BasBQ
Beef en Steak

Keuze voor een Kamado

Quartz

Tondelzoeker
Berichten
6
Beste allemaal,

Ik ben opzoek naar een leuke betaalbare Kamado, dit wordt namenlijk mijn eerste kamado. Ik heb ongeveer 500 tot 600 euro budget in gedachte.
Zelf heb ik momenteel een gas barbeque en een kleine houtskoolbarbecue, maar het lijkt mij leuk om gerechten wat langer te garen (low en slow).

Wij zijn zelf met zijn tweeën thuis, met enige regelmaat hebben we wel visite, zodoende zou ik met 4 tot max 6 personen willen kunnen barbecueën. Welk grillformaat is daar geschikt voor? Is groter altijd beter?
Ik zou graag zijplankjes willen, dat heb ik op mijn huidige gas barbecue ook en vind dat altijd wel handig werken. Maar de grill guru kamado compact is bijvoorbeeld wel weer aanzienlijk goedkoper voor een eerste!

Ik kom eigenlijk uit op drie merken, de OWN grill van tuincentrum osdorp, Grill Guru en Jamestown. Die van Jamestown heeft veel extra dingen
zie hieronder de selectie:

- https://www.hornbach.nl/p/grill-guru-kamado-original-medium-grijs-o-40-cm/10501266/
- https://www.osdorp.nl/product/own-grill-kamado-barbecue-large-mat-zwart
- https://www.gamma.nl/assortiment/keramische-bbq-marwin-45-5-cm/p/B132158

lijkt me erg groot:
- https://voordeelshop.ah.nl/bbq/668/grill-guru-kamado-large/253682/grill-guru-kamado-large/253685/

budget optie, geen zij plankjes en een kleinere grill diameter van 33cm:
- https://voordeelshop.ah.nl/bbq/668/...pact/253659/grill-guru-kamado-compact/253662/

iets boven budget, maar extra attributen en features:
- https://www.osdorp.nl/product/own-grill-kamado-barbecue-deluxe-large-inclusief-multi-roost
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn idee is 40cm aan de krappe kant voor 4 tot 6 personen. Maar dat hangt er ook vanaf wat je dan wil maken.
Waarom voor die prijs niet kijken voor een mooie ketel bbq waar je ook low en slow op kan koken? Voor die prijs heb je een Weber of Napoleon van 57cm en hou je nog budget over voor eventuele accesoires of een mooie stuk vlees.
 
Mijn voorkeur gaat vooral uit naar een kamado, omdat ik bij andere gezien heb dat deze super stabiel zijn in temperatuur en erg goed te regelen zijn (ook de kleinere is mij opgevallen).

Als ik met 4 a 6 mensen zou barbecueën zou ik bijvoorbeeld iets langere tijd kunnen laten garen vanaf de ochtend, zodat dat klaar is aan het eind van de dag en dan daarna gewoon wat meerdere kleinere stukken erop kunnen leggen. Ik hou er wel van om af te wisselen tijdens het barbecuen. Ik zou hem bijvoorbeeld ook willen gebruiken voor groente en pizza. daarnaast vind ik het ook niet erg om wat kleinere stukken vlees te doen en wat langer te wachten.
 
Altijd voor een Large gaan , je hebt gauw ruimte gebrek bij kleiner.
 
Mijn voorkeur gaat vooral uit naar een kamado, omdat ik bij andere gezien heb dat deze super stabiel zijn in temperatuur en erg goed te regelen zijn (ook de kleinere is mij opgevallen).

Als ik met 4 a 6 mensen zou barbecueën zou ik bijvoorbeeld iets langere tijd kunnen laten garen vanaf de ochtend, zodat dat klaar is aan het eind van de dag en dan daarna gewoon wat meerdere kleinere stukken erop kunnen leggen. Ik hou er wel van om af te wisselen tijdens het barbecuen. Ik zou hem bijvoorbeeld ook willen gebruiken voor groente en pizza. daarnaast vind ik het ook niet erg om wat kleinere stukken vlees te doen en wat langer te wachten.
Helemaal duidelijk. Je hebt er meer over nagedacht dan ik uit je verhaal haalde. wellicht dat dan een kleine kamado wel voldoende is. Maar als er een mogelijkheid is, zou ik toch kijken naar een maatje groter dan de 40cm, ook voor de toekomst.
 
OWN en Jamestown ken ik niet. Grill Guru is bekender. Komt geloof ik uit dezelfde stal als Grizzly Grill. Vrienden van mij hebben een Grizzly en zijn daar heel tevreden over.
 
Mijn voorkeur gaat vooral uit naar een kamado, omdat ik bij andere gezien heb dat deze super stabiel zijn in temperatuur en erg goed te regelen zijn (ook de kleinere is mij opgevallen).

Als ik met 4 a 6 mensen zou barbecueën zou ik bijvoorbeeld iets langere tijd kunnen laten garen vanaf de ochtend, zodat dat klaar is aan het eind van de dag en dan daarna gewoon wat meerdere kleinere stukken erop kunnen leggen. Ik hou er wel van om af te wisselen tijdens het barbecuen. Ik zou hem bijvoorbeeld ook willen gebruiken voor groente en pizza. daarnaast vind ik het ook niet erg om wat kleinere stukken vlees te doen en wat langer te wachten.

Je kan alles stabiel houden, ook een weber kettle. Maar vergt iets meer moeite.
Een weber kettle low & slow: snake methode of je koopt een "slow & sear". De orignele is moeilijk te krijgen in EU, maar er is BBQ Toro of OnlyFire die iets gelijksaardig hebben en dat is toch wel gemakkelijk om temperatuur stabiel te houden. Tevens als je pizza wilt bakken, een pizza ring op een weber en je kan ook hout stoken en gemakkelijk 4-500 graden halen met een blokje hout en wat briketten. Hier kan ik gemakkelijk bbqen voor 10-12 man op bakken zonder veel moeite. En tegenwoordig hebben ze ook een multi level systeem zoals in een kamado en je kan zelfs een keramische inzet kopen moest je dat willen.

Maar moest je toch voor een kettle gaan, neem dan wel een weber performer, heb je meteen een tafel bij en staat een pak stabieler. Staan momenteel 540 euro bij coolblue heb ik net gezien. Een pizzaring (80 a 100) erbij en je bent voor 640 euro gesteld :). Ik heb 2-3 jaar geleden ook voor hetzelfde dilemma gestaan, wat ga ik doen. En toen uiteindelijk voor een performer gekozen, en nog geen seconde spijt van gehad. Zoveel low & slow doe ik nu wel niet, buiten af en toe eens een gehaktbroodje (duurt zo een 3 tot 4u). Heb wel al een paar testen gedaan om de temperatuur constant te houden gedurende 6 tot 8u en dat lukt me zonder al te veel moeite. De eerste keer pulled pork is voor de komende maand(en)

Maar 57cm vind ik soms zelfs nog wat klein, zeker als er ook groenten en allerhande opgaan. Groter is niet altijd beter en heeft ook nadelen, want hoe groter, hoe meer verbruik. Zeker als je maar 2 stukjes vlees wilt grillen. Maar aangezien je al gas bbq hebt kan je die ook nog gebruiken als het niet veel is. Op een kleinere zal je minder verbruik hebben, maar je kan er ook niet zoveel op kwijt. En als je dan uitbreidingen gaat kopen ... en nadien beslist je toch ik ga voor een groter formaat dan zijn de meeste dingen niet meer bruikbaar omdat die gemaakt zijn voor de kleinere maat. In dat opzicht is dan direct een "normaal" formaat kopen beter, tevens zal je meer accessoires vinden voor de courante maten dan de kleinere of xxxl formaten. Dat is misschien ook iets om in gedachten te houden
 
4 tot 6 personen is een large groot genoeg. Ook minimaal. Het verschil met een medium en een large is qua prijs te weinig om niet te doen. Kan niet in je portemonnee kijken, maar over een jaar ben je het verschil van een paar honderd euro vergeten, terwijl je als je niet tevreden bent er jaren tegenaan moet kijken.
 
4 tot 6 personen is een large groot genoeg. Ook minimaal. Het verschil met een medium en een large is qua prijs te weinig om niet te doen. Kan niet in je portemonnee kijken, maar over een jaar ben je het verschil van een paar honderd euro vergeten, terwijl je als je niet tevreden bent er jaren tegenaan moet kijken.
Daarbij ook even kijken welke accessoires er passen. Meestal passen er op de grotere maten meer dan op de kleinere en kan je mogelijk goedkopere varianten bestellen. Bijvoorbeeld Dutch ovens etc.

Kijk sowieso wat je kwijt bent als je je setup hebt zoals je die zou willen.
We kennen allemaal de aanbiedingen waarbij je alleen een dure grill hebt en de onderdelen voor indirect er later bij mag kopen.
 
Ik zou vooral eens langsgaan om de betreffende kamado's zelf te ervaren en te voelen. Dit is in mijn zoektocht naar een kamado namelijk doorslaggevend geweest. Even goed kijken hoe het met o.a de garantie gesteld is. Een vriend van mij heeft een grill guru large en is hier heel erg tevreden mee. De rest van de boven genoemde modellen zegt mij niks
 
Ik heb zelf ook een grill guru, de large. Zeker tevreden mee. Ik zou je adviseren om ook voor de large te gaan als het even kan. Je kan maar beter wat meer ruimte hebben, zeker als je ook met skillets en dutch ovens aan de gang gaat.
En voor de large zijn ook de meeste accessoires beschikbaar.
De andere 2 merken ken ik niet...
 
Je moet met de maat ook rekening houden dat je soms de kamado in 2 deelt.

Stel je koopt een halve maan plancha of gietijzeren rooster. Dan heb je dus effectief maar de helft van de Kamado.

Of je gaat eerst indirect vlees garen boven de plate setter en daarna op de andere kant even afgrillen. Dan is je ruimte ook gehalveerd. Een large is dan wel fijner.
 
De grill guru large is nu in aanbieding bij Makro. 665 inclusief btw. Misschien een tip als je een pas hebt 👍😉
 
Bedankt voor alle informatie, ik ben uiteindelijk eigenwijs geweest en voor de jamestown 38,5cm gegaan van de gamma. Ik vond hem in de afwerking mooier en steviger dan de grill guru's die ik gezien heb bij o.a. de Hornbach. Er is natuurlijk wel kwaliteitsverschil met de hele grote merken. Daarnaast zater er al mooie dingen bij zoals een in hoogte verstelbaar rooster ("flexgrill") en halve platesetters. De afsluiting leek me in de winkel ook erg goed, dit zelfde type zit ook op de duurdere varianten.

Ik denk dat mijn manier van barbecuen een Medium wel toelaat. Gezien we maar met zijn 2e zijn en we eigenlijk altijd meerdere "rondes" doen van verschillende kleine stukken vlees. Toch geeft hij mij ook de mogelijkheid om te experimenteren met low en slow.

Daarnaast heb ik ook de ervaring met andere mensen in mijn omgeving, er zijn er een aantal met maar een 13 inch waar we ook met zijn 4e omheen gezeten hebben.

Mocht die uiteindelijk toch te klein blijken dan kan hier in elk geval ervaring mee opdoen en over een x aantal jaar alsnog een grotere kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan