BasBQ
Beef en Steak

Brisket in Westmalle..

K

Kobold

Gast
APL's 'get a book' Brisket @ Fishing for Chicken
Tijdens ons tripje naar Ter Aar voor de steak werkwinkel bij de jongens van B&S hebben we onszelf flink verwend met hun goodies waaronder een brisket, een point van 2,7 kg in dit geval.

Om dit tot een goed resultaat te brengen meende ik dat ik hem maar mee moest brengen naar Westmalle, waar ik verwachtte de nodige ervaringskundigen te treffen....


De Brisket zelf

BILD2338.jpg


Vervolgens overleg met Martin, vetkapje lekker laten zitten hoojr, is mooi half centimetertje Peet, niks meer aan doen hoor...
BILD2340.jpg


Toch nog wat vliesjes en losse kwabben wegsnijden...
BILD2341.jpg


Intussen was de (zonder meer geweldig onderhoudende) Trappist proeverij begonnen maar na het 3e biertje ben ik weer verder gegaan....want de monniken begonnen al aardig te beieren....
BILD2365.jpg

BILD2364.jpg


Vervolgens in een 'rub paste' ongeveer volgens APL, bij gebrek aan 'better than bouillon' heb ik rundvlees bouillon blokjes gebruikt met mosterd en chili mix.
Daaroverheen een droge rub met chilipoeder, peper, beetje bruine suiker, wat zout, lemongrass en nog wat meer


En dit zo lekker laten garen tot 74?C
BILD2400.jpg


Intussen kwamen de trappisten zich weer stuk voor stuk voorstellen, en dompelden we ons weer onder in de gezelligheid , tot de CDC aangaf dat we weer aan de gang konden:



insmeren met honing, boter en bruine suiker, en zo in de folie laten garen tot 89?C..
Daarna in de folie, uurtje rusten in verse alu en plasticfolie in de koeltas....

Vervolgens de laatste fase: de glacering met APL's bbq sauce...
BILD2414.jpg

BILD2415.jpg


Of ik nog commentaar heb op dit uur? ik ben bezig ja!?
BILD2416.jpg


De andere kant moet ook geglaceerd...
BILD2420.jpg


tenslotte.. done...
BILD2426.jpg



En nu... om 04:00, proeven! Ik laat dat aan betrokkenen over om te oordelen (maar ik ga dit ZEKER nog een keer doen (met minder Trappist)

BILD2428.jpg


Math? informeerde me dat er nog zeker 2 mensen in de tent lagen die voor brisket altijd wakker kunnen worden gemaakt (niet gebeurd... op foto dan )

Uiteindelijk heeft Ewald nog een paar foto's gemaakt 's morgens..
DSC_0822.jpg

DSC_0823.jpg



Tja en de burnt ends... die hebben de nacht niet overleefd en zijn niet gebeurt....
 
Wat een werk voor een stukkie vleesch ???, maar op de foto ziet het er zeer goed uit, ik neem aan dat het met de smaak ook wel goed zat.

Wat zijn dat voor lichtgevende antennes op je pet?
 
Mooi stukje vlees hoor, was het een beetje sappig? En ja, koei verdient hoor!
 
Peter weer een ervaring en een koetje rijker, gefeliciteerd
 
yeah! dank voor het koetje!
En geweldig lekker sappig en mals, de periode in folie voorkomt onnodig uitdrogen..
Het recept komt idd uit APL's Serious Bbq, ik vind alde recepten van hem met kop en schouders boven de rest staan, het is niet moeilijk, maar gewoon veel werk.
tot nog toe is het resultaat het meer dan waard
Die antennes zijn led's in mijn pet, en een langere sluitertijd ivm duisternis..
 
Peter netjes gedaan.
Gefeliciteerd met je koetje.
 
mooi project weer peter, en je had er goed weer bij, mooi dat ie nog lekker sappig was
 
Terug
Bovenaan Onderaan