BasBQ
Beef en Steak

Bastard Hitteschilden schoonmaken

 

dvdende

Tondelzoeker
Berichten
12
Hi! Zoals de meesten hier gebruik ik bij alle bereidingen met een hitteschild ook iets van een druippan (halve maan of aluminium wegwerp bak). Maar soms komt er toch wat vet/viezigheid op het hitteschild. De hitteschilden van de bastard hebben een (mooie) zwart/antraciet coating aan de bovenkant en zijkant. Hoe kan ik die het beste schoonmaken zonder die coating aan te tasten? Kan schoonbranden bijvoorbeeld?
 
Ik draai de stenen soms gewoon even om bij een sessie om zo schoon te branden als ze echt heel vies zijn.
 
Ik heb er geen problemen mee gehad nee. Maar sowieso maak ik me niet zo druk om die coating. In mijn optiek heeft het geen toegevoegde functionele waarde.
 
Ik haal er meestal een doekje over als ze nog warm zijn. het meeste haal er ik dan zo af. Maar soms blijft er wel wat aangekoekte zooi achter. Ik heb gemerkt dat het soms bij een volgende sessie dan gaat roken..in de negatieve zin. Dus ik haal dat aangekoekte spul er vaak af door eerst wat nat keukenpapier op te leggen. Dan wordt dat spul vanzelf week en zacht. En dan wrijf ik het zo van af.

Maar het is ook niet zo dat ik ze spiegelend schoon wil hebben..
 
Afschrapen met een plamuurmes? Zo doet mijn buurmand dat iig.
 
Ik draai ze meestal een sessie om de meeste viezigheid gaat er op die manier wel van af
 
ik ken deze hitte schilden niet. maar als het een heat deflector steen is, dan schraap ik het meeste er af met een krabber, en draai hem daarna om zodat hij de volgende keer schoon brand.

bij de slowroller zit een metalen heatdeflector met coating die niet boven de 260 graden mag komen. deze durf ik dus niet schoon te branden.
ik pak deze in met dik aluminium folie zodat die simpel weg niet vies word
 
Ik pak een schuursponsje (zn gekleurde) en warm water. Dan gewoon poetsen en drogen met een theedoek.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
 
Hier wordt ook het plamuurmes gebruikt inderdaad. Simpel en doeltreffend. Evt. vetrestjes branden in een volgende sessie er binnen no time vanaf en je bent weer rookvrij!
 
Hier wordt ook het plamuurmes gebruikt inderdaad. Simpel en doeltreffend. Evt. vetrestjes branden in een volgende sessie er binnen no time vanaf en je bent weer rookvrij!
same here
 
Ik laat ze buiten liggen. En dan wordt het vanzelf zacht, daarna keukenpapier en klaar.
 
Ik pak ze van tevoren in de aluminium folie. Folie vervangen en klaar,werkt als een trein.
 
ik zet op de hitteschild halvemaan bakjes in aluminiumfolie.
eraf halen en schoon
 
Ik schraap het ergse eraf en dan draai ik ze weer om bij het opstoken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan