BasBQ
Beef en Steak

Koreaanse Pittige Kipstoofpot ( Dak-Dori-Tang ) Uit De DO

 
 

Sticky Fingers

Pitmaster
Berichten
532
IMG_1778.jpeg


Ingrediënten:​

  • 1 kg kippenvleugels of kippendijen of een hele kip in stukken gesneden, ik heb 1 kilo kippenvleugels gebuikt en 3 kippendijen
  • ¼ Cup sojasaus
  • ¼ Cup gehakte knoflook
  • ¼ Cup hete peperpasta ( Gochujang )
  • ¼ Cup Koreaanse hete pepervlokken ( Gochugaru )
  • 1 el suiker
  • 2 of 3 middelgrote uien (ter waarde van 2 kopjes)
  • 3-4 grote aardappelen (ongeveer 600 gram)
  • 3 Bosuitjes
  • 2 groene pepers

Hoi Bbq genoten!

Met al dat stoofpot geweld de laaste weken op dit forum en met een leuke uitdaging deze maand voor de fotowedstrijd: Aziatische lekkernijen ( mijn dank daarvoor Rick voor het leuke onderwerp) bedacht ik me dat de inwendige mens wat warme liefde kan gebruiken met dit koude weer. Iets waarvan je het eet en het gelijk lekker warm krijgt en je lippen nog een beetje na tintelen van pittigheid. Dit is mijn versie van DakDoriTang in de DO op de Bbq.

Een heerlijke PittigKoreaanse kippenstoof gemaakt in de DO op de Bbq : DakDoriTang

Wat is dakdoritang?

Dakdoritang is een Koreaanse pittige kipstoofpot die traditioneel wordt gemaakt met een hele kip, in stukjes gesneden. Ik zelf heb het gemaakt van kippenvleugels en kippendeijen. Het is zoet, kruidig, hartig en pittig en er zitten aardappelen en wortels in die prachtig zijn gestoofd in die heerlijke pittige saus.

Dakdoritang is ook bekend als dakbokkeumtang. De naam ‘dakdoritang’ is enigszins controversieel omdat wordt aangenomen dat deze een leenwoord is uit de Japanse taal (‘dori’) wordt gebruikt, maar hierover wordt vandaag de dag nog steeds veel over gedebatteerd in Korea. Oke genoeg intellectueel geneuzel het is tijd om de DakDoriTangte maken.

Werkwijze:

E320F640-948F-4765-A43A-CEDDA72633D9.jpeg


  • Breng de Bbq met de DO erin op temperatuur ( 170c Direct )

  • Snij ondertussen de kippendeien in hapklare stukjes ( de kipvleugels heb ik heel gelaten ) goed wassen en laten uitlekken.

  • Maak de kruidenpasta door de sojasaus, gehakte knoflook, hete peperpasta, hete pepervlokken, suiker en 2 kopjes water te mengen in een kommetje.
60672509-74E5-4AB3-B29A-EADDB8A5155C.jpeg


  • Doe de kip en uien in een grote kom en meng daar de kruidenpasta door heen.
159B2D8B-3502-4D33-954A-0435E0B49454.jpeg

  • Nu pak je de kom met alle lekkers erin en doe je dit in de DO
490D3478-285A-4917-B081-6D1573E8B010.jpeg

  • Breng dit op middelhoog vuur voor 20 min aan de kook.

  • nu alles 20 minuten heeft gekookt is het tijd om de aardappelstukjes,wortels en de gehakte groene chilipepers toe te voegen.
3D6E3CD8-5761-4034-8E25-A597D6F7D26E.jpeg

  • Roer nu met een lepel alles om en laat het vervolgens nog eens 40 minuten koken met gesloten deksel op de DO.
  • Open het deksel en kook nog eens 5 a 10 minuten.
  • Houd het deksel open om wat bouillon weg te koken en in te dikken.
  • Neem af en toe wat bouillon van de bodem van de DO en giet dit eroverheen, zodat alle lekkers wat in de DO zit een dun laagje krijgt van die heerlijke pittige saus.
  • Als aller laats doe je er wat bosuitjes over en roer je dit goed door. Roer niet te hard want dan roer je de aardappels stuk:
B92AB68D-35F7-48E1-BC41-CB8BA3EB41AE.jpeg

En klaar is je heerlijke pittige DakDoriTang 😋

Ik heb de DakDoriTang geserveerd met jasmijnrijst en zelf gemaakte kimchi. Mas-Issge-Deuseyo ( Eet Smakelijk )

C2EB0AF5-7BD8-4615-BB25-EFAAF07E1E5E.jpeg
2E484A54-76CA-4F45-9468-21B345959C3B.jpeg


Ik ben door dit heerlijke gerecht weer een beetje meer verliefd geworden op de Koreaanse keuken 😋

Wederom dankjewel voor het lezen vrienden van het Bbq-Gebootschap!

Groet, Roy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er erg lekker uit! Deze pak ik ook weer van je mee om te maken Sticky, als je het niet erg vindt :p
 
Laatst bewerkt:
Watertanden, watertanden... ziet er zalig uit Roy!
 
Poh ziet er zeer smakelijk uit! Die moeten we zeker eens proberen. Bedankt voor het uitgebreide verslag!
 
Ziet er erg lekker uit! Deze pak ik ook weer van je mee om te maken Sticky, als je het niet erg vindt :p
Ik denk dat je dit gerecht ook wel lekker zult vinden Steakie, Het is niet zo extreem pittig als de Buldak ( daar sta ik zelf in de hens van 😅 ) maar lekker pittig op een lekkere mannier. Vooral met dit koude weer maakt dit de inwendige mens weer warm.
 
Zo super lekker! In combinatie met de kimchi, lijkt me heerlijk. 🤤
 
Tranen schieten me in de ogen 😉. Bedankt voor het delen.

Dit is zo’n mooi rapportage dat het eigenlijk gewoon in het receptendeel thuis hoort.
Ben zo vrij geweest om met twee kleine volgorde aanpassingen het te verplaatsen naar gevogelte.
 
Laatst bewerkt:
MooiMooiMooi.
Helaas ben ik niet zo Korean minded (ervaring uit de past...:confused:)

Toch ziet dit er weer geweldig uit. Zou zo ff aan willen schuiven, helaas eerst sneeuw ruimen.
 
Tranen schieten me in de ogen 😉. Bedankt voor het delen.

Dit is zo’n mooi rapportage dat het eigenlijk gewoon in het receptendeel thuis hoort.
Ben zo vrij geweest om met twee kleine volgorde aanpassingen het te verplaatsen naar gevogelte.
Graag gedaan Frits.

Naar een paar happen van dit gerecht schieten de tranen van zelf wel in je ogen 😅
Nee dat valt allemaal wel mee moet ik bekennen, je kunt dit lekkere gerecht zo pittig maken als je zelf wilt tenslotte door meer of minder Gochujang en Gochuharu eraan toe te voegen. De hoeveelheid Gochujang en Gochuharu wat in dit recept staat is aangenaam lekker.

Dat is helemaal goed Frits 😀
 
Dit inspireert me om ook te maken. Laatst in een restaurant een paar gerechten met Gochujang geproefd en was lekker.

Vraag me alleen af of hoe lang je dat product na openen kan bewaren. Ik zal dit incidenteel gebruiken denk ik.
 
@Edwin84 het is gefermenteerd dus na openen kan je het wel even in de koelkast bewaren.
 
Top👌🏼gedaan dit , je maakt er wel werk van .
Heerlijk 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan