BasBQ
Beef en Steak

Buitenkeuken douglas

Joey Hoogland

Tondelzoeker
Berichten
9
Na zoveel inspiratie te mogen opdoen op dit forum toch ook maar aan het bouwen geslagen.

Voorop gesteld dat ik totaal geen ervaring heb met het bouwen van dit soort meubels, uberhaupt geen meubels trouwens...
en ook niet al het gereedschap tot mijn beschikking heb die ik zou willen. Maar daar ben ik gaandeweg achtergekomen en heb het gedaan met wat ik wel heb :)

gereedschap:
handschuurmachine bosch (voor de kantjes en splinters lichtelijk af te werken)
decoupeerzaag black & dekker (vergt een vaste hand > hier zou ik toch echt liever een cirkelzaag voor gebruiken)
schroefmachine Makita (met verschillende houtboortjes en speedboor)
voornamelijk torx schroeven (100mm en 60mm lengte)
winkelhaak
rolmaat
lijmklemmen

materiaal:
- karwei douglas balken geschaafd 65mm 1.80m (ik ben het aantal even kwijt, denk een stuk of 8 a 9 in totaal)
- karwei douglas planken geschaafd 195mm 2.70m (zo'n 8 stuks, exacte aantal nog niet duidelijk aangezien ik nog bezig ben)
- praxis douglas balken 45mm 1.80 (deze maat had karwei niet: in mijn ontwerp wilde ik de planken graag verzinken in de 65mm dikke balken)
- RVS Torx schroeven Action (ik geloof dat een doosje met 50 stuks maar 4 euro kost ofzo, en ik let graag op de kleintjes ;-P)
- Stainless L-profielen Action (ik heb ze uiteindelijk niet veel gebruikt, en sommigen zelfs na monteren weer verwijdert omdat het overbodig en in het zicht was)
- Ikea werkblad kunststof 2.8cm x 186cm x 63.5cm (goedkope oplossing, misschien niet voor de lange termijn, maar weer eenvoudig te verwijderen en rustig nadenken wat ik wel wil, een gat zagen tbv een Kamado oid heb ik nog nooit gedaan, dus dan verpruts ik liever een blad van 7 tientjes, voordeel was ook dat je dit blad zo mee kunt nemen vanuit het zelfbedieningsmagazijn)
- koelkast Koald 70 liter (huidige prijs 225,- EUR via bol.com) maten: L 45 B 43.5 H 68.8
handig tipje wellicht, ik durfde de hoogte niet aan voordat ik de koelkast in huis had, ik twijfelde namelijk of de opgegeven hoogte van 68.8 inclusief scharnier bovenop meegerekend was of de hoogte van de deur. dit blijkt dus hoogte inclusief scharnier te zijn.
- zwenkwielen (nog niet zichtbaar op de foto's) via Wielencentrale.nl (ik heb gekozen voor 2x rem, 2x zonder, rubberen bandjes en 100mm hoogte in totaal)

Nog te doen/wensen:
- via Ledstripkoning.nl 2x alu profielen met 2x 1meter warm ledstrip en touch dimmer (tbv verlichting bakken links en rechts)
- gat zagen tbv rondvormige BBQ

De maten van de buitenkeuken:
1.80m breed (balk breedte)
70cm hoog (balk hoogte tussen de 2 horizontale balken, tevens de hoogte tbv koelkast van 68.5cm hoog)
totale hoogte vanaf grond tot bovenkant blad is dan dus: 10 + 6.5 + 70 + 6.5 + 2.8 = 95.8cm (vrij gemiddelde hoogte voor een keuken)
totale diepte is: 6.5 + 47 + 6.5 = 60cm

Ik moet zeggen dat ik voor een amateur vrij trots ben, al moet ik wel toegeven dat ik hiervan ook erg veel geleerd heb en bepaalde dingen de volgende keer weer anders zou doen.

Mocht iemand vragen of opmerkingen hebben, zijn die uiteraard welkom!!

Alles begint met een schetsje aan de keukentafel.....
schets.jpg

Onderzijde + bovenzijde
WhatsApp Image 2023-08-24 at 09.44.29.jpg

L-profielen weer verwijderd, maar heeft wel geholpen om de boel bij elkaar te houden.
via onderzijde met speedboor stukje uitgeboord en met torx 100mm balken aan elkaar gemonteerd
WhatsApp Image 2023-08-26 at 22.07.06.jpg


achterzijde midden balken 2x 4.5cm gebruikt, hierin wil ik de 1.8cm dikke douglas planken " verzinken" tussen de 6.5cm zij-balken
WhatsApp Image 2 2023-08-26 at 22.07.07.jpg


Balken trekken iets scheef dus goed blijven meten! met trekbanden en vuren latjes de boel bij elkaar houden. Je kunt hier misschien beter spanbanden gebruiken, is tevens duurzamer want de trekbanden gooi je weg hierna.
WhatsApp Image 2023-08-26 at 22.07.07.jpg


passen, meten... nadenken over de volgende stappen etc...
WhatsApp Image 3 2023-08-26 at 22.07.07.jpg
WhatsApp Image 4 2023-08-26 at 22.07.07.jpg


nadenken over hoe ik de planken in de vakken ga monteren etc....
WhatsApp Image 6 2023-08-28 at 07.51.00.jpg
WhatsApp Image 9 2023-08-28 at 18.44.04.jpg


resultaat tot nu toe. nog te doen: planken zijkanten en achterwand
WhatsApp Image 8 2023-08-28 at 18.44.04.jpg


WhatsApp Image 10 2023-08-29 at 09.50.33.jpg

Screenshot_20230831_091424_Gallery.jpg
Screenshot_20230831_091243_Gallery.jpg
Screenshot_20230831_091306_Gallery.jpg
20230911_170141.jpg
20230911_170117.jpg
20230911_170057.jpg
20230911_165305.jpg
 
Laatst bewerkt:
Voor iemand die geen ervaring heeft met het bouwen van dit soort meubels en ook nog eens niet het "juiste" gereedschap heeft, ziet het er goed uit. (y)(y)
 
Voor iemand zonder ervaring ziet dit er echt retestrak uit, zegt mijn leken-oog. Als je had geschreven dat je al vijf van die meubels gebouwd had geloofde ik het direct. Schitterend gedaan!

Ik ben ook een totale leek op dit gebied maar wat mij meteen te binnen schiet is, zou je het meubel niet nog in iets van een beits of zo zetten om het iets weer bestendiger te maken? Ik heb geen idee of dat echt iets is wat als nodig of noodzakelijk beschouwd wordt maar het meubel staat wel permanent buiten (zij het enigszins beschermd door een overkapping).
Misschien zijn er andere experts hier die mijn gedachte kunnen bevestigen of ontkrachten :)
 
Voor iemand zonder ervaring ziet dit er echt retestrak uit, zegt mijn leken-oog. Als je had geschreven dat je al vijf van die meubels gebouwd had geloofde ik het direct. Schitterend gedaan!

Ik ben ook een totale leek op dit gebied maar wat mij meteen te binnen schiet is, zou je het meubel niet nog in iets van een beits of zo zetten om het iets weer bestendiger te maken? Ik heb geen idee of dat echt iets is wat als nodig of noodzakelijk beschouwd wordt maar het meubel staat wel permanent buiten (zij het enigszins beschermd door een overkapping).
Misschien zijn er andere experts hier die mijn gedachte kunnen bevestigen of ontkrachten :)
Bedankt voor je mooie woorden!! Daar wordt ik echt blij van!

En ik deel je mening ook. Je hebt zeker een goed punt. Ik moet er nog even over nadenken. Uiteindelijk wordt het natuurlijk gewoon grijs :(

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Wellicht tips? Ik zal het forum eens afstruinen...
 
Bedankt voor je mooie woorden!! Daar wordt ik echt blij van!

En ik deel je mening ook. Je hebt zeker een goed punt. Ik moet er nog even over nadenken. Uiteindelijk wordt het natuurlijk gewoon grijs :(

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Wellicht tips? Ik zal het forum eens afstruinen...
Ik wordt enthousiast van dit soort projecten, iemand die iets zonder ervaring grondig en goed doordacht aanpakt en daardoor mooi resultaat boekt. Krijg er een Pipi Langkous gevoel van: "ik heb dat nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan" :D

Ik bedenk me net, ik heb douglas palen in de tuin. Wat in de grond zit heb ik met een teer achtige verf geschilderd maar de rest is onbehandeld, wordt inderdaad grijs en het hout werkt wel iets. Mooi dat ik erover begin maar even vergeet dat ik zelf grotendeels onbehandeld douglas hout in de tuin heb 😅

Dus als je het wilt behandelen is het volgens mij vooral voor de kleur. Het hout bij mij in de tuin is wel dik (13 x 13 cm dacht ik) dus misschien is dat nog weer net anders..
 
Wat prachtig. Ik krijg er helemaal knutselkriebels van als ik dit zie. Nu nog best druk maar zodra ik meer tijd heb ga ik zeker aan de slag ermee. Goed gedaan Joey 👍👊👌
 
Haha dankjewel voor je leuke reactie!
Hij is nog niet helemaal af. Ik twijfel nu of ik 'm eigenlijk wel wil dichtbouwen met planken of de zijkanten zo open laat...de koelkast bouw ik uiteraard wel dicht aan de zij en achterkant.

Als ik je ergens mee kan helpen dan hoor ik dat graag. Zonder de inspiratie hier, was het me ook niet direct gelukt namelijk!

Ik heb er nog een 3 tal foto's aan toegevoegd. Nu met de wielen eronder. Super handig om de keuken zo naar m'n woning te rollen. En je hebt gelijk een soort van bar! Let niet op m'n bbq. Ik ben me dus nog aan het oriënteren op een nieuwe!

Wat prachtig. Ik krijg er helemaal knutselkriebels van als ik dit zie. Nu nog best druk maar zodra ik meer tijd heb ga ik zeker aan de slag ermee. Goed gedaan Joey 👍👊👌

Wat prachtig. Ik krijg er helemaal knutselkriebels van als ik dit zie. Nu nog best druk maar zodra ik meer tijd heb ga ik zeker aan de slag ermee. Goed gedaan Joey 👍👊👌
 
de koelkast bouw ik uiteraard wel dicht aan de zij en achterkant.
De koelkast blaast waarschijnlijk wel zijn warmte aan de achterkant naar buiten? Wellicht daar een uitsparing maken of een roostertje zodat de warmte makkelijker uit het meubel kan? Wederom een gedachtegang/idee van een leek, geen idee of het nut heeft :p
 
De koelkast blaast waarschijnlijk wel zijn warmte aan de achterkant naar buiten? Wellicht daar een uitsparing maken of een roostertje zodat de warmte makkelijker uit het meubel kan? Wederom een gedachtegang/idee van een leek, geen idee of het nut heeft :p
Goeie tip! Weet je dat ik daar niet eens over nagedacht had!
 
Dat heb je mooi gedaan zeg!

Wat betreft de koelkast, er staat als het goed is in het boekje precies wat er aan beluchting nodig is.
 
De koelkast blaast waarschijnlijk wel zijn warmte aan de achterkant naar buiten? Wellicht daar een uitsparing maken of een roostertje zodat de warmte makkelijker uit het meubel kan? Wederom een gedachtegang/idee van een leek, geen idee of het nut heeft :p
Na jouw tip heb ik er een rooster in verwerkt. Direct tegenover het rooster van de koelkast zelf. Zie laatste foto's. Nog bedankt voor het meedenken! 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan