BasBQ
Beef en Steak

Zalm Finse plank (+tomahawk)

Marcdepark

Stoker
Berichten
302
Hallo allemaal,

Aanstaande zaterdag staat er een bbq op de agenda. Samen met een aantal bbq-enthousiasten gaan we samen een middagje+avond bbq-en.

Omdat we nu ook de ruimte hebben leek het me leuk om zalm op een finse plank te maken, wat is er mooier dan een kampvuur+bier+bbq 😉? We zijn al aan het knutselen, plank en rvs spijkers zijn geregeld. Nu vroeg ik me af hoe lang het ongeveer duurt voordat de zalm klaar is, mijn gevoel zegt me dat dit erg lang gaat duren. Op zich geen probleem maar wel wat lastig plannen. Dus is er iemand die zalm op deze manier al eens heeft gemaakt?

Naast de zalm hebben we ook nog enkele tomahawks op het menu. Mijn idee is om deze eerst op de bbq indirect voor te garen. En daarna (open vuurtje hebben we toch) ook nog even boven het vuur te hangen. Ook hiervoor geldt, is er iemand die dit al eens heeft gedaan?

Alle tips zijn welkom!

1710143227977.png
1710143453409.png
 
Ligt er puur aan hoe dicht je de zalm/tomahawk bij t vuur hangt. Ik zou alles lekker los laten en zorgen dat je voldoende versnaperingen in huis hebt en gewoon gaan genieten! En als je bang bent dat je te laat eet, begin je vroeger.

Beste tip welke elke bbq'er kent:

Veel stokbrood en salade alvast voorschotelen dan kauw je zelf die zalm en tomahawk op😋
 
Ligt er puur aan hoe dicht je de zalm/tomahawk bij t vuur hangt. Ik zou alles lekker los laten en zorgen dat je voldoende versnaperingen in huis hebt en gewoon gaan genieten! En als je bang bent dat je te laat eet, begin je vroeger.

Beste tip welke elke bbq'er kent:

Veel stokbrood en salade alvast voorschotelen dan kauw je zelf die zalm en tomahawk op😋

Bedankt voor de tip.
Op deze manier gaan we het inderdaad aanvliegen.

Als voorgerecht bavette (snel klaar) op een BBQ-brood met sriracha mayonaise.
Tomahawk alvast voorgaren op de bbq en dan nog even wat nagaren boven het vuur.

Zalm komt dan vanzelf.

Hopelijk komt het er morgen van om wat leuke foto's te maken!
 
Klinkt niet verkeerd.
 
Wat was het gisteren een feest!

Alles perfect gegaan, zalm was goed te sturen qua temperatuur. De zalm met rvs schroeven op de plank geschroefd.
Eerst vlak naast het vuur gezet en daarna een stukje er van af. De rook ging heerlijk langs de zalm.
Uiteindelijk brood gebakken op de bbq, plank met zalm op tafel. En iedereen kon zo zijn eigen broodje zalm maken.
Uiteindelijk heeft de zalm een uurtje of 3 naast het vuur gestaan. Had sneller gekund maar zo langzaam garen is echt zo lekker, niet normaal.

Tomahawk eerst op de bbq indirect. Toen boven het open vuur gehangen. Uiteindelijk maar even ivm de hoge temperatuur (wel mooi voor het plaatje ). Toen nog even afgegrild. Heerlijk!

eda75416619b98a4c559c329ef193694.jpg

461df9259395361a592276933fd53ef7.jpg

abf425335482292ce6d139180e1da405.jpg

6501f9caf41fb84699133cdf8340cbf3.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan