BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me april 2018 - kwartels met een salade van peer en pijnboompitten

 
 
 
 

picosuma

Gerijpt
Berichten
2.707
Uit het boek fantastische vleesrecepten voor een culinaire bbq blz.276

Ik wilde wel eens iets met kwartels heb ze nog nooit gehad ben wel benieuwd hoe ze smaken.
Heb ze zelf bij de ah weg wel uit de vriezer.


ingredi?nten

Dit is voor de kwartels.                                                Dit voor de salade

4 Kwartels                                                          1 eetlepel balsamico-azijn
2,5 theelepel grof zout                                        1 eetlepel citroensap
2 theelepels bruine suiker                                    1 eetlepel honing
2 theelepels paprikapoeder                                  5 eetlepels hazelnootolie,walnotenolie of olijfolie extra vergine
1 theelepel korianderpoeder                                3 eetlepels pijnboompitten , geroosterd
1 theelepel knoflookpoeder                                  3 eetlepels krenten of gedroogde cranberries
1 theelepel gemalen komijn                                350 gr mesclun (gemengde groene salade )
1 theelepel gemalen kaneel                                180 gr Roquefort , verkruimeld
1,5 theelepel zwarte peper                                  4 kleine peren in de lengte doormidden gesneden van klokhuis ontdaan en ingewreven met citroen
250 ml karnemelk

benodigheden

12 lange (25 tot 30 cm ) dunne bamboe vleespennen
1 uur geweekt in koud water daarna uitgelekt.

stap 1

Verwijder indien nodig het ijzerdraad uit de kwartels of spatchock ze.
Spoel de kwartels af onder koud stromend water en dep ze droog met keukenpapier.
Leg de kwartels plat op de snijplank. Steek een bamboe vleespen door het bovenste deel van de kwartels;
begin halverwege de vleugel aan de ene kant en kom er halverwege de andere kant weer uit.
Steek een tweede vleespen recht door het midden van de kwartel en een derde pen van dij tot dij.
Omwikkel de uiteinde van de vleespennen met aluminiumfolie om ze bij elkaar te houden

stap 2

Doe 1,5 theelepel zout met bruine suiker,paprikapoeder,korianderpoeder,knoflook,komijn,kaneel en 1 theelepel peper in een kom en mix dit.
Strooi dit kruidenmengsel over beide zijden van de kwartels en druk het voorzichtig aan.
Giet de karnemelk over de kwartels en laat ze afgedekt 30 minuten marineren in de koelkast, draai ze een paar keer om.

stap 3

Maak de barbecue gereed voor direct grillen en verhit voor tot hoog.

stap 4

Begin intussen met het maken van de salade: doe azijn ,citroensap,honing, 1 theelepel zout en een 1/2 theelepel peper in een meng kom en roer met de garde.
Roer er 3 eetlepels olie, pijnboompitten en de krenten er door .
Leg de salade en de verkruimelde Roquefort boven op de dressing,maar meng niet.

stap 5

Haal de kwartels uit de marinade en laat goed uitlekken. Bestrijk het rooster met olie.
Leg de kwartels op het hete rooster en barbecue ze tot ze gaar zijn,4 tot 6 minuten per kant,en bedruip ze onderwijl met 1 eetlepel olie. Draai de kwartels 90 graden na 1,5 min aan beide zijden voor een mooi grilpatroon.
De kwartels zijn mooi bruin en stevig wanneer ze gaar zijn.

stap 6

Leg de peer helften op het hete rooster en barbecue ze 2 tot 4 minuten per kant en bedruip ze onderwijl met de resterende olie.
Als de peer helften gaar zijn, zijn ze bruin en mals.

stap 7

Meng de salade leg de salade op de borden en leg 1 kwartel en 2 peer helften op elke salade en dien op


Veel succes
 
Hallo wanneer mogen we de resultaten neerzetten ??? :)
 
Steve & Me kwartels met een salade van peer en pijnboompitten.
Heb deze aangebracht dan moet ik die ook maar eens maken.
Was er benieuwd naar hoe het smaakte wij vonden het wel lekker zeker met de salade erbij .
IMG_0237.jpg


De kwartels kruiden en de karnemelk

FEC367_E8-075_C-4581-9_F16-230_C8_F2_A5378.jpg


De kruiden voor de marinade.

DF43_B611-4790-4061-853_E-847_F81335089.jpg


De kwartels.

IMG_0239.jpg


De kwartels ruggengraat eruit geknipt borstbeen uitgesneden en de pennen erin had zelf metalen pennen gebruikt.

EE0_E2_A70-7_EBD-4_DF7-9918-_B81_D24125391.jpg


De kwartels in een bak en de kruiden erin gemasseerd .

704290_CE-_F171-4471-_BEA1-6_AD89_B951597.jpg


De karnemelk erover heen en voor 30 minuten in de koelkast.

56357_DC0-_A4_EF-476_A-80_CC-10_A3_D8_F62_E15.jpg


Ondertussen de dressing voor de salade gemaakt.

544_D36_E1-63_C7-4173-818_F-2_FA98_FD6_DA61.jpg


De salade erboven op geen kaas peren klaar gemaakt.

B37_BCF2_E-278_A-46_CB-_A8_EB-67_F0_AA696_E4_B.jpg


De kwartels uit de marinade uitlekken en dan op de bbq en bedruipen met olie.

IMG_0245.jpg


De halve peren erbij deze ook met de olie bedruipen.

E296928_B-97_A0-40_C7-_B17_B-9246_B3_FBA396.jpg


En dan op het bord met de salade en aardappeltjes.

86_FBD7_D6-_BEEB-4015-8_B85-0_B71947962_DE.jpg


Moet zeggen het was goed gelukt de kwartel zelf klaar maken ging ook goed wel wat gepruts om het borstbeen er goed uit te halen.
Vond het ook leuk om te maken.
 
Mooi gedaan zeg... ziet er heerlijk uit!

Heb nog nooit kwartel gegeten.
 
Sander72 zei:
Mooi gedaan zeg... ziet er heerlijk uit!

Heb nog nooit kwartel gegeten.

Ik dus ook niet maar moet zeggen dat dit geheel erg lekker was .
 
Ziet er goed uit, heb net als Sander ook nog nooit Kwartels klaar gemaakt, maar wil dat zeker een keer gaa proberen.
 
Eindelijk weer eens toegekomen aan een Steven & Me... Kwartels moesten het worden!

ggbhw9u.jpg


De kwartels onthoofd, wervel eruit geknipt en ribben, borstbeen en kleine botjes verwijderd. A hell of a job.... :-O
Daarna gespiesd, gekruid en overgoten met karnemelk:

uVLXRko.jpg


uSbVHt9.jpg


Na een half uurtje was de Monolith op temperatuur en mochten de hoentjes op het rooster:

yxAteBl.jpg


tcIMx6E.jpg


Daarna was de salade aan de beurt:

QtpxPTM.jpg


j04P2Mv.jpg


Bordje erbij, en alles erop:

P8ny9W3.jpg


Wat vonden we ervan? 
Het was voor ons de eerste keer dat we kwartel aten, dus geen vergelijkingsmateriaal.. Smaak was goed, garing had iets minder ver gemogen. Ik heb ze eraf gehaald bij 68 in de filet.
De salade werd met gemengde gevoelens ontvangen; mijn vrouw had liever geen cranberries, ik liever geen blauwe kaas, en de huispuber vond dat wij ons niet aan moesten stellen  :D
 
Lekkerrr behalve de kaas weer  :D
 
Heerlijke foto's Ceriel, ik begin die huispuber steeds meer te waarderen!  :D
 
De "huispuber" =)) ik vind het een schat van een knul en dat gaat een knap ding worden met zijn lange manen.............net zijn vader =))

Mooi gedaan Ceriel, het ziet er heerlijk uit, ik moet dit toch ook een keertje proberen maar i.p.v. pijnboompitten iets anders (i.v.m. allergie) en ik denk koude peer i.p.v. warme peer, ik ben niet van het warme fruit :-S  maar wel met blauwe kaas want ............everyting tastes better with cheese :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan