wel ergens op het forum?

gewoon houtskool erin en aansteken die hap  ;)

Haha Leo, deel twee zou over temp. Regeling gaan. Leek me wel interessant!
 
Terug
Bovenaan Onderaan