BasBQ
Beef en Steak

Konijn , jawel het kan

 
 

Bob

Stoker
Berichten
310
Sinds ik besmet ben met het BBQ virus probeer ik een hoop recepten uit de traditionele keuken uit op een Weber.
Aangezien ik gek ben op wild en het seizoen weer begonnen is ben ik eens begonnen met konijn.

Konijn is net als haas een stoofschotel , eigenlijk best makkelijk in de gewone keuken en volgens mij ook best te doen op een BBQ.

Ik had het konijn (ongeveer 1,5 kg achterbouten) 24 uur in een marinade van Grolsch herfstbok en een 150ml rode wijnazijn,6 kruidnagels en 6 laurierblaadjes gezet (herfstbok aanvullen tot het vlees ongeveer onderstaat ,mag eventueel ook wel een beetje water bij) , dit stinkt wel maar maakt het vlees malser.

Dan de bouten uit de marinade nemen (marinade niet weggooien) , droogdeppen en royaal inwrijven met grof zeezout en zwarte peper.
Dan de bouten aangrillen op de BBQ en voor het aangrillen wat vochtige Jack Daniels houtsnippers op de briketten , ik heb dat gedaan op de kolen kant van een 57 cm weber ingericht voor indirect grillen met aan twee zijden kolen (briketten) , ik had tijdens het droogdeppen van de bouten alvast een een gietijzeren sudderpan met de marinade op de BBQ gezet.

Na het aangrillen van de bouten deze in de pan met de borrelende marinade leggen en 6 (dunne) sneetjes verkruimelde ontbijtkoek en 3 eetlepels rinse appelstroop toevoegen , naar smaak eventueel nog ongeveer 2 theelepels tijm (gedroogd) toevoegen en het geheel 1,5 a 2 uur laten sudderen (zachtjes)

Ik vond de toevoeging van de rook goed geslaagd en al met al smaakten de konijnenbouten naar mijn mening echt goed ,zeg maar net zo lekker als uit de "gewone" keuken maar dan met een rookbonus.

Ik heb het geheel gegeten met gepofte aardappels en rode kool en was zeer te spreken over het eindresultaat.

Als ik een keer tegen een vriendelijk geprijsde reerug of een flink stuk wild zwijn aanloop dan gaan die ook de Weber op en zal ik jullie op de hoogte houden.





 
Maak van je volgende avontuur wat fotootjes... zijn we dol op hier!
 
OK Sander , zal het in gedachten houden als ik nog eens een raar beest op de kolen leg :)
 
Enne wellicht ook dan in High&Fast plaatsen. Hier zetten we al onze recepten neer. Je mag het natuurlijk ook nog even herschrijven tot recept. ;)

Het klinkt lig lekker. :)
 
Dit is niet echt goed voor me zo op de vroege morgen... Man man man, dat klinkt lekker!
 
klinkt allemaal goed, jammer dat je een foto's hebt.
Ik zal het voor je verplaatsen  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan