BasBQ
Beef en Steak

overgeschakeld op flamy coco briketten

 
 
 
 

RedFox

Gerijpt
Berichten
3.160
Vandaag overgestapt van de Weber longlasting brikketjes op de flamy coco!
Ben zeer benieuwd hoe het zal bevallen, de testen van Frits op het forum waren in ieder geval veelbelovend!
Ik moest er eventjes bij Breda de grens voor over en kocht ze bij Colruyt.
Mooie prijs ook daar, bij aankoop van 3 dozen a 10 kg kosten ze EURO 14,39 per doos, prima 30 kg geregeld dus!

foto_zps140e23a3.jpg
 
Daar ga je veel plezier aan beleven. Houd er rekening mee dat het bij Colruyt een seizoensgebonden product is, dus het zal een dezer dagen niet meer te koop zijn :(
 
En dat moment is zelfs al aangebroken...

Ik heb nog snel 100kg ingeslagen.
Maar de eerste keer dat ik ging afhalen stonden er maar 20kg klaar, de voorraad was op. De kerel die me hielp was blijkbaar een fervente bbq'er en hij ging wat moeite doen.
Een paar dagen later ben ik de overige 80kg mogen gaan ophalen. En aan 13,45? per pak van 10kg kan ik niet klagen :D Als je een gratis kortingkaartje aanvraagt gaat er dus nog wat van de prijs af...
 
toch even gereden ;) is goed spul, ga je geen spijt van krijgen! nog wat lekker vlees van daar meegenomen? hadden overheerlijk buikribben liggen!
 
neen geen vlees meegenomen bij Colruyt, eerlijk gezegd niet aan gedacht, maar geen probleem, ik had al ingekocht voor het weekend, o.a. verse noorse zalm, gerijpte entrecote en hammetje.
en Frits heeft i.d.d. gelijk, seizoensgebonden produkt aldaar, er stonden nu nog 2 dozen flamy coco en wat zakken houtskool op een pallet aan de zijkant van de hal maar ik wilde eerst 30 kg testen
 
Ik ben heel te vreden over de flamy's
 
hoeveel flamy's gebruiken jullie per sessie indirect van ca 1 uur of indirect? En deze worden zoals ik heb gelezen niet gestapeld maar liggen op een plat vlak?
 
redfoxhunter53 zei:
hoeveel flamy's gebruiken jullie per sessie indirect van ca 1 uur of indirect? En deze worden zoals ik heb gelezen niet gestapeld maar liggen op een plat vlak?

Ik stapel ze gewoon.(op een hoopje)
 
Hier ook (sinds 3 dozen) een fan van de Flamy briketten.

Wat hoeveelheid briketten betreft, kan je het zo gek maken als je wilt. (e.e.a. Afhankelijk hoeveel ruimte je hebt natuurlijk)
Wat niet gebruikt is tijdens de sessie, kan je de volgende x als deel/ of compleet voor de nieuwe basis gebruiken.

Het is een beetje experimenteren hoeveel je er nodig hebt voor een bepaalde sessie.

Mac
 
Ik heb ruimte voldoende in de OTP57 en ga het morgen proberen met 1 kg flamy's, verdeeld over 2 brikettenhouders  die ik in het midden van het rooster tegen elkaar plaats, zie foto.
Die 1 kg houdt in 11 brikketjes per houder, maar eens gaan vaststellen hoe hoog de temperatuur dan gaat worden. Morgen zowel noorse zalm op cedar plankje alsook gerijpte entrecote.
Mogelijk toch te weinig flamy's? Wie het weet mag het zeggen....advies welkom!

flamy_zpsa2fa653a.jpg
 
Daarmee red je het wel, zou wel eerst de entrecote doen, die kan de meeste hitte gebruiken. Daarna de zalm op een plankje die heeft toch zeker 20 minuten nodig boven de kolen zoniet meer.
Steek je de briketten aan met een starter, ze moeten wel allemaal branden
 
Ik vermoedt dat je indirect rond de 160graden uit komt
 
Als ze allemaal volledig branden en de schuiven zijn onder en boven helemaal open zal de temp wel wat hoger liggen, maar dat mag voor deze gerechten ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan