BasBQ
Beef en Steak

Stenen barbecue onder overkapping

SantaMaria

Tondelzoeker
Berichten
6
Ik heb achterin de tuin een overkapping die aan drie zijden dicht is. Ik heb nu anderhalve zomer gebarbecued met een gasbarbecue onder deze overkapping en helaas is de rookvorming eronder een iets groter probleem dan ik had gehoopt. Ik had er wel over nagedacht en zou nog een afzuiginstallatie kunnen plaatsen, maar aangezien ik het barbecueën op gas toch ook niet geweldig vind wil ik het meteen goed aanpakken.

Ik vind grillen het leukst en denk eraan om een stenen barbecue te plaatsen met een schoorsteen die door het dak van de overkapping naar buiten gaat. In de stenen barbecue wil ik een rooster met lift hebben. Het liefst met een draaiwiel zodat het rooster niet helemaal uit de barbecue moet om de hoogte te verstellen.

In eerste instantie was ik van plan om de barbecue zelf te bouwen van bakstenen, en dit is nog steeds een goede optie, maar ik vond ook een bedrijf wat kant en klare tuinhaarden/stenen barbecues verkoopt en dit lijkt mij ook wel een mooie oplossing. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken.

Barbecues (ik ga hier nog kijken, dus nog geen specifiek model uitgekozen):

tuinhaard sevilla 420.png


Voorbeeld van een barbecuerooster:

baluja-cassete.jpg

Ik ben eigenlijk op zoek naar tips, suggesties, kritiek op het plan en antwoorden op een paar vragen die ik zelf heb van ervaringsdeskundigen. Mijn vragen tot nu toe:

1. Ik heb al contact gehad met de mensen van tuinhaard-exclusief.nl met de vraag of deze stenen barbecues tegen een houten wand zijn te plaatsen (de overkapping is helemaal van hout). Volgens hen is dit mogelijk als er een afstand van ongeveer 4 cm van de wand wordt aangehouden of wanneer er vuurvast plaatmateriaal zoals bijv. fermacel of no-brando tussen de haard en het hout wordt gemonteerd. Wat denken jullie hiervan, veilig genoeg? Hoe heet wordt zo'n barbecue aan de achterzijde?

2. Mocht ik toch besluiten om de barbecue zelf te gaan bouwen met stenen vroeg ik me af wat voor steen ik zou moeten gebruiken. Ik heb al flink gezocht op internet, maar kwam niet tot een eenduidig antwoord. Zelf zou ik neigen naar bouwen met normale bakstenen en dan de binnenkant bekleden met vuurvaste steen. Het nadeel hieraan lijkt mij dat de "vuurkamer?" kleiner wordt. Wat jullie?

3. Ik ben ook wel benieuwd naar jullie mening wat betreft de kosten van het kopen tov zelfbouw. Mij lijkt de prijs van de kant en klare barbecues redelijk schappelijk, maar misschien vergis ik mij in de materiaalkosten van zelfbouw?

4. Ik vind de "santa maria stijl" roosters voornamelijk in het buitenland. Ik zou natuurlijk prima kunnen kopen in Spanje, maar wellicht zijn er hier mensen die weten of ze in Nederland voor een dergelijke prijs ook te koop zijn? Ik heb iemand op marktplaats gevonden die ze zelf maakt, erg netjes, maar dat wordt me een beetje te gek qua prijs (€ 1500 ongeveer)

5. Mochten er nog andere goede verkopers van de kant en klare stenen barbecues zijn hoor ik dat ook graag, alhoewel het contact met bovenstaande partij tot nu toe erg netjes is verlopen en zij zeer uitgebreid reageren op vragen.

6. Ik heb dit soort barbecues gebruikt op vakantie en altijd met houtskool. Het lijkt mij leuk om bij mijn eigen barbecue een firebox naast het rooster te plaatsen om hout te branden en die kolen te gebruiken. Ik heb hier alleen helemaal geen ervaring mee. Ik hoor graag van mensen die dit wel hebben.

Naast mijn vragen zijn alle vormen van voorbeelden, praktijkervaringen, opmerkingen en kritiek zeer welkom! Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf een kasteel haard gebouwd in mijn houten overkapping. Achter kant bekleed met fermecel en Steenwol . Gemetseld met hard gebakken steen zonder gaten in de steen en hitte bestendig cement gebruikt.
Staat al tien jaar geen problemen mee .
 
Dat klinkt goed! Bedankt voor je reactie. Als ik de barbecue met 1 soort steen kan bouwen wordt dat wel een stuk makkelijker en ga ik het weer serieus overwegen. Gebouwd op een betonnen fundering? Gebruik je hem ook als barbecue, of alleen als haard?

Heb je wellicht foto's?
 
Dit soort stenen bbq's zie ik op de Belgische 2dehands.be al eens te koop staan voor een prijsje en ook al verschillende gratis af te halen dus ik vermoed dat dit op marktplaats ook wel het geval zal zijn?
 
Dit soort stenen bbq's zie ik op de Belgische 2dehands.be al eens te koop staan voor een prijsje en ook al verschillende gratis af te halen dus ik vermoed dat dit op marktplaats ook wel het geval zal zijn?
Bedankt voor de tip. Ik heb er eerlijk gezegd niet aan gedacht om een dergelijk groot ding op marktplaats te zoeken, maar misschien niet eens gek inderdaad!
 
Kijk ook eens bij een BRAAI. daar zit een firebox naast of tussen de roosters
 
Heb zelf een kasteel haard gebouwd in mijn houten overkapping. Achter kant bekleed met fermecel en Steenwol . Gemetseld met hard gebakken steen zonder gaten in de steen en hitte bestendig cement gebruikt.
Staat al tien jaar geen problemen mee .
Bij fermecel moet ik altijd denken aan mijn tijd bij de slijperij. Stond 4 x in de week iemand hijgend en bezweet met 3 muurfrezen of ik die met spoed kon slijpen. Moest iets aanleggen op fermecel met spoed maar had zich vergist in de hardheid 😂

Was eind vd week ze beste maat 🤪
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Bedankt voor de suggestie! Ik ken ze inderdaad en vind ze top. Alleen erg duur om zo te kopen. Daarnaast wil ik graag een rooster met een "V" vorm. En een in hoogte verstelbaar rooster zonder hem eruit te hoeven halen, in verband met vetvlekken op de grond. En het gemak uiteraard.

Ik denk dat ik de barbecue zelf ga opmetselen, daar een betonnen blad op stort en daar, aan de binnenkant van de barbecue, nog wat vuurvaste steen in/op metsel. Daar kan ik dan weer gewoon een kant en klaar rooster inzetten met een firebox ernaast om zelf kolen te maken ala een braai.

Het enige waar ik nog echt een beetje tegenop zie is de bovenkant van de barbecue, waar hij schuin naar de rookafvoer to loopt. Dit lijkt mij het moeilijkst te maken zonder ervaring. Schuin opmetselen, helemaal van cement maken, of een kant en klare kap kopen..
 
Het enige waar ik nog echt een beetje tegenop zie is de bovenkant van de barbecue, waar hij schuin naar de rookafvoer to loopt. Dit lijkt mij het moeilijkst te maken zonder ervaring. Schuin opmetselen, helemaal van cement maken, of een kant en klare kap kopen..

houten bekisting maken en in (gewapend) beton gieten.
 
houten bekisting maken en in (gewapend) beton gieten.
Ik denk inderdaad dat ik dit ga doen. En dan gewoon laten rusten op de, uit baksteen opgetrokken, zij en achterwand.

Het lijkt mij alleen mooier om het geheel uit baksteen te laten bestaan. Dan zou ik later weer om het beton heen moeten metselen misschien, maar dat zie ik helemaal niet voor me.
 
Terug
Bovenaan Onderaan