BasBQ
Beef en Steak

Gerookte knoflook

 
 
 
 
 

Barbeknoei

Gerijpt
Berichten
2.858
Het idee was eigenlijk om zelf knoflook te fermenteren.....Totdat ik er achter kwam dat zwarte knoflook helemaal geen gefermenteerde knoflook is, maar gekarameliseerd. Erg lekker, maar 3 weken op 70 graden in droogoven of rijstkoker had ik geen zin in. Het echt fermenteren van knoflook staat ook nog eens op de planning, maar daar moet ik eerst wat spullen voor aanschaffen.

Dus..... Knoflook roken.... Vaak zie je van die gerookte gevlochten knoflookstrengen, welke een week boven een vuurtje hangen, maar dat duurt me te lang en bovendien zijn er momenteel geen strengen beschikbaar (iets met seizoen). Daarom verse Egyptische knoflook, een stuk goedkoper ook en we knopen ze zelf wel vast. 😁

Mooi moment om de tube smoker te gebruiken... Wat een geweldig ding tov het gepruts met een csg, werkt gewoon goed, 4 uur lang.

Verder is er weinig bijzonders aan. In totaal 48u rook meegegeven, een combinatie van eik, esdoorn en appel. En
1000030206.jpg
1000030207.jpg
1000030208.jpg
1000030209.jpg
1000030225.jpg
1000030226.jpg
1000030235.jpg
1000030246.jpg
1000030256.jpg
1000030275.jpg
1000030277.jpg
1000030291.jpg
1000030301.jpg
1000030324.jpg
1000030331.jpg
1000030332.jpg


En dan na 48 uur roken, heb ik ze nu te drogen gehangen. Nog niet getest..

1000030333.jpg
 
Ben benieuwd hoe ze zijn . 👍🏻
 
Ziet er perfect uit. de moeite waard om uit te proberen maar dan in mijn smoke barrel.
 
Dit lijkt me lekker Remco, Hoelang moet je dit laten drogen voor je ze kunt gebruiken voor consumptie?
 
wat ziet dat er fantastisch uit! mooie kleur hebben ze gekregen. Heel benieuwd wat de smaak heeft gedaan. Je hebt in iedergeval voor deze week genoeg knoflook in huis ;)
 
Ziet er mooi uit Remco.
Aan de smaak voegt het niet zoveel toe maar ze zijn nu heel lang houdbaar.
Althans dat is mijn ervaring met commerciele en zelf koudgerookte Knoflook.
Warmgerookte knoflook is een iets ander verhaal maar ook daar vind ik de rooksmaak niet echt aanwezig.
 
Ben heel benieuwd naar de smaak, mooi experiment.
 
Ziet er mooi uit Remco.
Aan de smaak voegt het niet zoveel toe maar ze zijn nu heel lang houdbaar.
Althans dat is mijn ervaring met commerciele en zelf koudgerookte Knoflook.
Warmgerookte knoflook is een iets ander verhaal maar ook daar vind ik de rooksmaak niet echt aanwezig.
Klopt, maar gezien de prijs kon ik het niet nalaten gewoon eens te proberen. Wil je echt rooksmaak in je knoflook dan kun je beter de losse tenen roken, dat proef je wel goed...

Dit lijkt me lekker Remco, Hoelang moet je dit laten drogen voor je ze kunt gebruiken voor consumptie?
Ja geen idee, tot hier ging mijn plan. Ik heb wel eens gewoon verse knoflook laten drogen. Die is naar een aantal weken prima. Maar ik denk dat het eigenlijk niet uit maakt, waarom zou je ze lang moeten laten drogen?
 
Ja geen idee, tot hier ging mijn plan. Ik heb wel eens gewoon verse knoflook laten drogen. Die is naar een aantal weken prima. Maar ik denk dat het eigenlijk niet uit maakt, waarom zou je ze lang moeten laten drogen?
Wellicht dat dat nog iets aan smaak zal doen als ze langer laat “ drogen / hangen “ Of is dat neet relevant ? Ik heb werkelijk zelf ook geen idee omdat ik nog nooit zelf gedaan heb.
 
Ga je die bollen nu aan de liefhebbers uitdelen .?
Lijkt me anders voldoende voorraad voor de komende 2 weken. 🤣🤣
 
Hou je ons op de hoogte? Wat doen ze bij de eerste consumptie, hoe lang blijven ze lekker, koelkast of voorraadkast, smaakontwikkeling met de tijd?

Top!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan