BasBQ
Beef en Steak

Houtskool rooksmaak

Oxigeon

Tondelzoeker
Berichten
10
Sinds vrijdag in het bezit van een Kamado en vandaag eens een gerechtje gemaakt.

Heb wat gehaktballen gemaakt en deze op de kamado gedaan. Deze hebben er ongeveer 20-30 minuten opgelegen en hadden een vrij pittige rooksmaak. Het houtskool dat ik gebruik is van de Welkoop (Marabu). Kan het hier aan liggen? Of kan ik eventueel wat anders fout gedaan hebben? Of proef je de rooksmaak altijd zo bij een Kamado?
 
Marabu geeft inderdaad een lichte rooksmaak. Licht is natuurlijk suggestief. 20-30 minuten op de K?! op welke temperatuur heb je dit gedaan? was de Marabu wel goed aan het gloeien, of smeulde het met extra rook tot gevolg?
Een houtskool als bijvoorbeeld Dammers heeft wel een neutrale (houtskool) smaak.
 
Marabu geeft inderdaad een lichte rooksmaak. Licht is natuurlijk suggestief. 20-30 minuten op de K?! op welke temperatuur heb je dit gedaan? was de Marabu wel goed aan het gloeien, of smeulde het met extra rook tot gevolg?
Een houtskool als bijvoorbeeld Dammers heeft wel een neutrale (houtskool) smaak.
Inderdaad 20-30min op de kamado. Heb hem aangestoken met deksel open. Daarna minuut of 15 gewacht. Platesetter en rooster incl thermometer erin en Deksel dicht. Gok dat het 3 kwartier tot een uur geduurd heeft voordat ik 175gr celcius had bereikt. Toen ballen erop tot 72 graden kerntemperatuur.
 
Denk dat het dan aan de marabu ligt. Daarnaast neemt gehakt door de structuur heel makkelijk rook op.
 
Of proef je de rooksmaak altijd zo bij een Kamado?

Vooral bij gehakt! Je moet daar van houden. Ik hou daarvan! Dammers is neutraler en dan kun je kersenhout gebruiken. Heerlijk!
 
Vooral bij gehakt! Je moet daar van houden. Ik hou daarvan! Dammers is neutraler en dan kun je kersenhout gebruiken. Heerlijk!
Met andere woorden. Als ik een zakje Dammers zou proberen zou het minder moeten zijn? Dammers is alleen te verkrijgen in Acacia toch?
 
Het kan ook zijn dat het vet dat er uit drupt verbrand is.
Dan heb je ook vrij sterke rooksmaak niet altijd even lekker.
Van alleen marabu heb ik dat eigenlijk niet gehad.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik gebruik bijna altijd Dammers of Best Charcoal accacia houtskool. Deze zijn neutraal en heb daar dus geen rooksmaak van. Daar gebruik ik wel rookhout voor. Marabu heeft een lichte rook afgifte.

Overigens kan het soms voorkomen dat er een niet of niet volledig verkoold stukje houtskool tussen zit die flink gaat roken. Dat merk je meestal snel genoeg en haal ik er ook gelijk uit.
 
Cherrywood kan zeker ook een punt hebben. Zag je rook pluimpjes of hoorde je flare ups?
 
Normaal gesproken geeft de marabu van de welkoop amper rook af. Gebruik hem veel.
 
Cherrywood kan zeker ook een punt hebben. Zag je rook pluimpjes of hoorde je flare ups?
Ik had de gehaktballen in een alu schaaltje gedaan. Toen ik de kamado open deed had ik wel lichtelijk rook toen ik hem liet burpen.
 
Cherrywood kan zeker ook een punt hebben. Zag je rook pluimpjes of hoorde je flare ups?
Wel eens een setje Moinkballs mee "verziekt"....:cry: Met het verbrandde vet. Niet met de marabu!!
 
Laatst bewerkt:
@Oxigeon . Ik gebruik geregeld marabu van de Welkoop. Kwlitatief is dit houtskool er niet op vooruit gegaan.
Dit issue nooit ondervonden. Is natuurlijk ook relatief en gehakt neemt snel rook op.
 
Eventjes een update vanuit mijn kant. Heb gisteren een zak kolen bij de Sligro gehaald (Dammers). Vandaag nog eens wat burgers geprobeerd en het smaakte goed.

Waar het nu uiteindelijk aan heeft gelegen weet ik niet. Voor hetzelfde geld heb ik in een eerdere sessie iets over het hoofd gezien en was er gewoon nog rook in de Kamado.

Maar ik hou het voor nu gewoon bij de Dammers houtskool.

Allemaal bedankt
 
Een niet volledig opgebrand stuk rookhout van een vorige sessie kan ook een nare rooksmaak geven.
 
Geen idee of daar verschil is in houtskool om meer of minder rooksmaak te hebben. Als ik geen rookhout gebruik, proef ik ook geen rooksmaak. Echter de vriendin van een vriend die proeft altijd rooksmaak als er houtskool bij is komen kijken. Hij kocht zich vorig jaar ook een kamado na zijn gasBBQ en de eerste sessies kloeg ze vaak daarover, maar ondertussen is ze het gewoon en begint het haar te bevallen.

Mss is het een kwestie van gewoon worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan