BasBQ
Beef en Steak

Pizzasteen

In het boek "het vuur de baas" wordt geadviseerd een dikke Pizzasteen te kopen van goede kwaliteit. Een goed advies, maar wat is een dikke Pizzasteen? Zoekend op het internet kom ik veel stenen tegen, maar veel dikker dan 1 cm zie ik ze niet. Is 1 cm dik genoeg of moet ik verder zoeken en zo ja, waar dan?
En hoeveel vrije ruimte moet er rond de steen zijn?
 
Je zou hier eens kunnen kijken:
http://www.pizzasteen-shop.nl/contents/nl/d12_SNIJSERVICE.html

Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk

 
Wat betreft ruimte rondom de steen, die was bij mij eerst te minimaal waardoor de hitte eronder bleef hangen. Liever een iets kleinere steen en wat kleinere pizza's. Ik heb die van mij uiteindelijk met een slijptol kleiner moeten maken

Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk

 
In het bouwpunt te Gent verkopen ze chamottesteen (= vuurvaste steen) 40x40x4.
Schappelijk in prijs, in ieder geval toch in vergelijking met die commerci?le pizzastenen.

Ik heb die van mij gewoon rond gemaakt met de slijpschijf.
f036d6c86d17980cc82e82fc2032cdd3.jpg


Heb er toen ook eentje gekocht om in de oven binnen te leggen, zoals je kan zien, bakken we daar geregeld brood op.
622da760d13f4085a680e03ff0f5160a.jpg


Als Gent voor je te ver is, ik heb nog een reserve liggen te Brasschaat (Antwerpen) die je mag overnemen aan inkoopprijs (moet ik dan even voor informeren).
 
Allen dank voor uw reacties, @Stijn,  dank voor het aanbod, maar ik vrees dat ik net iets te ver weg woon. Rest de vraag hoeveel ruimte je moet vrijhouden rond de steen. Ik ben in het bezit van een ovale Primo.
 
Ariesr zei:
Allen dank voor uw reacties, @Stijn,  dank voor het aanbod, maar ik vrees dat ik net iets te ver weg woon. Rest de vraag hoeveel ruimte je moet vrijhouden rond de steen. Ik ben in het bezit van een ovale Primo.

Dezelfde afstand als die van de plate setter lijkt me logisch / een goede richtlijn.
 
Ik heb nu een Fredstone liggen van Bastard om te testen. Deze is van speciaal materiaal gemaakt waardoor hij niet barst bij thermoshock. Er worden dus nog steeds nieuwe dingen ontwikkeld.
 
Ik wacht de uitkomsten van die test even af, want het lijkt me een interessante optie, maar wat is een goede dikte voor een Pizzasteen?
 
Ik heb met mijn BGE steen nooit problemen gehad. Ik wilde hem voor je opmeten, maar kon hem zo snel niet vinden Heb zo?n 5 pizzastenen in totaal zal er als ik tijd heb even de schuifmaat bijpakken
 
Heb de steen van Weber destijds gekregen (gbs versie), flink gebruikt en ondanks de dunheid nog steeds top.
Niet alleen voor pizza, maar ook voor brood en appeltaart
 
Ik denk dat de dikte vooral van belang is als je meerdere pizza's achter elkaar gaat bakken. Het accumulerend vermogen van een dikke steen is veel groter waardoor je minder lang hoeft te wachten om de steen op te laten warmen tussen de pizza's. Misschien dat iemand zich hier wil wagen aan een formulier voor de "aantal pizza's/steendikte ratio"?

Verstuurd vanaf mijn moto x4 met Tapatalk

 
Ik gebruik ook de eerder genoemde Chamottesteen van 40x40. Die is heel fijn. Met name omdat het vocht uit je pizza dan deels door de steen wordt opgenomen. Met die Bastardsteen hoopt het vocht zich toch op tussen de bodem en de steen en dat komt de knapperigheid niet ten goede. De Chamotte is veel poreuzer. Ok, ik hou van goed belegde pizza's, dus grotere kans op vocht. Maar anyway, Chamotte is voor mij een topper, ook omdat het geen enkel probleem is om zes pizza's achter elkaar te maken.
 
Dat een dikkere steen beter de warmte vasthoudt snap ik (iets met massa enzo ).
Moet echter eerlijk bekennen dat ik het probleem van het niet kunnen bakken van meerdere pizzas achter elkaar, niet in de praktijk heb meegemaakt.
Sterker nog, ik houd juist van een knapperige bodem. En dat worden ze zeker, wat weer resulteert in commentaar van de vrouw; die wil ze minder knapperig....
In de praktijk gaat; de deksel open, hete pizza eraf, koude pizza erop (twee pizzaschepjes wel zo handig), deksel dicht. En dat dan 4 tot 8 keer ongeveer. (Ben vooral heel druk om binnen de gestelde baktijd van de ene pizza, de volgende pizza compleet opgemaakt op de schep hebben)

Wellicht een samenspel van omstandigheden; wanneer je op hogere temperatuur bakt (350 bijv), bak je in een kortere tijd. Waardoor tevens het vocht minder tijd heeft om te verdampen. Je kan je deeg dan iets droger houden om een krokantere bodem te krijgen.
Andersom; wanneer je op 200 bakt, doe je er langer over om de pizza te bakken en verdampt er meer vocht. In dat geval kun je iets meer water toevoegen in je deeg.

Daarnaast is ook het beleg van belang (en de hoeveelheid saus uiteraard). Kort door de bocht: meer vocht is slappere bodem.
Zo zet ik bijvoorbeeld champignons ook altijd even aan voordat ze op de pizza gaan. Even het meeste vocht eruit, dat scheelt een berg.
 
SilverFox zei:
In de praktijk gaat; de deksel open, hete pizza eraf, koude pizza erop (twee pizzaschepjes wel zo handig), deksel dicht. En dat dan 4 tot 8 keer ongeveer. (Ben vooral heel druk om binnen de gestelde baktijd van de ene pizza, de volgende pizza compleet opgemaakt op de schep hebben)

met die dikke steen kan ik er makkelijk een 6 ? 7 tal achter elkaar doen maar wel met een ander ritme als jij.

Bakken, eten dan pas de volgende klaarmaken en er op schuiven.
 
 
 

Bart

Tondelzoeker
Berichten
21
Hoe kun je het makkelijkste je pizzasteen zuiver krijgen. Er zitten nogal wat zwarte aangebakken stukken pizza op momenteel. Moet ik die eraf krabben met iets? Of kan ik die op hoge temperatuur in mijn ei gewoon zuiver krijgen?
 
ik ga er geregeld eens met een inox schuurspons over.
trek er mij verder niet veel van aan ;)
 
Je kan de aangekoekte stukjes met een beetje grof zeezout wegboenen.
Handje zeezout rechtstreek op de steen (droog) en dat zout als 'schuurmiddel' gebruiken. Dan kom je al een heel eind. ;)
 
Inderdaad
Verheten te melden ook; dat zout wrijf ik vervolgens met de hand over de aangekoekte stukje, maar kan ook wel met een doekje denk ik.
 
In mijn BGE gebruik ik de originele pizzasteen en die is 18 mm dik. Ik gebruik die al bijna 6 jaar, niet elke dag, naar volle tevredenheid!
 
Terug
Bovenaan Onderaan