BasBQ
Beef en Steak

Pizza strijd

 

Schumi_wk

Kooltjesharker
Berichten
121
Ook me laten verleiden tot de pizza wedstrijd, alhoewel dit tot nu toe voor mij vooral een strijd geweest is met het deeg.
Gehoopt op ergens een paar mooie dagen, maar de weergoden zijn blijkbaar zelf op verlof naar de zon.
Beide pizza's zijn met de standaard recepten, passata, hesp, champignon, mozzarella en voor mij nog een beetje coppa erbij. Rucola was ook aanwezig maar tijdens het opruimen viel onze frank...

Begonnen met deeg te maken met de thermomix, vind de deegrecepten tot nu toe ok van hen. Enkel het deeg 3u laten rijzen in plaats van wat ze voorschrijven, 1 uur.
IMG_20240426_154425.jpg


Na 3u zag dit er zo uit.
IMG_20240426_182219.jpg


De bbq klaargezet met rooster, daarop het hitteschild, dit omgekeerd zodat de stenen weer gekuist zijn, propjes aluminium gemaakt waar de pizzasteen komt op te staan.
IMG_20240426_180527.jpg


Temperatuur rond de 280° kunnen houden.
IMG_20240426_183840.jpg


De vrouw des huizes wilde haar eigen pizza maken en heeft deze op een metalen plaat klaargemaakt en zo op de kamado geplaatst.
IMG_20240426_183242.jpg


2024-04-26 18.47.44.jpg


Ik daarentegen wil altijd proberen om het te doen zoals het hoort, deeg op schep, deep op steen en opscheppen van steen. Dit heb ik nog niet onder de knie, deeg op pizzaschep krijgen is al moeilijk, deeg van de pizzaschep krijgen lukt niet.
Daarom voor een stervorm gegaan ;)
IMG_20240426_185431.jpg

IMG_20240426_190346.jpg

Al bij al tevreden, ga toch een keer semola moeten aanschaffen in de hoop dat het daarmee makkelijker wordt.
En om te eindigen.
Pluspunten:
- Deeg was goed gelukt
- Bodem van pizza had de kleur die ik wou
- Bodem was super krokant

Voor verbetering vatbar:
- Glijmiddel om de deeg van de schep te krijgen.
 
Ziet er zeer smakelijk uit. De vorm proef je niet hè
Je deeg was idd wat "over rezen" (?)
Dan wordt het wat plakkeriger is mijn ervaring.
Maismeel gaat écht het verschil maken
Zelf heel veel geleerd van de filmpjes van Simon Giaccotto.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik een mix van bloem en semolina zo een 50/50 verhouding, steekt niet zo nauw. Zorg gewoon dat er genoeg bloem onder ligt. Maar als je gaat scheppen, effe een klein tipje ophebben en in 1 snelle schok. Niet treuzelen of bang zijn. En hou je tijd tussen stretchen en opscheppen zo kort mogelijk. Zie dat alles klaar staat. Hoe langer je pizza erop ligt, hoe meer kans op plakken. Maar semolina is niet perse nodig. Genoeg bloem wel

En wat ook enorm helpt is doe het op een houten plank of als het op metaal of koud/warm oppervlak is, leg er zo een matje tussen dat je kan gebruiken voor te bakken in de oven ofzo. Het temperatuur verschil tussen deeg en oppervlak kan ook een reden van plakken/niet schuiven zijn. En als je wilt oefenen, wat meer deeg maken en een bol of 2 meer maken en daar even mee oefenen qua stretchen en scheppen, hoeft desnoods geen beleg op. Als je hem kan scheppen zonder, zal het met saus/toppings ook wel lukken. Maar de enige manier is dat oefenen. En 2 scheppen helpt ook, nooit de "warme" gebruiken om te op te scheppen en op de steen te leggen. 1ntje om erop te leggen, en 1ntje om te draaien/af te halen
 
Semolina rimacinata is je beste vriend wanneer je deegbollen gaat uitduwen/op je schep plaatsen.
 
En 2 scheppen helpt ook, nooit de "warme" gebruiken om te op te scheppen en op de steen te leggen. 1ntje om erop te leggen, en 1ntje om te draaien/af te halen
Deze tip heb ik ook ergens gevonden en zorgt er idd ook voor dat je pizza geen kans krijgt om te gaan plakken op je schep.

Zorgen dat je toppings klaar staan en zeker niet overdrijven in de hoeveelheid toppings, een zwaardere pizza krijg je ook moeilijk van je schep.
Ook opletten dat je tijdens het stretchen van je deeg geen gaten maakt, indien dit toch voorvalt, een stukje van het deeg aan de ene kant van het gat over het andere einde trekken en aanduwen en dan pas saus aanbrengen en toppings.
 
Maïsmeel over het aanrecht en je schep strooien. Daardoor gaat het minder plakken
 
Aldoende leert men Schumi. Bij mijn eerste pogingen was het ook niet het gewenste resultaat maar na heel wat pizza’s later krijg je het onder de knie 😀 Je pizza ziet er in ieder geval smakelijk uit 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan