BasBQ
Beef en Steak

geitenrack met gordon kruiden

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
het plan was een mooie lamsrack te maken, maar de slager had alleen nog een paar hele kleine lamskoteletjes liggen. toen ik daar heel zielig naar keek wist de beste man nog wel een alternatief, er hing nog een mals geitje in de koelcel, en ja, die hebben ook ribben. hupsakee onder de lintzaag en zo had ik twee stukken geitjesrack gekocht.

omdat geit en lam vergelijkbare smaken hebben, heb ik een recept van gordon ramsay voor lamsrack gebruikt voor de bereiding, alleen dan natuurlijk niet in de pan en oven maar op de barbecue. eerst aanbraden en goed bruinen, dan inkwasten met wat mosterd, door de kruidenkorst wentelen en indirect op de barbecue afmaken tot ze mooi rose zijn.

de kruidenkorst was mooi groen, maar niet zo erwtjes groen als bij gordon. ik denk dat hij een soort hypergoede snijmachine heeft waardoor de kruiden fijner gemalen worden.
IMAG1568.jpg


DSCN3688.JPG


DSCN3689.JPG


DSCN3691.JPG


DSCN3693.JPG


DSCN3696.JPG


IMAG1571.jpg
 
oh ja, ik realiseer me dat dat er niet bij staat, het was SUPERLEKKER!!!! echt heeeeeeerlijk. zelfs manlief, die niet altijd te porren is voor lam en lamskoteletjes, vond het een feestje. het geitje was mals en zacht, mooi ros?, en geitenvlees is net wat zoetiger dan lam (hoewel het er heel erg op lijkt).
 
Hoe was de smaak?
Kan me niet herinneren dat ik geit heb gegeten.
Wel lam daar zal het wel een beetje op lijken.
Ziet er wel goed uit iig
 
dat ziet er prachtig uit, dit zou zomaar iets kunnen zijn wat ik binnenkort eens ga proberen
 
Ziet er erg lekker uit!
 
De kleur maakt mij niet uit, vind het er heerlijk uitzien. Kan mooi meedoen met de fotowedstrijd.
 
Geiten rack, een mooi alternatief!
Het ziet er in ieder geval heerlijk uit! >:D<
 
nix13 zei:
Hoe was de smaak?
Kan me niet herinneren dat ik geit heb gegeten.
Wel lam daar zal het wel een beetje op lijken.
Ziet er wel goed uit iig

als je vlees van een geitenlam hebt (en dus niet van een ouwe geit zeg maar) lijkt het erg op lamsvlees. Ik vind het iets zoetiger smaker, en met zoetig bedoel ik zoals soms wild (ree bijvoorbeeld) een wat zoetige smaak kan hebben. Verder heel subtiel, net als jong schapenlam. Het stuk dat ik had was vrij vet, maar dat kun je met lamskoteletten ook hebben. omdat ik lui ben en het nut er niet zo van zag heb ik het rack niet getrimd, als je het magerder wilt hebben kun je het natuurlijk 'french trimmen'.

echt heel lekker! ik hou zelf erg van lam en ook wel van herfstlam, dat een sterkere (of voor de niet liefhebber iets penetrante) smaak en geur kan hebben, maar deze was zeker ook voor de minder fanatiekeling toegankelijk.
 
Geit is ook erg lekker :) Laatst bij de geiten boerderij (Amsterdam) een boutje gehaald. Jummy zeker voor herhaling vatbaar
 
Had in eerste instantie zoiets van "Mhwah, geit, dat zal wel een sterke smaak hebben" . Dus "wat de boer net kent dat vret 'r net".
Maar aan je reactie te lezen moest ik dat idee maar eens bijstellen. Komt op de to-do lijst.
 
Terug
Bovenaan Onderaan