BasBQ
Beef en Steak

Teerbeminde's (eerste low'n'slow) spareribs

K

Kobold

Gast
Na ons bezoek aan het Butcherboys Bootcamp was voor teerbeminde de maat vol...
Doordat ze, door mijn hinderlijke eigenschap met iedereen een gesprek aan te gaan, zelf de T-bonesteak maar aangeschroeid heeft, (wat haar dus goed bevallen is)  is het onvermijdelijke gebeurd...
De microbe heeft zich vastgebeten in haar...

Op de terugweg hebben we eerst onze indrukken nog eens opgehaald en toen begon ze voorzichtig: Peet? 'ja Lief?' Ik wil toch nog een keer zelf spareribs maken, op mijn manier...beetje Indo, en niet zo'n smaakexplosie met naverbrander, gewoon, beetje subtiel dat je het vlees ook nog proeft.
'Dat kan toch?, dan mosten we straks maar 3 bellyribs uut d'n vraizer trekken en ze in koud water laten ontdooien....' zei ik nog....

Aldus geschiedde:
Na het ontdooien werden de ribben ontvliest, en niet in Kobold stijl de vliezen eraf scheuren, maar minutieus met een scherp mesje de hele rib trimmen..
BILD2217.jpg

BILD2218.jpg


Het recept van de marinade en de mop had ze al in haar hoofd, maar ze heeft hem eerst op bord uitgeschreven:
BILD2219.jpg


Gistermorgen heeft ze zelf de 57 ingericht voor indirect, het enige wat ik mocht doen was aanwijzingen geven.:
BILD2225.jpg

BILD2226.jpg


Vervolgens de ribben uit de koeling en op het rooster:
BILD2227.jpg

BILD2228.jpg


Na 2,5 uur voor de eerste keer moppen:
BILD2229.jpg

BILD2230.jpg


En dat elk uur weer:
BILD2231.jpg

BILD2233.jpg


Totdat ze er 6 uur op gelegen hadden: toen begon de lintwurm wel heel hard te knagen en waren ze gelukkig klaar:
BILD2234.jpg

BILD2235.jpg


Prachtig van kleur, geweldige geur, mooie rookring en perfecte bite:
BILD2237.jpg

BILD2239.jpg


Op dat moment komen altijd de buren binnenlopen dus die hebben maar direct meegedeeld in het ribfest, als sidedishes heeft Teerbeminde sajoerkool met witte lijst geserveerd (niet gebeurd)

Ik ben beretrots op d'r dat ze het zo keurig gedaan heeft, de temp zelf onder controle gehouden, de pakketjes kersenhout gemaakt en d'r vleesies heerlijk bereidt... ik ben misschien wat bevooroordeeld, maar ik vind ze qua garing beter als dat ik ze zelf er van af haal.

Oh, en ze heeft ook haar oog laten vallen op Phuubs UDS, zo een wil zij ook..... ???
Waar ik al mee begon, de microbe heeft zich genesteld.....
 
Geweldig Peter, die is nu niet meer te stoppen!
 
Ik zou haar zeker in ere houden, zal ongetwijfeld lekker zijn geweest, ziet er goed uit
 
Ze is goed bezig,ziet er heerlijk uit.
 
Wat een mooie reportage! Feliciteer haar maar, de eerste keer ribs en dan meteen zo! WOW!!
 
Kijk dat is een vrouw naar mijn hart, geen gel*l , gewoon aan de slag! En die lamp staat haar ook goed, stoer dat ze daarmee op de foto durfde. Ik zeg " hou, die vrouw"!
 
Dominique zei:
En die lamp staat haar ook goed, stoer dat ze daarmee op de foto durfde. Ik zeg " hou, die vrouw"!

Die lamp is ze 's winters zowat mee vergroeid, als ze op onwezenlijke tijden 's morgens en 's avonds de geiten moet voeren.
en die vrouw houden? We zijn pas 13 jaar bij elkaar, en ik ben nog steeds weg van d'r!
 
mooi zeg om te zien jij je teerbeminde nu ook bezeten is van het virus, nu kan jij mooi op je lauren rusten hahahah
 
Heb het recept van de marinade en de mop even over geschreven. Heeft ze die zelf verzonnen? En mag ik het dan in het boek opschrijven als "Teerbeminde's marinade" en "Teerbeminde's mobsauce"?
 
Hier het recept zoals de feitelijke uitvoering was, er zijn wat dingetjes anders gegaan als op het bord staat:

Per 3 slabs spareribs:

Marinade:
300ml Ketjap Manis
3 el    Arachide olie
3 el    Citroensap
1 tl      Koenjit
1 tl      Djah?
1 tl      Ketoembar
2 el    Sambal oelek
1/2 tl  Trassiepoeder (Trassie bakar)
1 grote ui fijngesnipperd
3 geperste tenen knoflook

Mopsaus:
1 cup Old Jamaica fiery ginger root beer (Jumbo)
1/2 cup medium dry sherry
1/2 cup sweet chili sauce
2 el citroensap
sap van 1 sinaasappel
2 el gesneden bakgember
1 el kokosmelk
1 tl tomatenpuree

Dat heeft ze zo bereidt:
Ribben ontvliezen en trimmen.

Alle ingredi?nten van de marinade samenvoegen en 15 min laten staan.
De ribben per slab in een afsluitbare plastic zak en marinade verdelen, lucht uitlaten en gedurende 12 uur marineren in de koelkast.

Bbq inrichten op indirect, waterpan, 20 koude briketten  met 15 hete aan 1 kant
luchttoevoer afregelen op roostertemp van 105-115 graden

Alle ingredi?nten van de mopsaus samenvoegen,
na 2,5 uur elk uur volledig moppen.
totaal 6 uur in de ketel.

rookhout: kersen, 3 rooksessies van 1 handje snippers met water besprenkeld in alufolie

en ja, het komt allemaal uit haar eigen koppie!

succes ermee!
 
Wow! Mooie ribbetjes en dat recept spreekt mij ook wel aan  :p
Bedankt voor het plaatsen ;)
 
Waar ik al mee begon, de microbe heeft zich genesteld.....


Dan kun  je nu eindelijk eens op je gemak wat meer gaan stofzuigen en ramen lappen.
Je hebt het toch maar weer goed voor elkaar,Peter!
 
Kijk dat vind ik nou mooi! Heeft ze zich ook al aangemeld op het genootschap? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan