BasBQ
Beef en Steak

To waterpan or not to waterpan

 
 
 
 
 

Boldeagle

Gerijpt
Berichten
4.066
Na mijn eerste onderscheiding, ben ik jacht naar nummer 2.  :p  Ik ben me nu aan het verdiepen in de pulled pork.
Nu lees ik tegenstrijdige verhalen over de zin en onzin over de waterpan in de smoker welke me nu aan het twijfelen brengt
Dat het zonder en met kan weet ik wel, maar in welke bereiding is dit nu zin of onzin ? Ik gebruik de smoker nu een jaar alleen maar met waterpan en kan niet zeggen dat ik iets raars aan mijn gerechten merk. Heeft het een voordeel bij bepaalde gerechten ?
 
sorry, ik heb de smoker pas sinds kort, kan je daar niet mee helpen
 
In de WSM hoort de waterpan gewoon, hij schermt je vlees af van de directe hitte van de kolen, dus daar kunnen we kort over zijn.

Dan is er de vraag wat doen we in de waterpan. Water is voor de hand liggend, maar dat hoeft niet. Wanneer je er water in doet wordt een groot deel van de energie van je kolen gebruikt om die water aan de kook te houden en te verdampen, voordeel, de temperatuur in je WSM blijft laag, nadeel het kost meer energie, dus meer kolen. Andere nadelen zijn, het water kan op raken waarna je temperatuur opeens heel hard omhoog gaat, het wordt een vieze boel in de pan die niet zo makkelijk schoon te maken is. Andere voordelen, doordat het water een buffer vormt voor de warmte vangt het schommelingen op in de smoker.

Wat als je nu eens geen water in de pan doet maar iets anders, dat kan prima als je rekening houdt met het e.e.a. Je kunt de pan vullen met zand of een aardenwerkschaal en dan afdekken met folie, de vulling van de schaal dient nu als buffer en vangt grote schommelingen op. Voordeel is dat zand of een schaal niet verdampt dus je komt niet voor verrassingen te staan. Nadeel de temperatuur blijft niet rond het kookpunt hangen maar schiet gewoon door. Het is dus zaak dat wanneer je dit gebruikt je je smoker goed moet kennen en dus zorgt dat de temperatuur niet ver boven je gewenste waarde komt omdat het anders lastig is om hem weer naar beneden te krijgen. Ander voordeel, aan het eind van de sessie haal je de folie met het vet eraf en je pan is schoon.

Ja, maar door het water in de smoker blijft mijn vlees sappiger. ook hier zijn theorie?n over die dat ontkrachten, als je een cel ziet als een fluitketel, dan maakt het niet echt uit of de luchtvochtigheid in de ruimte waarin hij staat heel hoog is of heel laag, als hij gaat koken dan gaat de stoom toch wel uit de ketel door de druk.

Voor de elektronische regelingen doe je een paar proppen folie in de pan met een laag folie erover. De regelingen hebben geen buffer nodig, dat benadeeld de regeling, ze kunnen snel genoeg op veranderingen inspelen. Bij alleen een waterpan zou het vet daar in vallen en verbranden, dit geeft een nare smaak aan je vlees. Met de balletjes en folie cre?er je een isolatielaag waardoor het vet niet verbrandt.

Dit zijn zo'n beetje de dingen zoals ik ze zie, misschien dat anderen er anders over denken ;) Maar laten we wel wezen, we hoeven geen raket op de maan te zetten, iedereen zal het op de manier doen die hij prettig vindt. Ik vond het opruimen achteraf altijd een ramp en het bijvullen, dus de aardenwerkschaal was een prima manier om die dingen te voorkomen.
 
Kijk dit is nu eens goede info  :p ,
Maar ik was niet geheel duidelijk merk ik. Ik bedoelde inderdaad de zin en onzin van water in de pan.
Ik heb diverse fora doorgebladerd over dit onderwerp en kwam nogal wat meningen tegen, wat me doet twijfelen bij gebruik tav de pulled pork.
Maar al met denk ik inderdaad dat je eigen ervaringen hierin de doorslag geven.
Ik ga dus beginnen met een PP met water in de pan, en hierna 1 zonder, ben benieuwd of dit een verschil oplevert.

 
Als je op smaak of structuur van het vlees doelt.
Dan merk je geen verschil,is mijn mening.
 
Kijk nog eens naar mijn fluitketel opmerking, als die cellen door de warmte veel druk hebben dan hou je je vlees echt niet vochtiger door wat waterdamp in je smoker.

Maar er zijn nog meer theorie?n, ??n ervan is dat het plateua door verdamping komt en dat je dus het beste je PP kunt inpakken als je dat bereikt, dan door laten garen in de folie tot 88?C, dan uit de folie halen en weer zo terug in de smoker om de bark weer op te laten stijven. Er zijn dus een heleboel dingen die invloed hebben. ;)
 
Maar ben wel nieuwsgierig naar jou bevindingen.
 
Ik merk geen verschil tussen Pulled Pork uit een WSM met of zonder , met water gevulde waterpan
 
Ik ben al een hele tijd gestopt met water in de pan en sprayen / moppen e.d. Ik merk het niet in het eindproduct.
 
Ik merk ook geen  verschil tussen wel of geen water, voor mij is het enige voordeel van water dat de temperatuur regeling met de hand veel makkelijker gaat. Met mijn elektronische regelaar dat gebruik ik een aardewerk schaal in de lege waterpan . Zelfde verhaal als van noskos, makkelijker schoon te maken en de regelaar is snel genoeg om de zaak stabiel te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan