BasBQ
Beef en Steak

Dome - vs roostertemperatuur

Bertil

Tondelzoeker
Berichten
3
Als ik op mijn Weber master touch een richttemperatuur heb van bv 150c dan is de temperatuur op het rooster veel lager. Bij de meeste recepten gaan ze uit van de temperatuur in de deksel, maar hoe hoog moet dan de temperatuur op het rooster?
Waarschijnlijk is dit een beginners vraag maar ik ben dan ook nog niet zo ervaren in low and slow cooking.
 
Dit is goede vraag.
Heb je die W57 met scharnier of los deksel?

De temp op de dome thermometer is sterk afhankelijk van de afstand tot de kolenbak. Probeer dit maar eens uit door de kolen op diverse plaatsen op het kolenrooster te positioneren. Plaats dan tevens een probe op het rooster en kijk wat je daar gaat meten. Je zult dan zien dat de roostertemp onder de dome temp komt te liggen. Pakweg 20 a 30 C.
Uiteraard heeft dit ook invloed op de positie van het vlees tov kolen.

Ik heb op de W57 met scharnierend deksel altijd de kolen links (minion methode) of briketten in een snake.
Maak je ook niet te druk over die temperaturen. Een stuk varkie kan wel wat hebben.
je kan ook altijd wat lager in temperatuur gaan zitten.

Ook de kwaliteit van het houtskool of kokosbriketten is van invloed. Evenals zon, wind, regen, buitenluchttemperatuur

Tipje. Maak een logboekje van je gerecht en de opstelling welke je gebruikt hebt. Schrijf dan rgelmatig tijd en temp van rooster, dome en gerecht op.

Succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan