BasBQ
Beef en Steak

Even voorstellen vanuit Veendam city!

Scientizt

Tondelzoeker
Berichten
4
Hoi Iedereen!

Noem mij maar Scientizt, ik ben woonachtig in Veendam, zuidoost Groningen.

Ik vind het leuk om lekker buiten te koken, en ben dus ook al jarenlang een fanatiek barbecueër.
Maar nu ben ik eigenlijk wel toe aan een nieuwe uitdaging, en dat is een Taino Yuma XXL side smoker geworden.

Roken stond eigenlijk al heel lang op mijn bucketlist, en oorspronkelijk wilde ik zelf een side smoker gaan bouwen. Ik ben handig met staal, maar wat roken aangaat ben ik een absolute beginner, dus dat leek me uiteindelijk niet heel verstandig. Dus, dan toch liever maar een kant-en-klare. Ik heb voor een Taino Yuma XXL gekozen omdat deze 3,5mm plaatwerk heeft en zeker groot genoeg is voor thuis. De reviews zijn voor het grootste deel erg positief. Hij lijkt qua design en bouwwijze trouwens heel erg op de meer bekende Oklahoma Joe, alleen dan flink goedkoper.

Ik heb hem van de week in elkaar gezet, eigenlijk zonder problemen. De vuurkamer en de schoorsteen worden op de rookamer geschroefd, dus dat heb ik gelijk geseald met een hoge temperatuur vloeibare pakking. Ik heb ook nog even overwogen om gelijk een vetafloop met een emmertje onder de rookkamer te maken. Maar ik doe er voorlopig wel gewoon folie of een lekbak onder, om hem van binnn ook een beetje schoon te houden. Tot slot heb ik hem van binnen en buiten ook al opgepoetst met de vette lap, maar nog niet ingebrand.

Mijn eerste project staat voor morgen in de planning. 2 mooie stukken spek, elk van een kilo. De ene zonder huid, met peper, zout en knoflook. En de andere maak ik als Babi spek, met huid, en met o.a. 5 spice, knoflook, gerookte paprika, msg en zout om de huid uit te drogen. De laatste ga ik na het roken nog wel even afgrillen (crispy maken) in de keukengrill, want dat zie ik in de rookoven niet lukken. Ik ga het heel bescheiden aanpakken, eigenlijk redelijk fail safe, met briketten om de temperatuur wat makkelijker te beheersen, en af en toe een houtblokje erop voor de rook. Ik gebruik blokjes Eiken en Elzen, omdat ik die toevallig nog had. Ik wilde op aanraden van wat Youtubers enzo eigenlijk wat fruithout zoals appel of kersen proberen, maar dat lukt me voor morgen niet meer.

Dikkere alufolie en slagerspapier zijn besteld en onderweg. Verder heb ik ook gelijk 2 spritzflesjes van elk een liter besteld, eentje voor het spritzen en eentje voor olie, om de rookoven mee te onderhouden. En verder had ik net al een mooie draadloze thermometer binnen, dus die kan ik morgen ook alvast gaan uitproberen.

En zo gaat dit nieuwe avontuur beginnen :)

Zijn er meer mensen uit het Noorden?
Spreken jullie wel eens af met elkaar?

Ik ben eigenlijk de bbq-fanaat, mijn vrouw vind het allemaal wel leuk, maar is lang niet zo fanatiek. En de rest van de familie eigenlijk helemaal niet. Dus misschien is het leuk om tzt eens wat af te spreken met anderen.

Groetjes iedereen,
Scientizt

TAINO-YUMA-Massiver-Smoker-BBQ-GRILLWAGEN-Test.jpeg.jpg
 
Welkom @Scientizt!

Mooie intro, leuke dikke smoker en een grote tuin zo te zien!

Lekker man ik heb woensdag ook 2kg buikspek met zwoerd gehaald, staat binnekort ook een kilotje van op de planning.
Ik heb hetzelfde, ik bbq graag 1 van mijn zwagers vind het ook wel geinig maar dan houd het op..

Ik woon zelf in Gelderland maar hey er zijn veel leden dus wie weet heb je wel een buurman op het forum zitten 😄
 
Geen ruzie met de buren zo te zien. Leuk apparaat! Ben benieuwd naar je verhalen
 
Neeh, helaas niet mijn tuin hoor
Was het maar zo.

Dat plaatje had ik even gegoogled :)
Ik heb nog geen foto gemaakt van de mijne.

Gelukkig doen mijn buren ook niet zo moeilijk, die barbecueën er doorgaans ook flink op los.

Heb iig zin in morgen, ik laat nog wel even weten hoe het is gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Zoals beloofd nog even een update over hoe mijn eerste keer roken is gegaan.
Tsja, het ging eigenlijk geweldig!

De rookoven beviel heel goed, alles werkte prima. Ik stookte hem met acacia briketten, en voegde blokjes elzen en/of eiken toe voor de rook. De stukken Elzen die ik nog had bleken eigenlijk te groot, oftewel te veel veel vuur in één kéér en moeilijker te controleren. De blokjes Eiken gingen beter, niet gelijk te veel vuur en dus geen pieken in temp. Ik heb uiteindelijk ongeveer 5 uur gerookt op zo'n 120 tot 135 graden, en toen een van de stukken ingepakt in folie en die nog ongeveer een uurtje laten garen terwijl de rookoven langzaam uitbrandde. De Hermanos draadloze vleesthermometer beviel ook goed. Van tevoren dacht ik eigenlijk, wat moet ik nou met zo'n high tech ding. Maar tijdens het roken zat ik voortdurend op mn telefoon te checken hoe de kerntemperatuur omhoog ging 😋 Kortom, dat viel me niks tegen, mooie techniek.

Ik heb helaas geen plaatje van het eindresultaat, want met 10 gasten was het in no time gesneden en op! 😜 Iedereen vond het lekker. De foto is ongeveer van halverwege. Dat witte is zout, dat stuk heb ik later nog even onder de (elektrische) grill in mn oven gedaan om de huid lekker crispy te maken. Het kleinere stuk spek had geen huid (lekker kaantjes van gemaakt trouwens, jammie! Die waren vóór het feestje allemaal al op), maar ik vond hem daarna wel wat dun. Ik was bang dat het daarom misschien te snel uit zou drogen, dus die heb ik gekruid, dubbelgevouwen en toen gefixeerd met satéprikkers. Bij gebrek aan een echte spritz, heb ik hem regelmatig gesmeerd met reuzel, wat ik over had van de kaantjes.

De volgende keer als ik weer spek doe, dan probeer ik een fruithout, en appelsap als spritz, ben benieuwd hoe dat smaakt.

Al met al erg gelukkig. Veel zin in de volgende keer, want ik heb de smaak flink te pakken 😇🥩🔥😎🌴

20240511_150501.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan