BasBQ
Beef en Steak

Houtmot voor de ProQ Cold Smoke Generator

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
Er zijn steeds meer en meer mensen die een Cold Smoke Generator hebben hier en ik vroeg me af wat jullie voor houtmot gebruiken?
Zelf gebruik ik een zak van de Hanos waar ook jeneverbesjes in zitten, dat spul heeft ongeveer dezelfde fijnheid als de originele mot die bij de CGS zat.

Ik heb ook wel eens mot van cameron gebruikt, die is wat grover, maar een paar rondjes in de koffiemolen verhelpt dat probleem prima ;) En je koffiemolen wordt mooi schoon joh :D Het nadeel is dat dat spul onwijs duur is, ?8 voor een klein potje.
 
Ik moet het nog gebruiken,maar ik heb hier een zak van ProQ zelf.Dat is in verschillende houtsoorten verkrijgbaar.
Ik heb hier Whiskey oak.
 
Ik heb een onwijs grote zak houtmot gekocht bij de viswinkel, was ook speciaal om vis te roken ( duh). Maar nog niet gebruikt in de CSG.
 
Ik heb deze week gerookt met zuiver beukenhout van de Makro, fijner van structuur dan de origine rookmot van de CSG maar werkte net zo goed.
 
Ik kocht mijn (zeer fijngemalen) houtmot bij mijn hengelsportzaak.
De aard van de houtmot kan ik niet aangeven,maar de kleur neigt naar berkenhout.
't Spul komt uit duitsland en bevat zaadjes/pitjes/kruidjes die,als je ze stukbijt,een prima smaakje hebben.
De CSG heeft ca 11uur nodig om ??n complete vulling te verroken.
 
De hengelsportzaak heeft idd vaak een redelijke sortering rookmot staan. Mijn ervaring is dat de besjes en andere blabla niet veel uitmaken qua smaak. Het soort hout is belangrijker. Berken of beuken is prima. Eiken kan ook als je smakeloos vlees hebt :)
 
@BramBBQ: Wat die zaadjes en besjes betreft;daar merk je geen moer van als het verbrandt.
Als geen ander weet jij hoe te roken en dus ben ik het daar compleet met je eens.
Maar ik zei dan ook: als je er op bijt,dan smaakt het wel!
Ik ga straks eens bij "MultiSmoke" (5 minuut hiervandaan) kijken wat die voor rookmot heeft.
 
@BramBBQ.  En nog altijd heel erg bedankt voor je aanwijzingen indertijd voor het (warm) roken van ponen.
Jouw advies leverde een verbijsterend goed resultaat op.
Verschillende malen gedaan;ben je altijd nog dankbaar.
En nu maar weer on topic,maar het moest er even uit.
 
Hmm.. via de search functie vind ik niets over die ponen... maar ik ben wel benieuwd.. Graag vraag ik m'n naamgenoot hier evt een nieuw draadje voor te openen...
 
Ik denk dat dat bij een life evenement was, maar ik hoop ook dat Bram of Willyo ons de fijne kneepjes willen leren!
 
Ik gebruik rookspaan van Albatros. Te koop in de hengelsport winkels. Ik gebruik dit niet alleen in de CSG maar ook in mij kleine (tafel) rookoventjes. Ben er heel tevreden mee. Naar behoefte meng ik er jeneverbessen en/of kruiden doorheen. Mijn zeezout rook ik ook op deze rookspaan.
 
@.Abraham en Noskos
Ponen was toen  een onderwerp op de andere bbq site.
 
Ben bij Multismoke geweest.  Maakt allemaal rookovens en aanverwante zaken. Heb een zak van een kilo rookmot gekocht speciaal voor koud roken. Met die (grote) zak voor zes euro kun je zowat een hele stal met varkens roken. Is heel fijn gemalen en is,zoals me verteld werd,elzenhout.
Morgen maar eens een proefje doen.
 
willyowinki zei:
Ben bij Multismoke geweest.  Maakt allemaal rookovens en aanverwante zaken. Heb een zak van een kilo rookmot gekocht speciaal voor koud roken. Met die (grote) zak voor zes euro kun je zowat een hele stal met varkens roken. Is heel fijn gemalen en is,zoals me verteld werd,elzenhout.
Morgen maar eens een proefje doen.

ben je weer een blij man  ;)
 
Nou,dat houtmotje voor koud roken van Multismoke houden we er mooi in. 
Wat een lekker spul.
Rookt goed,goed geurtje,brandt niet erg snel op;ik denk 1 CSG vulling is goed voor zo'n 11 uur rook;met de huidige buitentemperatuur dan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan