BasBQ
Beef en Steak

Topvent aanpassing

 
 
 
 
 

SilverFox

BBQ Junkie
Berichten
5.305
Ken je dat? Je stelt de topvent (daisywheel, margietschijf, etc) netjes af en de kamado heeft een perfecte temperatuur. Je moet echter tussentijds bij het voedsel dus moet de deksel open.  Na het temperaturen / moppen / sprayen doe je de deksel weer dicht, en ja hoor; de topvent is verschoven. Hoe stond hij ook alweer? Iets bijstellen, opnieuw temperatuur ongeveer zoeken,  en na verloop van tijd moet de deksel weer open want je moet nogmaals temperaturen / moppen / sprayen...... En als je even met de gedachten ergens anders bent blijft hij open staan waardoor de temperatuur in no-time stijgt tot standje pizza-oven.

74b07415b3eb26c6ba7b89745bed7303.jpg


Er zijn verschillende truukjes die toegepast worden. Zo zetten sommigen de topvent 'andersom' waardoor deze juist dicht valt ipv open, wanneer je de deksel opent. Mocht je dan de topvent vergeten gaat je vuurtje uit, maar cremeert je eten niet. Het opnieuw afstellen van de topvent moet dan nog steeds wanneer je de deksel opent en dicht doet.

c8deae8dec3c9ab952590bce24d9ced6.jpg


En andere veel gebruikte methode is de topvent zo plaatsen dat deze door de zwaartekracht op de plek gehouden wordt wanneer je de deksel opent. Hierdoor laat je de topvent in een gewenste positie vallen, in lijn met het scharnier van de deksel. Moet je wel topvent zo plaatsen de positie klopt, en mocht je de temperatuur iets anders afstellen, dien je je topvent bij de draaien. Voordeel is wel dat je afstelling redelijk hetzelfde blijft.

b104dbdf5f820b35ef786beadbab1102.jpg


Dan zijn er ook nog topvents die geen 'wieltje' hebben maar een soort schuifsysteem. Deze hebben bovenstaande problemen niet. Als je deze mooi vind, zou je je topvent hiermee kunnen vervangen, in ruil voor een zak geld....

759d35edcb8cac44a9e5d2c089e12653.jpg


Of je lost het op, binnen enkele minuten, voor minder dan een euro......

De constructie van de topvent zit zo in elkaar dat het wieltje vrij kan draaien, ongeacht hoe vast je de schoef aandraait, dat moet anders kunnen...

Na het verwijderen van de topvent, deze op een kartonnetje gelegd op de keukentafel. De hoeveelheid prut die het afgeeft is genoeg om in no-time een echtscheiding te veroorzaken wanneer je hem zonder karton op de keukentafel legt.

eff0f5d3fef53e3ff1b98a9641d9fd84.jpg


Kruiskopschroevendraaier erbij en het schroefje eruit. Je kan het ringetje en de schroef apart leggen, altijd handig mocht je ze opnieuw nodig hebben. Ikzelf heb ze bij de blokjes gelegd waarmee je de dome en base.op elkaar kan afstellen, en de overige onderdelen die bij de kamado horen.

137a3dd903e8a226d6205b453ac7ff66.jpg


Vervolgens bij de bouwmarkt (of een ijzerhandel) een paar ringetjes en een boutje. Deze zijn van RVS en kosten minder dan 1 euro samen. RVS is geen vereiste natuurlijk.

6428407d7ed9463536fba990191abb5c.jpg


In bovenstaande volgorde de boel weer in elkaar draaien.

3b1abb82bd79925d7718419da3c734ab.jpg


Tot slot de praktijktest.

d44b518b1404295c6c4a86009908cbb5.jpg


Nu blijft het wielte in positie na het openen van de deksel, ongeacht van hoe deze wordt geplaatst.
 
LOL, ik ben net bezig met een blogpost over het in lijn zetten van het scharnierpunt
 
sommige gebruiken een magneetje...

Zelf zet ik het scharnierpunt altijd vooraan en heb dit nooit als hinderlijk gevonden.
 
noskos zei:
LOL, ik ben net bezig met een blogpost over het in lijn zetten van het scharnierpunt
Das zo 2018
Jouw voorliefde voor cheap & simpele oplossingen, kunnen dit vast waarderen
 
Stijn zei:
sommige gebruiken een magneetje...

Zelf zet ik het scharnierpunt altijd vooraan en heb dit nooit als hinderlijk gevonden.
Er zijn zelfs gebruikers die zonder topvent werken ( zogeheten: topless). Er is voor ieder wat wils....
 
Stijn zei:
sommige gebruiken een magneetje...

Zelf zet ik het scharnierpunt altijd vooraan en heb dit nooit als hinderlijk gevonden.

Zo doe ik dat ook inderdaad, perfecte oplossing en geen aanpassingen nodig.  B-)
 
Ik heb het bestaande ringetje in de bankschroef gezet en iets krom geslagen. Zelfde effect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan