BasBQ
Beef en Steak

Short Ribs missen smaak

 

dvdende

Tondelzoeker
Berichten
12
Vandaag voor het eerst short ribs gemaakt. Op zich gelukt, maar we vonden ze wat smakeloos. Vroeg me af of iemand tips heeft over wat anders te doen.

Ik heb de avond van tevoren de ribs met Dirty Cow van Angus&Oink gerubbed. Nachtje afgedekt in de koelkast. Vanochtend met 2 chunks kersen rookhout op de bastard gelegd (dome temp zo'n 110 graden). Toen hij de 72 graden aantikte begon het vlees te stallen. Toen ingewikkeld met aluminiumfolie, samen met wat boter een scheut bier. Doorgehaald tot 95 graden. Het was een stuk eerder klaar dan gehoopt, dus ik heb hem toen in een koeltas gedaan zodat we hem toch rond etenstijd konden eten (ik had ingeschat dat hij 8 uur nodig zou hebben, hij was na 6 uur klaar). Ze hebben zo'n anderhalf uur gerust.

De dingen waar ik zelf aan dacht qua verbetering:
- meer rub (was al vrij rijkelijk, maar misschien nog meer omdat het een redelijk groot stuk is (zo'n 1500gr in dit geval))
- geen water in de lekbak (misschien minder verwaterde smaak?)
- butcher paper ipv aluminiumfolie (had het niet in huis)
- op tijd eten ;-)

1000075985.jpg


1000075986.jpg


1000076037.jpg


1000076039.jpg
 
Een stuk vlees van 1500 gr kan wel wat kruiden verdragen hoor.
Je kan eventueel ook eik gebruiken als rookhout.
Dat geef wat stevigere rooksmaak.
 
Kwaliteits ribben gehaald? Dit is een black angus. Gerookt met 3 stukken eik van whiskyvat. Geen lekbak en geen vocht oid erbij gedaan. Dik in zout peper knoflook rub, super sappig.

Vandaag gemaakt btw. Ps ook aanrader met cacoa koffierub (vers gemalen).

20240401_173106.jpg
 
Er mag meer rub (vooral peper en zout) op denk ik. Maar het belangrijkste is de kwaliteit en herkomst van het vlees. Het loont om voor graan gevoerd lekker gemarmerd vlees te kiezen. Dit vlees ziet er tamelijk mager uit? Ik zou ook niet zoveel trimmen. Beetje vet erop is juist lekker.

Ook een tip waar je juist geen verbetering door hoeft te verwachten: geen water in de lekbak omdat die de smaak zou verwateren? Butcherpaper of alufolie is bepalend voor de snelheid van garing, niet voor de smaak.

Ik pak graag in met folie en wat boter en bruin bier. Maar belangrijkste is gewoon het vlees zelf.

Volhouden!
 
Vlees was Angus van Bbquality. Marmering zag er vrij aardig uit (geen Wagyu, maar goed genoeg).

En ik denk idd dat ik iets te enthousiast vet heb weggehaald. Er zat nog flink wat silverskin op, maar ik had iets terughoudender kunnen zijn.
 
ziet er goed uit.. jammer dat de smaak tegen valt..
ik trim hem ook meestal wel kaal, om zeker te zijn dat alle zilverskin ook weg is.
dan dikke laag rub of pezo en 24 uur laten intrekken.
roken tot 70+ en dan inpakken met alleen boter.

heb je toevallig een zoutloze, of zout arme rub gebruikt?
 
ziet er goed uit.. jammer dat de smaak tegen valt..
ik trim hem ook meestal wel kaal, om zeker te zijn dat alle zilverskin ook weg is.
dan dikke laag rub of pezo en 24 uur laten intrekken.
roken tot 70+ en dan inpakken met alleen boter.

heb je toevallig een zoutloze, of zout arme rub gebruikt?
Nee er zit sowieso zout in de Dirty Cow. Weet niet precies hoeveel. Hij schijnt specifiek bedoeld te zijn voor short ribs. Eerder gebruikt op bavette rollade en daar was de smaak top
 
Kwaliteits ribben gehaald? Dit is een black angus. Gerookt met 3 stukken eik van whiskyvat. Geen lekbak en geen vocht oid erbij gedaan. Dik in zout peper knoflook rub, super sappig.

Vandaag gemaakt btw. Ps ook aanrader met cacoa koffierub (vers gemalen).

Bekijk bijlage 63507

Peper zout knoflook…zo heb ik hem ook het liefst! En mooi bier erbij, goede combo!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik denk dat het ook wel gewoon persoonlijke smaak is. Ik heb het nu twee keer gemaakt en kan je wel een klein beetje vinden. Ik had wel black angus van miguel vergara dus goed vlees. Goed gemarmerd. Maar ik vind een Tri Trip, Picanha of Bavette ook wat lekkerder qua smaak en structuur.
 
Te droog, en droog rundvlees (Beef Jerky en Biltong buiten beschouwing gelaten) heeft gewoon weinig smaak, zeg maar smaakt niet.
Goed bereide shortribs zijn gewoon superlekker, hier altijd met flink wat PeZo (Fleur de Sel en Lampong)
 
Te droog, en droog rundvlees (Beef Jerky en Biltong buiten beschouwing gelaten) heeft gewoon weinig smaak, zeg maar smaakt niet.
Goed bereide shortribs zijn gewoon superlekker, hier altijd met flink wat PeZo (Fleur de Sel en Lampong)
Check, zou kunnen. Ze waren niet superdroog naar mijn idee, maar zeker niet zo sappig als die van @LOMPE laars op de foto. Hoe zou ik kunnen voorkomen dat ze te droog worden? Meer vet laten zitten?
 
Check, zou kunnen. Ze waren niet superdroog naar mijn idee, maar zeker niet zo sappig als die van @LOMPE laars op de foto. Hoe zou ik kunnen voorkomen dat ze te droog worden? Meer vet laten zitten?
Inpakken in Alu folie! na een paar uur en absoluut grainfed rundvlees nemen.
Hele volkstammen denken dat BBQ vlees altijd gerookt moet zijn, dat is klinklare onzin.
Roken is een keuze bij BBQ, maar zeker geen must.
Het ras van het rund zegt niet altijd alles, hoe het beest is gevoerd wel.
Australian grainfed rundvlees is over het algemeen Black en Brown Angus rund
Maar een Iers Angus rund hoeft niet graangevoerd te zijn.
Zelfde ras maar anders gevoerd en een heel andere malsheid en smaak.
 
Inpakken in Alu folie! na een paar uur en absoluut grainfed rundvlees nemen.
Hele volkstammen denken dat BBQ vlees altijd gerookt moet zijn, dat is klinklare onzin.
Roken is een keuze bij BBQ, maar zeker geen must.
Het ras van het rund zegt niet altijd alles, hoe het beest is gevoerd wel.
Australian grainfed rundvlees is over het algemeen Black en Brown Angus rund
Maar een Iers Angus rund hoeft niet graangevoerd te zijn.
Zelfde ras maar anders gevoerd en een heel andere malsheid en smaak.
aluminium folie had ik dus idd gedaan. Ik denk dat ik hem misschien iets eerder had moeten inpakken.
Het vlees was idd niet graangevoerd, maar grasgevoerd. Mooi om volgende keer een graangevoerde te pakken (met de andere tips die hier besproken zijn)
 
Ik heb geen tips voor je want ik heb ze zelf nog niet gemaakt, maar hij ziet er wel smakelijk uit!

Verstuurd vanaf mijn SM-S921B met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan