BasBQ
Beef en Steak

Wild zwijn hamlappen

JeroenQ

Vuurmaker
Berichten
90
Heb onlangs via een jager hamlappen van een wild zwijn gekregen (verpakt en bevroren) vandaag ontdooid en eens gaan zoeken naar een kerntemperatuur.
Kwam daar tussen de 57 en 62 graden tegen. Dit klinkt me niet heel vreemd in de oren. Echter kwam er ook boven de 65 graden vanwege een kleine mogelijkheid dat er een parasiet in het vlees kan zitten die bij 65 graden geen kwaad meer kan. 65 lijkt me zelf wel een beetje ver, maar wat is jullie ervaring met wild zwijn?

16937366233536634158660514901917.jpg


16937366733381827044345061069962.jpg
 
Tjsa mijn ouders kenden vroeger een hele hoop jagers, en we hadden een dieprvries met fazant, ree, eend, everzwijn. Mijn moeder heeft nooit naar de kerntemperatuur gekeken, ok niet alles was rosé uiteraard. Maar dat hoeft ook niet. En vorig jaar met kerst was het ook everzwijn en mijn moeder heeft nog nooit een thermometer in iets gestoken en was nog rosé vanbinnen.

De trend is tegenwoordig hoe roder/rauwer hoe beter, dat mag max die temperatuur zijn etc. Uiteraard moet het vlees niet droog zijn, maar als het de eerste keer is dat ik iets maak, dan verwacht ik geen "perfectie", als het gewoon lekker is, zullen we volgende keer wel zien. Maar aan jou de keuze uiteraard, als jij je veilig voelt bij 65, dan moet je voor 65 gaan, als jij zegt nee het moet rood zijn aan jou de keuze. Zowieso kan je die er eerder afhalen, als je effe laat rusten gaat het nog wel 1-2 graden omhoog. En rauw vlees, ja ik eet ook graag eens Steak tartaar :)

Hier is een chart van fda https://www.fsis.usda.gov/food-safe...ion/food-safety-basics/safe-temperature-chart
Maar zal je zien dat er meestal bijstaat: laat 2-3 minuten rusen, met als gevolg dat de 65 er toch is
 
Laatst bewerkt:
Tjsa mijn ouders kenden vroeger een hele hoop jagers, en we hadden een dieprvries met fazant, ree, eend, everzwijn. Mijn moeder heeft nooit naar de kerntemperatuur gekeken, ok niet alles was rosé uiteraard. Maar dat hoeft ook niet. En vorig jaar met kerst was het ook everzwijn en mijn moeder heeft nog nooit een thermometer in iets gestoken en was nog rosé vanbinnen.

De trend is tegenwoordig hoe roder/rauwer hoe beter, dat mag max die temperatuur zijn etc. Uiteraard moet het vlees niet droog zijn, maar als het de eerste keer is dat ik iets maak, dan verwacht ik geen "perfectie", als het gewoon lekker is, zullen we volgende keer wel zien. Maar aan jou de keuze uiteraard, als jij je veilig voelt bij 65, dan moet je voor 65 gaan, als jij zegt nee het moet rood zijn aan jou de keuze. Zowieso kan je die er eerder afhalen, als je effe laat rusten gaat het nog wel 1-2 graden omhoog. En rauw vlees, ja ik eet ook graag eens Steak tartaar :)

Hier is een chart van fda https://www.fsis.usda.gov/food-safe...ion/food-safety-basics/safe-temperature-chart
Maar zal je zien dat er meestal bijstaat: laat 2-3 minuten rusen, met als gevolg dat de 65 er toch is
Bedankt voor je reactie, ik zit persoonlijk liever aan de rode/ rose kant dan dat het te gaar is. Vind het zonde om het te droog te laten worden. Ik ga gewoon rose bakken en en dan lekker eten....😁👍🏻
 
De parasiet die je, vermoed ik, bedoelt is de Trichinella. Alle varkens en wilde zwijnen moeten hier op onderzocht zijn, deze parasiet kan namelijk dodelijk zijn. Als dat gedaan is, en allee serieuze jagers doen dat, kun je het vlees eten zoals jij wilt, er is dan geen gevaar. Wel de normale kerntemperaturen voor varkensvlees aanhouden.
 
De parasiet die je, vermoed ik, bedoelt is de Trichinella. Alle varkens en wilde zwijnen moeten hier op onderzocht zijn, deze parasiet kan namelijk dodelijk zijn. Als dat gedaan is, en allee serieuze jagers doen dat, kun je het vlees eten zoals jij wilt, er is dan geen gevaar. Wel de normale kerntemperaturen voor varkensvlees aanhouden.

Met deze beweringen moet je toch oppassen, in Nl en DE klopt die bewering voor zover ik weet.

In FR daar en tegen wordt door dit NIET gedaan.
Daar wordt er gewoon gewaarschuwd dat de bacterie bij 65°C dood gaat en wordt dan ook aangeraden om door te garen tot minimaal 65°C.
 
Ik zeg ook, als dit gedaan is. In Nederland en Duitsland is het verplicht, alle varkens die geslacht worden, worden hierop onderzocht. De jagers leveren een stukje spierweefsel in en dit gaat mee met de “tamme” varkens. Maar overal heb je natuurlijk rotte appels. Als de test niet gedaan is, zou ik het niet eten, zelfs niet als het helemaal gekookt is. Jaren geleden zijn er een aantal Spaanse jagers overleden aan trichinose na het eten van worst van ongekeurde zwijnen. Als je het niet vertrouwd, even vragen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan