BasBQ
Beef en Steak

Kingsford Briketten

TheFoodSnobFrog

Vuurmaker
Berichten
78
Kingsford Briketten: zijn ze te kopen in Nederland? Wat vind jullie van ze?

Mbv2fWb.jpg
 
Ik ken ze niet....heb je deze zelf al eens (al dan niet beroepshalve) ingezet?
 
Kingsford briketten zijn te koop bij de Amerikaanse winkel in Antwerpen. Ze verkopen daar de kleine zakken voor ?6,99 als ik het goed heb.
Heb ze wel eens gebruikt, maar dat was voordat ik echt briketten teste.
Zal de volgende keer eens een zak meenemen en aan de Brikettentest bloot stellen ;).
 
We hebben aan deze kant van de plas een goede keuze aan kwalitatief goede briketten. Zou alleen daarom al niet heel veel meer betalen voor een briket die uit de VS moet worden ge?mporteerd.
 
In mijn ervaring, goede briketten zijn heel belangrijk, ik weet zeker dat je mee eens bent: ze moeten geen troep bevatten en heel lang door kunnen gaan (4 uren in een WSM bvd).
Ik heb nog geen betere gevonden dan de Webers, maar wat raad jullie aan dan? :)
 
Weber briketten zijn gemaakt van bruinkool, geven een plakkerige gele as. Kokosbriketten gemaakt van kokosschalen geven over het algemeen een beter resultaat, ze branden langer en geven meer warmte af dan Weber briketten.
De beste kokos briketten zijn Flamy kokosbrikketen en Ecobrassa. Er is een draadje over 'brikettentest' maar dat kan ik via de telefoon niet 123 plakken.
 
Wanneer ik in de USA ben, doen we ook altijd tussen het werken door wel even een dagje ontspannen met de BBQ (we komen 2x per jaar op het zelfde trainingscentrum en hebben dus met z'n allen een Weber OTG 57 aangeschaft). Bijna altijd gebruiken we dan de Kingsford briketten.

Volgens mij zit er een soort aanjager in de briketten. Je kunt ze namelijk ook zonder aanmaak blokjes aansteken. Daar proef je niks van en werkt prima voor High&Fast sessies. Een Low&Slow gaat er echter, denk ik, niet mee lukken. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar als ik zie hoe hard die dingen branden...  :-\
Overigens zijn er wel verschillende soorten Kingsford.

Als je mijn persoonlijke mening vraagt, zou ik het niet de moeite waard vinden om die dingen (voor veel geld?) naar Europa te halen. Daarvoor hebben we hier veel betere alternatieven. Ik zelf gebruik tegenwoordig alleen nog maar kokosbriketten. En budget-technisch vind ik de gezamenlijk ingekochte Terlanco briketten de beste optie...

 
OK dank allemaal ik ga zeker die Kokos briketten proberen voor Low&Slow :)
 
Zeker doen want 4 uur in een WSM is niet echt lang, ben meer aan 8 uur of langer gewend met een mandje kokos
 
WSM met volle mand kokos moet het minimaal 24 uur uithouden op 107?C (zonder water in de pan).
 
Tip voor Flamy's:
Vuurenrook heeft ze 'zonder doos'. Dat zijn de Vuur en Rook kokosbriketten (gewoon flamy's dus) voor uit mijn hoofd 17 EUR per 10 kilo. Mocht je in het BBQ seizoen wel eens in belgie komen, kun je het beste even naar de Colruyt gaan. Daar heb je Flamy's voor EUR 16 per 10 kilo. Daarbij hebben zij zeer interessante staffelkorting vanaf 3 dozen.

Ter vergelijking: in NL normaal gesproken EUR  20 per 10 kilo
 
Terug
Bovenaan Onderaan