BasBQ
Beef en Steak

Eerste vraag

GerritRuben

Tondelzoeker
Berichten
8
Gelijk een vraagje:
Ik heb zelf de Bastard Medium en ook een gietijzeren rooster. Ik legde deze gewoon op de BBQ, platesetter er helemaal uit.

Maar ik wil nu eigenlijk ook halve maan gietijzeren rooster kopen zodat ik kan grillen maar daarnaast ook nog de helft kan gebruiken voor indirect.

Hoe doen jullie het eigenlijk met jullie roosters? Hebben jullie daar een mooi opbergsysteem voor ofzo?

Bastard zelf heeft een mooi accessoire hiervoor maar dan kom ik ook al snel ruimte tekort.

Heb nu:
Gietijzerenrooster
Pizzasteen
2 x halve maan RVS Rooster
2 x halve maan Plate setter steen
 
Heb je vraag even verplaatst naar de rookkamer, daar past hij beter.

Heb helaas geen antwoord.
 
Ha Rutger,
Ik heb een large kamado en vind zo'n half-half opstelling daarvoor al niet erg fijn. Voor een medium formaat is het mijns inziens al helemaal niet ideaal.
Als je grillt wil je intense hitte, gelijkmatig. Dat werkt niet bij half-half.
Ik wissel gewoon de twee roosters, rvs met hitteschild versus giet ijzeren grillrooster. Pizza steen erbij en verder niks nodig.
Ik hang mijn roosters aan haakjes aan de schutting en na afkoelen haakjes in de schuur.
Succes kerel!
 
wat sander zegt.. ik heb ook 2 delen, maar gebruik het echt maar heel zelden.
ik durf dit bijna niet te zeggen.. maar mijn heete rooster leg ik op mijn gas bbq.. dan word die tenminste ook nog gebruikt😅
 
Ik heb ook 2 delen voor de large.
Werkt voor mij opzich prima voor steaks.
Ik berg het halve rooster op in de doos. En die stapel ik in de stelling un de schuur.
(Deze winter binnen gehaald ivm het vochtige weer)

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
 
Ik begrijp het punt van Sander, als je een medium of large hebt is half het net niet.
Dit is een van de redenen dat ik destijds voor een xl heb gekozen, dan hou je met de helft nog serieuze ruimte over.

Terugkomend op jou vraag, onderin mijn meubel heb ik lades, hier liggen de schilden en platen die ik niet in gebruik heb.
(Na het afkoelen)

Overige accessoires zoals skillets en ander gietijzer hangt aan een betonnet achter mijn meubel.
 
Heb bij de Ikea een grote plastic opbergbox gehaald met in de box bovenin een lade. In de box gaan roosters en grotere accesoires in de la thermometer, borstel en kleinere accesoires.

Heb zelf KJC1 en halve maan is groot genoeg. Kan steaks van een kilo op rvs rooster met platesetter garen en dan reverse sear afgrillen op het gietijzer.

Ook kipkluifjes of saté op het rvs rooster gaat goed en dan 4 hamburgers op het gietijzer. Wellicht dat meer burgers ook passen. Tot nu toe nog niet gedaan.
 
Ha Rutger,
Ik heb een large kamado en vind zo'n half-half opstelling daarvoor al niet erg fijn. Voor een medium formaat is het mijns inziens al helemaal niet ideaal.
Als je grillt wil je intense hitte, gelijkmatig. Dat werkt niet bij half-half.
Ik wissel gewoon de twee roosters, rvs met hitteschild versus giet ijzeren grillrooster. Pizza steen erbij en verder niks nodig.
Ik hang mijn roosters aan haakjes aan de schutting en na afkoelen haakjes in de schuur.
Succes kerel!
Ah kijk, dus jij zou helemaal niet de halve maan rooster aanraden?
Ergens ook logisch inderdaad want met de Medium word die dan wel heel klein. Ik vond het wel cool als ik samen met mn meisje een burger maak om daarnaast ook ui etcetera erop te bakken.

Ga me er nog eens goed in verdiepen, staat sowieso nog op de planning om een Large of XXL Kamado te kopen volgend jaar.
 
Heb bij de Ikea een grote plastic opbergbox gehaald met in de box bovenin een lade. In de box gaan roosters en grotere accesoires in de la thermometer, borstel en kleinere accesoires.

Heb zelf KJC1 en halve maan is groot genoeg. Kan steaks van een kilo op rvs rooster met platesetter garen en dan reverse sear afgrillen op het gietijzer.

Ook kipkluifjes of saté op het rvs rooster gaat goed en dan 4 hamburgers op het gietijzer. Wellicht dat meer burgers ook passen. Tot nu toe nog niet gedaan.

Klinkt goed, heb je toevallig een linkje? Ik zat ook te kijken om eventueel zelf een soortgelijk iets als dit in elkaar te lassen: https://www.bol.com/nl/nl/p/essenti...pJrMgds8ciPHefU5U9-nIIV7ep8K7amAaAiHkEALw_wcB
 
Ah kijk, dus jij zou helemaal niet de halve maan rooster aanraden?

Klopt, maar dat is gewoon maar mijn ervaring hoor. Doe wat je wil!

Ik heb voor mijn EI ook zo'n systeempje met meer lagen en halve opstellingen maar gebruik die bijna nooit. Ik wissel liever roosters.

Dikke tip, laat het gietijzeren rooster onder je hitteschild liggen met daarboven weer het rvs. Dan is je grillrooster alvast warm als je wil gaan grillen!

Ik vond het wel cool als ik samen met mn meisje een burger maak om daarnaast ook ui etcetera erop te bakken.

Is ook leuk! Kun je ook een kleine losse skillet (zonder steel) of gietijzeren bakplaatje (plancha) voor gebruiken. Dan ben je nog flexibeler!
 
Klinkt goed, heb je toevallig een linkje? Ik zat ook te kijken om eventueel zelf een soortgelijk iets als dit in elkaar te lassen: https://www.bol.com/nl/nl/p/essenti...pJrMgds8ciPHefU5U9-nIIV7ep8K7amAaAiHkEALw_wcB
Zoiets


In verschillende maten leverbaar

Je hebt dan een inlay met handvest die je erin doet. Deze

 
Klopt, maar dat is gewoon maar mijn ervaring hoor. Doe wat je wil!

Ik heb voor mijn EI ook zo'n systeempje met meer lagen en halve opstellingen maar gebruik die bijna nooit. Ik wissel liever roosters.

Dikke tip, laat het gietijzeren rooster onder je hitteschild liggen met daarboven weer het rvs. Dan is je grillrooster alvast warm als je wil gaan grillen!



Is ook leuk! Kun je ook een kleine losse skillet (zonder steel) of gietijzeren bakplaatje (plancha) voor gebruiken. Dan ben je nog flexibeler!

Leg jij dus je gietijzeren rooster op je Fire Ring? En daarboven zet je gewoon je plate setter?

Klinkt helemaal niet gek, nooit geprobeerd nog.

En inderdaad heb een skillet met steel maar ga er 1 zonder kopen + dan zo Cast Iron Griddle


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Leg jij dus je gietijzeren rooster op je Fire Ring?

Ik ben niet 100% bekend met de terminologie omdat sommige merken zelf een eigen jargon hebben (bij bge stoppen ze overal egg voor en tussen) maar ik denk het wel ja.

Makkelijker gezegd: ik doseer mijn rookhout en ik plaats het gietijzeren grill rooster na het opstarten (tot ca. 150°C met alle schuiven open) zoals je die gebruikt om hard af te grillen. Daar bovenop het hitteschild met pootjes omhoog en daar op het rvs rooster.

Dan gaar ik het vlees tot iets onder de gewenste kern temperatuur. Dan vlees eraf, even apart houden. Dan rvs en platesetter eruit en de schuiven open om het (dan reeds voorverwarmde) grillrooster goed heet te maken. Dan vlees mooi afgrillen en een korstje geven!

Die techniek heet reverse sear. Vind ik heel fijn werken!
 
ik stal mijn roosters in een borden rek die je bij de ikea kan kopen sommigen gebruiken het voor de spareribs
 
Ik ben niet 100% bekend met de terminologie omdat sommige merken zelf een eigen jargon hebben (bij bge stoppen ze overal egg voor en tussen) maar ik denk het wel ja.

Makkelijker gezegd: ik doseer mijn rookhout en ik plaats het gietijzeren grill rooster na het opstarten (tot ca. 150°C met alle schuiven open) zoals je die gebruikt om hard af te grillen. Daar bovenop het hitteschild met pootjes omhoog en daar op het rvs rooster.

Dan gaar ik het vlees tot iets onder de gewenste kern temperatuur. Dan vlees eraf, even apart houden. Dan rvs en platesetter eruit en de schuiven open om het (dan reeds voorverwarmde) grillrooster goed heet te maken. Dan vlees mooi afgrillen en een korstje geven!

Die techniek heet reverse sear. Vind ik heel fijn werken!
Voorverwarmen van het gietijzeren rooster op deze manier; van deze tip ga ik dankbaar gebruik maken!! 👌
 
Terug
Bovenaan Onderaan