BasBQ
Beef en Steak

Rettekettet kom maar op met die bavette!

Romson

Vuurmaker
Berichten
88
Wees welkom, BBQ en receptengoeroe's en aanhoor mijn gebeden :)

Vandaag heb ik dan een mooi 'klein' bavette uit de vriezer gehaald welke ik even geleden bij de sligro had gekocht. Het viel mij op dat dit een dik deel is en een dun deel. Het dikke deel is toch al gauw zo'n 3cm dik.


20240322_100935.jpg


Dan denk je toch al gauw, dunne stuk er af en die lekker apart houden voor een hot 'n' fast en het dikke gedeelte met een mooie reverse sear die kamado op. Nu wil i kvoor vanavond eigenlijk een mooi gerecht op tafel krijgen met hasselback aardappelen en gegrilde groenten. Je raadt het al, hoe gaan we dit dan doen? Ik moet zeggen dat ik geen flauw idee heb en daarbij jullie expertise zou willen bevragen! Zien jullie een mogelijkheid om alles op de kamado te maken, zonder dat het dikke stuk vlees er voor een lange tijd van af moet? Of ontkom ik er niet aan om de hasselbacks in de oven te bereiden en de rest op de kamado?

20240322_100716.jpg
 
Dunne stukje eraf snijden. Dikke deel op 120 graden indirect met rookhout tot 45 kern. Dan eraf, temperatuur omhoog naar 200 graden direct met gietijzeren rooster. Iedere kant paar minuutjes, lekker strepen trekken tot gewenste kern. Dan 10 minuten rusten onder folie.

Aardappeltjes gewoon vanaf start mee laten roken. Kan weinig aan kapot en warm worden ze wel als de bbq eenmaal 200 graden is. Liefst wel beetje indirect houden.

Groenten kan je mooi mee laten gaan tijdens de 200 graden, plus dat je nog 10 min extra krijgt tijdens rusten bavette.

Succes maar vooral eetsmakelijk! Hier echt nummer 1 vlees.
 
Dunne stukje eraf snijden. Dikke deel op 120 graden indirect met rookhout tot 45 kern. Dan eraf, temperatuur omhoog naar 200 graden direct met gietijzeren rooster. Iedere kant paar minuutjes, lekker strepen trekken tot gewenste kern. Dan 10 minuten rusten onder folie.

Aardappeltjes gewoon vanaf start mee laten roken. Kan weinig aan kapot en warm worden ze wel als de bbq eenmaal 200 graden is. Liefst wel beetje indirect houden.

Groenten kan je mooi mee laten gaan tijdens de 200 graden, plus dat je nog 10 min extra krijgt tijdens rusten bavette.

Succes maar vooral eetsmakelijk! Hier echt nummer 1 vlees.
Dank voor de hulp! Het is uiteindelijk wel gelukt. Zie hier het resultaat van het stukje vlees. Hij had er net iets te lang op gelegen maar was overheerlijk! Helaas heb ik nog geen gietijzeren rooster dus ik moest het nog even met het RVS doen.

20240322_201712.jpg


20240322_201250.jpg


20240322_201318.jpg
 
Ziet er heel mooi uit toch?

Misschien voor een volgende keer. Het vlees is vaak een halve maan. Dikker deel met dunnere flapjes naar het uiteinde. Soms een halve hale maan, dan heb je maar één dunner flapje.

Ik stook het gietijzeren rooster heet op. Zeg 250°C en door en door verhitten. Met rvs gaat dat iets sneller. Vlees vooraf lekker wat zout geven en laten intrekken, dan droog deppen en dikke deel vol direct en het dunne flapje(s) terug vouwen op het wat dikkere deel. Dat ligt dan indirect.

Vlees omdraaien en flapje ander kant op klappen. Daarna ruitje grillen door kwart slag draaien en dan flapje(s) ook direct verhitten. Zelfde aan de andere kant. Bavette hou ik op 55°C in de dikste kern. Even laten rusten en lekker grove Lampong peper.

Chimmichurri erbij is ook waanzinnig!

Happy Days!
 
We waren er ook heel tevreden mee! Volgende keer toch maar even afgrillen op gietijzer, maar dat wordt dan nog heel eventjes sparen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan