BasBQ
Beef en Steak

Slimme timmermannen gezocht voor info!

Klidrzooi

Sprokkelaar
Berichten
32
Hallo!

Ik wil een bijkeuken gaan bouwen! Met een overkapping. Na een hoop overleg met de leidinggevende (die alles beslist natuurlijk) uiteindelijk samen besloten 🥴. We willen een afdak zoals op de eerste foto. De 2e foto is waar het tegen gaat. Omdat de schuur van de buren is had ik bedacht om links en rechts een balk te plaatsen en dan een schuur tussen de staander en het dakje. Is dit haalbaar? Of is het niet sterk genoeg. Het hoeft geen overlapping van meters te worden natuurlijk. Mijn idee was 1meter tot 1,2meter. Dak moet ook wel wat waterdicht zijn😅. Eventueel van die (golf)platen die ik laat aflopen op het dak van de schuur😈.

Iemand advies?

1000010462.jpg


1000010473.jpg
 
je zal in ieder geval 2 stevige betonpoeren in de grond moeten maken waar je de staanders opzet. Als je vervolgens daar een dak op monteerd wil het hele zwikkie naar voren komen. misschien mag je in overleg met de buren vanuit hun schuur schroeven door het hout boren in de staanders van jou overkapping. anders zie ik het somber in zonder extra steunpilaren aan de voorzijde van je dakje.
 
Foto 1 ziet er grappig uit maar is alleen de looks, efficient zal het niet zijn. dat afdakje is veel te kort om droog te blijven, dat geldt voor jou maar ook voor de BBQ.

Je kunt beter een losstaande constructie maken zonder je buurman ermee te belasten, die zal wel gek zijn om jou toestemming te geven om in zijn schuur te laten boren en dragende constructies afhangen.
Een uitval van 1,25 meter is wel minimal, hangt ook van de hoogte van je afdak af. Regen valt in NL doorgaans niet recht naar beneden.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik geloof dat ik het beter los kan laten😅 de palen zouden op een vlonder komen te staan dus is het lastig om poeren te plaatsen! En lijkt mooier te zijn dan haalbaar😅
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik geloof dat ik het beter los kan laten😅 de palen zouden op een vlonder komen te staan dus is het lastig om poeren te plaatsen! En lijkt mooier te zijn dan haalbaar😅
Hoezo.. gat in je vlonder is zo gezaagd. Grondboor de grond in. Poeren plaatsen en zo opbouwen. Rest van je vlonders kan zo gewoon blijven liggen.
 
Hoezo.. gat in je vlonder is zo gezaagd. Grondboor de grond in. Poeren plaatsen en zo opbouwen. Rest van je vlonders kan zo gewoon blijven liggen.
Onder de vlonder ligt ook een kunstof fundering van de oude schuur met tegels. Ik heb mijn schuur weg gehaald en verplaatst naar mijn zijtuin. 😅
 
Als de vlonder stevig is en de fundering daarvan ook, of in een gebied waar het niet snel zakt: poeren vastlijmen ook vlonder. Of palen met beugels vastzetten aan de vlonder.

Succes.
 
Onder de vlonder ligt ook een kunstof fundering van de oude schuur met tegels. Ik heb mijn schuur weg gehaald en verplaatst naar mijn zijtuin. 😅
Ik zou vlonder weghalen, op alle vier de hoeken van de fundering een paal zetten, (af)dak erop en klaar (want stenen liggen er ook al). Je hebt al een fundering, mooi gebruik van maken. Plus het is makkelijker hete dingen op stenen te zetten dan hout…
Je fundering droeg een schuur, als je niet een betonnen dak maakt komt het vast wel goed.
 
Ik weet niet hoe de rest van je tuin eruit ziet..?
Wat doe je nu met die vlonder?
Mooi 4 paaltjes plaatse inderdaad zoals @Kabouter hierboven zei regentonnetje, sedum dakje.
Beetje zoals hieronder wellicht dan wat kleiner zodat 4 palen voldoende is.

Screenshot_20240213_181406_Chrome.jpg


Dit hebbe wij destijds zo gedaan +- 2 jaar terug
Heb gewoon het dak doorgetrokke over ons bestaande schuurtje.
overigens had ik het ook grandioos ingetekend 🤣
20200630_211311.jpg


20200329_111811.jpg


20230518_123641.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er knap uit. Mocht je zo hoog uitkomen? Dat is wel een opletpuntje bij schuurtjes/ overkappingen.
Ik weet niet hoe de rest van je tuin eruit ziet..?
Wat doe je nu met die vlonder?
Mooi 4 paaltjes plaatse inderdaad zoals @Kabouter hierboven zei regentonnetje, sedum dakje.
Beetje zoals hieronder wellicht dan wat kleiner zodat 4 palen voldoende is.



Dit hebbe wij destijds zo gedaan +- 2 jaar terug
Heb gewoon het dak doorgetrokke over ons bestaande schuurtje.
overigens had ik het ook grandioos ingetekend 🤣
 
Ziet er knap uit. Mocht je zo hoog uitkomen? Dat is wel een opletpuntje bij schuurtjes/ overkappingen.
Thanks, ja volgens mijn schoonvader was het allemaal binnen de lijntjes wat destijds mocht binnen onze gemeente betreft hoogte ( hij werkte zelf voor de gemeente nu met pensioen ) was in de zomer van 2021.
Tot 3 meter hoogte mag altijd sowieso dat is nu nog scheelt per gemeente ook of je hoger mag zonder gezeur daarom word er vaak een aflopend platdak gekozen wat opzich ook een prima keuze is. Je hebt ook nog bepaalde regels als bouwen bij een erfafscheiding dat hebben we wel eerst overlegd met onze buren.
Volgens mij was de regel daarbij 1 meter buiten de erfgrens dat zou volgens mij inhouden dat bijna alle verandas niet voldoen die in ons kikkerlandje gebouwt zijn.
 
Qh beter, hier is het volgens mij 2,5 meter hoog. Vandaar. Vanaf erfgrens gaat het hier weer om de paal dacht ik.
 
Dat van die erfgrens betreft toch alleen voor bomen? Ivm groeien wortels en dergelijke..
Zal met een paal op eigen grond geen probleem zijn als hij net op de erfgrens staat.
 
Ligt aan de gemeente. Van het rijk mag het op de erfgrens mits het een gedeelde erfgrens is. Sowieso even je buren informeren, scheelt een hoop gezeik.
 
Ik weet niet hoe de rest van je tuin eruit ziet..?
Wat doe je nu met die vlonder?
Mooi 4 paaltjes plaatse inderdaad zoals @Kabouter hierboven zei regentonnetje, sedum dakje.
Beetje zoals hieronder wellicht dan wat kleiner zodat 4 palen voldoende is.

Bekijk bijlage 62054

Dit hebbe wij destijds zo gedaan +- 2 jaar terug
Heb gewoon het dak doorgetrokke over ons bestaande schuurtje.
overigens had ik het ook grandioos ingetekend 🤣
Bekijk bijlage 62055

Bekijk bijlage 62052

Bekijk bijlage 62053
Gaaf man!
 
Met de leidinggevende erover gehad. Zij is nogal kieskeurig! Wij hebben nu juist een ruime tuin! Alles vorig jaar gemaakt en dit jaar de rest! We gaan beginnen nu met de buitenkeuken en zien hoe het bevalt. Als het helemaal af is verder kijken! Idee is nu om eventueel gewoon een zonnedoek (waterdicht) boven de bbq te plaatsen. Of misschien komen er andere ideeën! Tijd gaat het leren! Bedankt voor al het mee denk werk.
 
Ik heb zelf een overkapping tegen de schuur aan. Merk er niks van qua ruimte gevoel en sta altijd droog.
 
Maak jij geen veranda via je boom @kale 🤪

haha nee geen idee zou goed kunnen, altijd ffetjes met je buurtjes overlegge mits je ze heb.

@Klidrzooi Ook dat kan, ga je dan alsnog 2 hoge en 2 lagere palen plaatsen?

Screenshot_20240214_190613_Chrome.jpg
 
Maak jij geen veranda via je boom @kale 🤪

haha nee geen idee zou goed kunnen, altijd ffetjes met je buurtjes overlegge mits je ze heb.

@Klidrzooi Ook dat kan, ga je dan alsnog 2 hoge en 2 lagere palen plaatsen?

Bekijk bijlage 62099
Dat heb ik nog niet bedacht. Ik kan er waarschijnlijk 2aan de buren de schuur doen en eventueel aan me tuinhek en een boom...ofzo...of een paal. Ik heb tot nu toe nog niet eens bedrijf gevonden waar ik meer kan informeren. Ga me eerst focussen op de keuken van gasbeton...we gaan vanaf dat ik hem heb alleen maar mooi weer hebben dus heb ik het nog niet nodig😅
 
Terug
Bovenaan Onderaan