BasBQ
Beef en Steak

Meat Fan

@MarcelK je zou kunnen proberen wat er gebeurd als je de NTC sensor gebruikt en deze kalibreert met 3 (niet meer en niet minder) van de gevonden waardes.
Zie: https://esphome.io/components/sensor/ntc.html

Ik weet het niet zeker, maar kan me voorstellen dat de richting van de curve niet uitmaakt.
Ja, dat was ik inderdaad van plan om uit te gaan testen. Als ik weer wat tijd 'gevonden' heb laat het resultaat wel weten.
 
Even een korte update:
  1. De instabiliteit van de metingen is inmiddels opgelost. Oplossing was om een groot aantal metingen (100 / seconde) te doen en die te middelen. Momenteel doe ik elke 15 seconden een update en gebruik hiervoor de resultaten van de afgelopen 1500 metingen.
    Wil er nog verder mee spelen om het optimaal te fine-tunen.
  2. Het gaat even wat langzaam, omdat ik een probleem heb met mijn ESP-modules. De ene na de andere stopte ermee.
    Na onderzoek kwam ik erachter dat het komt door een probleem in de spanningsregelaar op de module (LDO), waardoor de module bij WiFi gebruik zichzelf restart (en dus een boot loop krijgt).
    Na van alles geprobeerd te hebben en uitgebreid in te lezen is mijn conclusie dat mijn ESP-modules niet te redden zijn.
    Het lijkt erop dat ik pech heb gehad met de module die ik uitgekozen had.
  3. Inmiddels 2 andere varianten ESP-modules besteld, waarvan 1 variant met display.
    Daarmee kun je dus ook direct de temperatuur op het device zelf tonen.
  4. Grootste uitdaging voor de proffesionalisatie van het project is de behuizing. Voorlopig beperk ik me tot een leeg boterbakje met wat gaten erin geknipt.
 
Laatst bewerkt:
Hi,

Ik gebruik zelf deze ESP32 modules ook voor andere projecten. Zijn stabiel en lekker klein, D1 mini formaat. (https://a.aliexpress.com/_Ew96cPJ)

Wat de behuizing betreft, als er een versie is met fan aansturing ga ik een behuizing ontwerpen en op mijn 3D printer uitprinten.
Die komt dan op thingiverse te staan.
 
Leuk project. Ik volg het met interesse. Toevallig al vorderingen verder gemaakt?

Ik heb in het verleden zelf een. Pid controller in elkaar geflanst. Gewoon een simpel ding. Werkte wel in test fase maar op.de.een of andere manier nooit mee verder gegaan en afgebouwd🙈
 
Ik heb het huidige prototype nu een paar dagen draaien.
De vleesthermometers zijn mooi stabiel.
Op de thermocouple zit nog wel wat ruis (fluctueert enorm), maar is nu wel beperkt tot een bandbreedte van een halve graad.
Het patroon tussen 11:00 en 15:00 is wel wat bijzonder, maar waarschijnlijk lag de boel direct in de zon.
2024-02-01 20_43_13-Overview – Home Assistant — Mozilla Firefox.png


Vandaag ontdekt dat je met ESPHome ook grafiekjes op aangesloten schermpjes kunt renderen. Dus zodra ik m'n ESP met opgebouwd schermpje binnenkrijg ga ik daar eens mee spelen. Je kunt bijvoorbeeld ook elke paar seconden iets anders tonen en zo door verschillende 'pages' heengaan.
 
Dit is een draadje waar ik wel naar uitkijk, als HASSIO verslaafde zou ik wel mijn bastard willen intregeren in HASSIO, ik volg even, en heb ervaring met 3d printen en fusion360 om 3d te tekenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan