BasBQ
Beef en Steak

Aanpassingen cheapo smoker

 

Juulvh

Stoker
Berichten
262
Omdat ik onlangs op zondagavond pas om half 9 mijn kippetje van de smoker kon halen heb ik besloten het zaakje wat te gaan verbeteren. Het ding was zo lek als een vergiet, waardoor ik de temperatuur slecht onder controle had en ook niet hoog genoeg kreeg naar mijn zin. Zojuist heb ik (voorlopig) de laatste hand er aan gelegd, dus nu is het tijd om eea te delen.

Na heel wat gegoogle tot een aantal verbeteringen gekomen welke ik wilde doen, en welke niet al te moeilijk gingen worden:
-Het verlengen van de schoorsteen naar binnen toe, tot net boven het rooster. warme lucht (+rook) kan dan niet gelijk naar boven en door het pijpje eruit, maar blijft wat langer in de deksel hangen. Ik lever hier wel wat roosterruimte voor in, maar dat moet dan maar.
-Het verstevigen van het geheel: wanneer ik mijn bbq'tje wilde verplaatsen ging het hele ding als een harmonica op en neer. Omdat ik ook wat naden moet afkitten mogen die oppervlakken niet naast elkaar bewegen, dus moest ik het geheel maar wat verstevigen met wat schoren.
-Verstevigen deurtje firebox: het deurtje was zo krom als een hoepel waardoor er langs alle kanten zuurstof binnen kon komen. Hierdoor was de temperatuur niet goed te temperen.
-Afdichten van naden: om rook en warmte langer binnen te houden, en om temperatuur beter te controleren, want nu lekte beide deurtjes in de firebox.
-Warmtebuffer: het vullen van de bodem van de smoker met wat lavastenen, zodat de temperatuur beter stabiel blijft, minder verschil tussen links en rechts, en sneller terug op temperatuur na openen.

Als laatste zag ik op internet veel smokers met een zogenaamde baffle plate: een plaat die ervoor zorgt dat de hele lucht uit de firebox wat verderop de gaarkamer binnen komt. Dit moet de temperatuursverschillen tussen links en rechts kleiner laten worden. Ik heb dit nog even achterwege gelaten, mede omdat mijn smoker toch maar een kleintje is, en omdat dit de meest arbeidsintensieve ingreep zou zijn, waar ik net even geen materiaal voor had liggen. Als ik het na mijn test nog nodig vind ga ik dat alsnog doen.

Om te beginnen: een foto van mijn bbq om het plaatje compleet te maken:
107424_1.jpg


Ik ben helaas vergeten foto's te maken van de verstevigingen die ik heb aangebracht, maar die zijn dan ook het minst spannend.

De schoorsteen: RVS pijp in de huidige schoorsteen bevestigd met rvs popnagels. De binnenkant afgekit met hittebestendige (tot 250 graden celsius, kortstondig 300) siliconen, blijvend flexibel.
Pijp_binnenkant.jpg

Pijp_buitenkant.jpg


Verstevigen deur firebox: dit ziet er niet heel sexy uit, maar het was nodig. Wat rvs hoekprofielen met popnagels op het deurtje bevestigd zodat het niet meer kan buigen. Anders krijg je de naden nooit afgesloten.
Versteviging_deur_firebox.jpg


Afdichten van de naden: hiervoor keramisch vilt gebruikt in combinatie met vuurvaste lijm (tot 1100 graden celsius ofzo). Dit vilt is 3mm dik, maar veert wat in, waardoor het ook de minder rechte naden afdicht.
Seal_bovenste_deur_firebox.jpg

Seal_deur_firebox.jpg

Seal_vuurkamer_gaarkamer.jpg

Seal_vuurkamer_gaarkamer_binnenuit.jpg

Seal_gaarkamer.jpg


Nog wat andere naden afgedicht met de siliconen kit. Ook 2 hoekjes moeten bevestigen, omdat deze plaat wat los zat (op bewegende delen kitten is geen succes), en omdat er een gat in zat wat te groot was om met alleen kit te dichten.
Hoekprofiel_kit.jpg

Kitten_naden.jpg


En als laatste de bodem gevuld met 2 dozen lavastenen.
lavastenen.jpg



Dat waren de foto's. Aanstaande zaterdag ga ik testen. Kijken of ik het ding nu beter op temperatuur kan houden, en of er nog ergens rook uit een ongewenste opening komt. Tevens ben ik benieuwd naar de maximale temperatuur die ik kan halen (met kokosbriketten), en wat het verschil tussen links en rechts in de gaarkamer zal zijn. En als hij dan toch staat te roken... gelijk maar wat MOINK balls uitproberen :)
 
Ben benieuwd naar hoe hij nu zijn werk doet. Lekker bezig ;)
 
Lekker aan het klussen geweest. :) en Sucses met de volgende test
 
Veel plezier, ben benieuwd naar het resultaat
 
Ik vraag mij af hoe de test was.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Afgelopen zaterdag getest. Ik had hem rond 12u aangestoken en 2 probes op het rooster bevestigd om te kijken wat de temperaturen deden. De verschillen tussen links en rechts blijven wel bestaan. Door de stenen duurde het wel vrij lang voordat de hele smoker op temperatuur was. Zelfs als ik na enkele uren stoken (met kokosbriketten) aan de onderzijde aan de bbq voelde was dat niet echt warm. Ik heb later ook een probe onderin tussen de stenen gelegd en die kwam nauwelijks boven de 60 graden uit. Misschien op het begin even goed doorstoken de volgende keer, eventueel met wat hout. Op zich zou het isoleren van de onderkant ook een goede optie zijn denk ik, gezien de stenen direct op het metaal liggen wat nog geen milimeter dik is... Nog even over nadenken dus.

Voor wat de afdichtingen betreften merkte ik wel grote verschillen. Ik heb wat rookhout gebruikt en eens goed gekeken. Waar ik eerst overal rook uit zag komen zag ik nu nog enkele kleine pluimpjes uit wat naadjes komen, maar dat was verwaarloosbaar. Ik merkte ook dat toen ik klaar was en de luchtinlaat sloot dat de bbq snel afkoelde, omdat de briketten doofden. Voorheen bleef hij gewoon branden tot de briketten helemaal op waren, omdat er overal lucht langs kon. Het afdichten van de naden is dus zeker geslaagd.

Uiteraard niet met een lege smoker getest, dus ook maar voor de eerste keer moinkballs gemaakt, wat een groot succes was. Ik had hier ook gemerkt dat de temperatuur tussen links en rechts dunsdanig verschilde dat ik ze halverwege om had moeten draaien: sommige balls waren duidelijk minder gaar dan anderen.
 
mssh nog een deflectorplate monteren om dat temperatuurverschil weg te krijgen.
 
Dat leek me aanvankelijk te veel gedoe, maar isoleren is matuurlijk nog veel meer werk, wil je dit een beetje netjes doen. Volgens mij heb ik nog wat oude metalen legborden van een kast liggen, dat kan wel een geschikt materiaal zijn om dit mee te maken. Zal er eens over na gaan denken
 
Hout of op z'n minst een heet brandende houtskoolsoort icm hout  gebruiken. Briketten hebben niets te zoeken in een offset.

Je kan natuurlijk wel een bedje van briketten gebruiken om je hout op te leggen en zo aan te steken.
 
mooi werk. Waar heb je de lijm, kit en afdichtingsband vandaan gehaald? Ik heb het ook eens geprobeerd maar dat was geen succes.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Ik heb na mijn eerste testsessie geen tijd meer gehad, dus nog geen verdere aanpassingen gedaan. Dat staat wel op de planning maar niet binnenkort.

Ik heb de kit bij de lokale bouwmarkt gehaald, en de lijm en vilt bij bakkerkachels.nl besteld. Het lijkt prima te hechten dus vooralsnog ben ik tevreden.

En het 'echte' smoken kan dan gemaakt zijn voor hout, maar in een kleine smoker als deze kunnen prima briketten. En daar ben ik blij om want daar heb je veel minder omkijken naar. Goede manier om met het smoken te beginnen :)
 
Ik bekeek je foto's tot nu toe op een telefoon. Maar deze smoker is inderdaad niet zo groot.

Ik kan de Hi Q CoCo kokosbriketten aanraden. Die branden lang en op een mooie temp, met weinig as.

De THM moet je vanaf blijven.  Veel as, veel rook, korte levensduur.

Voor de rest nog niet kunnen testen ivm werk rooster...
 
Bedankt voor je tip. Ik zit bijna door mijn ecobrasca voorraad heen, dus dan zal ik daar eens naar kijken
 
Nu haal ik mijn smokertje na een paar maandjes weer onder zijn doek uit, is de lijm waarmee het vilt vast zit helemaal aan het verpoederen. Sommige stukken hangen al helemaal los.. en dat na 1x gebruiken :( balen, nou kan ik weer opnieuw beginnen... moet ik wel fatsoenlijke lijm regelen. Misschien is het het vocht van het buiten onder een zeiltje staan. Of zou de opgedroogde lijm wellicht door de vorst zo beschadigd zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan