BasBQ
Beef en Steak

Bavette klaarmaken voor kerst in 2 stages

iMarkee

Sprokkelaar
Berichten
26
Hi all!

Hier afgesproken dat ik dit jaar een goed stuk vlees voor kerst zou bereiden. Bij de lokale slager heb ik een Bavette besteld van ongeveer 1.800 gram. Heb er nu al zin in! 🤤

We eten dit mooie stuk rundvlees bij mijn schoonouders en ik zou deze daar graag bereiden. Nu weet ik dat een Bavette op twee manieren te bereiden is Reverse Sear of High&Fast. Ik lees online dat bij een dikker stuk (ik ga er even van uit dat het stuk dat ik krijg redelijk dik is door het gewicht) een Reverse Sear beter zou zijn. Prima, dat vind ik namelijk een mooie manier om een stuk rundvlees als Picanha te bereiden, Bavette zal ook prima zijn.

Maar ik zit er niet op te wachten om in mijn eentje een tijd bezig te zijn, terwijl iedereen binnen aan de borrel zit. Ik lust er ook wel 1! 🍺

Nu;

Ik bezit een Weber GBS en een Bastard Large. Is het mogelijk om het voorwerk (Reverse Sear) aan het begin van de middag thuis op de Bastard te doen en het laatste stuk op de Weber die ik van tevoren al bij mijn Schoonouders breng.

Zo ja, waar zouden jullie dan op letten. De Bavette koelt natuurlijk meer af dan wanneer ik hem thuis aan een stuk zou bereiden. Welke temperaturen houd ik aan op de bastard en wat zou ik nog moeten doen op de Weber?

Of toch maar High&Fast op de Weber? Dillema dillema...

Thanks!
 
Voor de grap eens aan Chat GPT gevraagd wat hij zou doen...

Thuis: Reverse Sear op de Bastard
Voorverwarmen
: Begin met het voorverwarmen van je Bastard Large op een lage temperatuur, rond de 110°C tot 130°C. Dit is belangrijk voor een gelijkmatige garing.
Garing: Plaats de Bavette op het indirecte gedeelte van de grill (niet direct boven de kolen) en gaar het rustig tot een kerntemperatuur van ongeveer 48°C tot 52°C. Dit kan afhankelijk van de dikte ongeveer 1 tot 2 uur duren.
Rusten: Haal het vlees van de grill en laat het afgedekt rusten. Het vlees kan nu wat afkoelen, maar dat is geen probleem.

Bij de schoonouders: Afmaken op de Weber
Voorverwarmen: Zet je Weber klaar en verhit deze tot een hoge temperatuur, rond de 230°C tot 260°C.
Sear: Als je klaar bent om te eten, sear je de Bavette snel aan beide kanten om een mooie korst te krijgen. Dit duurt maar een paar minuten per kant.
Temperatuurcheck: Controleer de eindtemperatuur. Voor medium-rare wil je rond de 55°C tot 57°C zitten. Als het vlees te veel is afgekoeld, kan het zijn dat je het iets langer op de grill moet laten.

Tips:
Rusten
: Laat het vlees thuis goed rusten na het garen. Tijdens het rusten verdeelt het vocht zich weer door het vlees, wat zorgt voor een sappiger resultaat.
Transport: Zorg dat het vlees goed afgedekt en warm blijft tijdens transport. Je kunt het bijvoorbeeld in aluminiumfolie en een handdoek wikkelen.
Temperatuur meten: Gebruik een goede vleesthermometer om de kerntemperatuur in de gaten te houden.
 
Allemaal wat omslachtig. Zit hij vacuum verpakt? Zo ja, gewoon bij je ouders de oven op 50° zetten en hem daar een uur met verpakking in leggen. Daarna op de BBQ afgrillen. Enkel de rooksmaak ga je dan moeten missen, maar het lijkt mij het meest comfortabele.

Of gewoon de high en fast methode. Kan goed met een bavette.

Daarnaast, medium rare is 52°-54°. 55°-57° is al eerder medium.
 
Allemaal wat omslachtig. Zit hij vacuum verpakt? Zo ja, gewoon bij je ouders de oven op 50° zetten en hem daar een uur met verpakking in leggen. Daarna op de BBQ afgrillen. Enkel de rooksmaak ga je dan moeten missen, maar het lijkt mij het meest comfortabele.

Of gewoon de high en fast methode. Kan goed met een bavette.

Daarnaast, medium rare is 52°-54°. 55°-57° is al eerder medium.
Zal hij in de oven ook zo lekker worden? De rooksmaak is natuurlijk een deel van de beleving. Ik denk dat ik dan eerder voor high & fast zou gaan.
Thanks!
 
zie daar.. het antwoord is gegeven
Juist. Nu is ChatGPT natuurlijk geen volledig betrouwbare bron. @Free_ltd geeft al terecht aan dat voor medium rare de temperatuur lager ligt. Daarom zoek ik advies bij de ervaren bbq masters, hier op het forum. 🔥
 
Bavette rollade maken man😋
En zoveel mogelijk weg bij de gekwakel!
Voordeel is dan hoef je de lekkerste bieren niet te delen👊🏼🤣

Ik bbq met 2 of 3 kleine bbq's met kerst. Dit soort gerechten, rook ik t vlees op zeer lage temp. Dan grill ik dit op bbq 2 af. Altijd feest👌🏼
 
Ik zou er ook een rollade van maken.
Eventueel rauw in plakken snijden. Wel op het touwtje letten. o_O Eventueel nog een sate pprikker er door jagen.

et voilà pinwheels ! kun je gewoon op de weber afgrillen !
 
Pinwheels is een optie.
Als je het eigenlijk wel leuker vindt om het vlees aan tafel aan te snijden, zou je het thuis tot ca. 40 C kunnen voorgaren, inpakken in handdoeken, kranten in koelbox en meenemen naar je schoonouders. Daar lekker high & fast afmaken.
Ik heb het zelf nooit gedaan hoor, maar het lijkt me dat dat toch goed moet kunnen.
 
Ik snap het niet zo. Je hoeft er tijdens de lage temperatuur fasen echt niet continue bij te staan hoor. temperatuur van de weber op 100-130 indirect, na een kwartiertje ga je even kijken wat de temp van vlees en q is, enzo verder enzo verder.

Al zou ik een bavette gewoon hot n fast doen.
 
Zou thuis hot and fast voor korte periode om een korstje te maken werken en dan in de oven met kerst met thermometer erin tot juiste kerntemperatuur?
 
Zou thuis hot and fast voor korte periode om een korstje te maken werken en dan in de oven met kerst met thermometer erin tot juiste kerntemperatuur?
Dat kan zeker. Maar dan zou ik dat daar op de q doen en dan de oven in ketsen. Of, hot en fast op de q en dan verder indirect op de q als ie nog niet de juiste kerntemp heeft. Dan is de oven nog vrij. Een bavette is dun, dus heel lang zal die niet nodig hebben.

Eerst low en slow kan, maar das overkill voor zo een dun stuk vlees.
 
Misschien thuis koud roken en dan de oven in zoals Free_ltd aangeeft.
 
Zal hij in de oven ook zo lekker worden? De rooksmaak is natuurlijk een deel van de beleving. Ik denk dat ik dan eerder voor high & fast zou gaan.
Thanks!
Lekker gaat dat zeker zijn, maar 'zo' lekker is persoonlijk. Je moet roeien met de riemen die je hebt. Rooksmaak ga je er niet in die mate aan kunnen toevoegen, maar je kan wel bv wel kruiden gebruiken die gerookt zijn, zoals koud gerookt paprikapoeder of koud gerookt zeezout. Het zal niet hetzelfde zijn, maar dan zit er iets aan.

Ik probeerde maar een oplossing te bieden. Als er geen rooksmaak aan zit, is een bavette ook heel lekker.

En zoals ze hier aangeven, een rollade van bavette is top!!!! Geen ervaring mee, maar zou dan bv deze roken en dan als je gaat eten in de oven bij je familie verder laten garen tot de gewenste kerntemperatuur. Deze hoeft niet perse geseared te worden, maar kan wel.
 
Bedankt voor de suggesties en tips! Dit geeft stof tot nadenken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan