BasBQ
Beef en Steak

Danbras Sate vs. Tante Miho sate

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.096
We waren heel erg nieuwsgierig gemaakt door al de lovende woorden over de Danbras sate.
Deze hebben we gemaakt en daarnaast de tante Miho sate als vergelijking.

We hebben alles volgens recept gedaan, een goede Ketjap manis gebruikt (Ketjap Medja, lijkt erg op de grote A ketjap) want dat is erg belangrijk.
Helaas was het niet wat wij ervan hadden verwacht, vlak zoet van smaak, we hebben hem overigens zonder saus gegeten omdat tante Miho sate ook zonder saus wordt gegeten.
Tante Miho sate blijft voor ons de lekkerste.

Recept Koreaanse kipsate van Tante Miho:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/gevogelte/kip-koreaanse-kipsate-van-tante-miho/

Recept DanBras Sate:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/varken/sateh-babiajam-%28-varkensvleeskippenvlees%29/

(Edit: Op verzoek de links naar beide recepten)

Miho:
DSC_6404_zps4b1f0646.jpg


Danbras:
DSC_6405_zps4de50f57.jpg


DSC_6408_zpsf5ac74f9.jpg


DSC_6414_zpsc5491d3b.jpg


DSC_6415_zps9c766f73.jpg


Danbras:
DSC_6416_zps8e64082d.jpg


Miho:
DSC_6417_zpsc738040c.jpg
 
Ziet er bijde goed uit, de tante Miho heb ik nog niet gegeten maar de Danbras wel en die vond ik erg lekker.
 
Hier gaat de Miho ook heel snel gemaakt worden, het idee dat het nog lekkerder kan als Danbras kan voor slapenloze nachten zorgen
 
Op de todo, dan, vind de sateh van Danny ook erg lekker, en krijg nog regelmatig verzoekjes deze te maken.
Dus tijd voor een 1 op1 vergelijk  :D
 
Ewald, dit gaat een hoop vergelijk en testen opleveren, zou je in je 1e post de links naar de recepten willen plaatsen aub, ik denk dat velen na het lezen van jouw post op zoek gaan naar de recepten.
 
Sat? meating? :D
Heb zelf geen recept, dus ik neem wel deel als jurylid =))
 
Eindelijk! Ik dacht al dat ik mijn hele leven DanBras sat? moest blijven eten, maar gelukkig is er nu eindelijk een alternatief. En nog lekkerder ook, zie ik net. Moet die arme Danny ook weer aan de slag om zijn recept te verbeteren natuurlijk, want zoiets kun je niet over je kant laten gaan ;)

I predict a riot: in sat? land! :D
 
ik ben ook erg tevreden over de Danbras sate, maar zal tante Miho ook maar een keer uitnodigen  ;)
 
Ivo-tje zei:
Sat? meating? :D
Heb zelf geen recept, dus ik neem wel deel als jurylid =))

+1
 
Zoveel mensen zoveel smaken....gelukkig maar  :D

Ik heb de Tante Miho ook al een tijd geleden gemaakt en deze is idd erg lekker, maar......deze Koreaanse versie is niet te vergelijken met de Indonesische versie van de sateh en daardoor is het een beetje appels met peren vergelijken. De enige overeenkomst is dat het allebei op een stokje/spies zit  :)

Kleine kanttekening; ik zie dat de DanBras versie op de foto ook met vel gemaakt is zoals bij Tante Miho het de bedoeling is. Voor deze versie is het het juist niet de bedoeling om het vel te gebruiken, maar alleen het kippendijvlees (of procureur als je voor varkensvlees gaat). Geen idee of en hoe dit eventueel de smaak be?nvloedt want zo heb ik het nog nooit geprobeerd, maar het is dus niet helemaal exact volgens recept  ;)

Voor wat mij betreft; beide lekkere spiesjes en ik denk dan ook dat het uiteindelijk puur de persoonlijke voorkeur is welke je prefereert.
 
Ook hier gaat tante miho een keer langs komen :D
Mjomjommjom mjom
 
DanBras zei:
Zoveel mensen zoveel smaken....gelukkig maar  :D

Ik heb de Tante Miho ook al een tijd geleden gemaakt en deze is idd erg lekker, maar......deze Koreaanse versie is niet te vergelijken met de Indonesische versie van de sateh en daardoor is het een beetje appels met peren vergelijken. De enige overeenkomst is dat het allebei op een stokje/spies zit  :)

Kleine kanttekening; ik zie dat de DanBras versie op de foto ook met vel gemaakt is zoals bij Tante Miho het de bedoeling is. Voor deze versie is het het juist niet de bedoeling om het vel te gebruiken, maar alleen het kippendijvlees (of procureur als je voor varkensvlees gaat). Geen idee of en hoe dit eventueel de smaak be?nvloedt want zo heb ik het nog nooit geprobeerd, maar het is dus niet helemaal exact volgens recept  ;)

Voor wat mij betreft; beide lekkere spiesjes en ik denk dan ook dat het uiteindelijk puur de persoonlijke voorkeur is welke je prefereert.

Daar heb je in wezen wel helemaal gelijk in Danny, het zijn beide oosterse gerechten maar uit het heel andere keuken.
Ik mis alleen het zoutje in de DanBras maar ja de Indische keuken kan, hoe moet ik het zeggen, harde smaken hebben. Heel zoet of redelijk zout of heel pittig.
De Indische sate die ik erg lekker vind is Sate Kambing, de marinade is ook heel zoet maar wordt gecompenseerd met een pittige zoet/zoute ketjapsaus.

Ik denk dat als je er Ketjap asin of sojasaus bijdoet dat de smaken veel meer tot hun recht gaan komen.
 
Ewald zei:
Daar heb je in wezen wel helemaal gelijk in Danny, het zijn beide oosterse gerechten maar uit het heel andere keuken.
Ik mis alleen het zoutje in de DanBras maar ja de Indische keuken kan, hoe moet ik het zeggen, harde smaken hebben. Heel zoet of redelijk zout of heel pittig.
De Indische sate die ik erg lekker vind is Sate Kambing, de marinade is ook heel zoet maar wordt gecompenseerd met een pittige zoet/zoute ketjapsaus.

Ik denk dat als je er Ketjap asin of sojasaus bijdoet dat de smaken veel meer tot hun recht gaan komen.
Klopt Ewald; de marinade in dit recept is een zoete variant maar is wel zoals deze hoort te zijn. Als ik nog eens naar de foto's kijk, dan denk ik dat de smaak niet helemaal tot zijn recht is gekomen. Er is nl. vel gebruikt (hier kan de marinade niet doorheen trekken) en volgens mij zijn het ook redelijk grote stukken vlees als ik het op de foto moet inschatten, terwijl Indonesische sateh van relatief kleine stukjes vlees gemaakt wordt. Hierdoor zal de sateh die ik zelf maak met deze marinade veel sterker van smaak zijn, dan de versie uit je foto's.
Als een zoete marinade je over het algemeen minder ligt, dan houdt het natuurlijk op want dan heeft een dergelijke marinade gewoon niet je voorkeur.

Wat betreft sateh Kambing; hier wordt weer een totaal andere marinade voor gebruikt dan deze versie. Er zijn in Indonesi?/Maleisi? tig verschillende soorten sateh en voor elke soort zijn er weer verschillende recepten/marinades net afhankelijk uit welke streek het recept gebruikt wordt. Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Satay

De basis van mijn recept komt uit mijn familie en wordt/werd daar daar minstens sinds de 60'er jaren al gebruikt, maar ik heb deze naar mijn eigen smaak aangepast (iets zoeter dan deze oorspronkelijk was). Maar dat is juist weer het mooie aan recepten, dat je deze zelf kan tweaken tot je het gewenste resultaat hebt  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan