BasBQ
Beef en Steak

Heatermeter handleiding

Status
Niet open voor verdere reacties.
 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
De bedoeling van deze handleiding is om wat basis informatie te geven over het gebruik en het instellen van een standaard Heatermeter 4.1, al is de meeste informatie ook bruikbaar voor bezitters van eerdere HM varianten.

Dit topic is bewust op slot gezet om de informatie zo compact mogelijk bij elkaar te houden. Voor reacties, vragen of op- en aanmerkingen kun je hier terecht.




 
Hoe sluit je een HM eigenlijk aan?


hm41.jpg


Waarschuwing! Steek geen netwerkkabel in de Fan aansluiting, dit kan schade opleveren aan je switch of router!
 
Heatermeter bediening


Joystick

Midden op de HM zit een klein joystickje, deze kan omhoog ?, omlaag ?, naar links ? en naar rechts ? gedrukt worden. Hiermee is het mogelijk om een aantal functies van de HM in- of uit te schakelen en om een aantal instellingen te wijzigen. Op deze manier kun je de HM ook gebruiken zonder WIFI, al is het aantal functies wel beperkt.

Status scherm

Tijdens normaal gebruik geeft het display een status scherm weer. De bovenste regel bevat de BBQ temperatuur en de ventilator snelheid. De onderste regel geeft afwisselend de temperatuur van de verschillende vleesprobes weer en de interne temperatuur van de HM. Als de HM in automatische mode draait kun je met ? en ? snel van vleesprobe wisselen, zonder dat je hoeft te wachten totdat de juiste probe automatisch voorbij komt.

Menu systeem

Met ? kun je door het menu heen bladeren, en met ? ga je weer terug naar het status scherm. Gebruik ? en ? om de verschillende opties te veranderen.

Set Point - Dit is de temperatuur die de HM zal proberen vast te houden in automatische mode. Als de HM in handmatige mode staat schakelt hij vanzelf over naar automatisch zodra de instelling gewijzigd wordt.
Wijzig de temperatuur met ? en ?.

Manual Fan Mode - Hiermee kun je ventilator handmatig op een vaste snelheid laten draaien. Hiermee kun je handmatig de temperatuur van van je BBQ regelen.
Wijzig de ventilatorsnelheid in stappen van 5% met ? en ?. Met ? kun je de snelheid in stappen van -1% fijn afstellen.
Als de HM in  automatische mode werkt staat de ventilatorsnelheid op het status scherm tussen teksthaken [], in handmatige mode staat de snelheid tussen v's

Max Fan Speed - Normaal gesproken zal de HM de ventilator regelen tussen 0 en 100%. Soms is het handig om de maximale ventilator snelheid te beperken omdat er bijvoorbeeld as mee omhoog geblazen wordt of dat de ventilator zoveel koude lucht naar binnen blaast dat de temperatuur juist daalt in plaats van stijgt.
Wijzig de maximale ventilatorsnelheid in stappen van 5% met ? en ?.

Probe Offset - Hiermee is het mogelijk om de probes te calibreren zodat ze allemaal hetzelfde meten.

Lid Open Offset - Als tijdens een sessie de temperatuur van de BBQ probe plotseling sterk daalt schakelt de HM zichzelf automatisch in "Lid Open Mode". Om te zorgen dat dit daadwerkelijk alleen gebeurd als de deksel wordt geopend kun je een percentage instellen van de gewenste BBQ temperatuur (setpoint). Als de temperatuur meer daalt dan het ingestelde percentage zal de HM overschakelen.
Wijzig het percentage met ? en ?.

Lid Open Duration - De tijd dat de HM in "Lid open mode" blijft. Als de tijd verlopen is schakelt de HM vanzelf weer terug naar automatische mode.
Wijzig de waarde met ? en ?.

Reset Config - Zet alle standaard instellingen van de HM weer terug.

Lid Open Mode

Als de deksel van de BBQ geopend wordt zakt de temperatuur snel in, de HM zou dit normaal gesproken gaan compenseren door de ventilator maximaal te laten draaien. Als de deksel dan weer dicht gaat krijg je een grote temperatuur piek doordat het vuur lekker is opgestookt door de ventilator, het kan lang duren voordat de temperatuurregeling weer stabiel is.  Om dit te voorkomen zet de HM de ventilator een tijdje uit als er een te grote daling van de temperatuur wordt gedetecteerd. Na een instelbare tijd gaat de ventilator weer draaien. Dit wordt in het status scherm weergegeven als "Lid" met daar achter een tijd in seconden die aftelt. Als de timer op nul staat gaat de HM weer verder in automatische mode.

Als je vanuit het status scherm ? indrukt kom je handmatig in de "Lid Open" mode. Nog een keer ? indrukken schakelt de "Lid Open" mode weer uit.

Lage ventilator snelheid

Normaal gesproken wordt de snelheid van de ventilator traploos geregeld. Veel ventilatoren hebben alleen moeite om op hele lage snelheden te draaien omdat ze daar eigenlijk niet voor gemaakt zijn. Als in automatische mode de snelheid van de ventilator onder de 10% komt zal de HM de ventilator gaan pulseren. Dit zorgt ervoor dat de ventilator toch een beetje lucht blijft blazen zodat de regeling blijft werken.
Het omschakel punt van 10% kan aangepast worden via het "minimum fan speed" menu.
 
De web interface

De Heatermeter web interface geeft de actuele temperaturen, ventilator snelheid en een mooie grafiek van het verloop van je sessie weer. Ook is dit het beginpunt voor als je instellingen wilt veranderen.

Webinterface.jpg


De lichtblauwe gebieden;

A- De tijd van de laatste scherm update, als de tijd in grijs wordt weergegeven dan werkt de communicatie tussen de HM en browser, is de tijd rood dan gaat er iets mis en wordt de pagina niet meer ververst en de tijd die dan wordt aangegeven is de tijd van de laatste communicatie poging.

B - Lid Open. Hier wordt tijdens een "Lid Open" periode de resterende tijd aangegeven. Is de tekst grijs dan is de "Lid Open" mode niet actief. Door er op te klikken kun je de "Lid Open" mode activeren of uitschakelen.

C - De temperatuur as van de grafiek (?F of ?C).

D - De ventilator snelheid as van de grafiek (%).

E - De actuele- en de gemiddelde ventilator snelheid. De actuele snelheid wordt aangegeven door de oranje balk, de gemiddelde snelheid door een klein helder verticaal streepje in de balk.

F - Graden per uur. Als er meer dan een uur probe data is gemeten en de acyeule temperatuur is minstens 1 graad hoger dan een uur geleden wordt hier het verschil aangegeven in graden per uur. Als de temperatuur onder de maximum alarm waarde voor die probe is dan wordt ook de resterende tijd tot de het bereiken van de alarm waarde weergegeven. 


De groene gebieden

Met de groene gebieden is interactie mogelijk, door deze gebieden aan te klikken kun je de diverse waardes veranderen als je bent ingelogd.

1 - Setpoint, dit is de gewenste BBQ temperatuur. Door op de waarde te klikken kun je hem veranderen. Door een negatieve waarde in te voeren kun je de ventilator in manual mode laten draaien (bv. -20 laat je ventilator op 20% draaien).

2 - Probenaam. Als je hier op klikt kun je de naam van de probe veranderen, werkt bij alle vier de probes.

3 - Legenda. Door op het gekleurde vierkantje te klikken kun je kiezen of de probe wel of niet in de grafiek weergegeven wordt.

4 - Grafiek Tooltip. Ga met je muis over de grafiek of klik op de grafiek. De tooltip geeft de informatie over de temperaturen, setpoint en de ventilator snelheid op dat punt in de grafiek.

5 - Overzichtsgrafiek. Hiermee kun je de grote grafiek laten inzoomen door een stukje van de overzichtsgrafiek te selecteren. Met een enkele klik op het overzicht wis je de selectie en zoom je weer uit.

6 - Diverse. Hier kun je de weergave van de ventilatorsnelheid in de grafiek aan- en uitzetten, inloggen, de schaal van de grafiek instellen en naar de configuratie pagina gaan.

Hotkey

P - Laat het Pid window zien. Dit werkt niet met Internet Explorer.
 
Configuratie Scherm

Het is mogelijk om redelijk wat instellingen van de Heatermeter naar je eigen hand te zetten, de meeste dingen kunnen via het configuratie scherm ingesteld worden, de veranderingen zijn pas actief als er op "Save & Apply" geklikt wordt. Dit zijn de belangrijkste instellingen;

configuratie.jpg


A - Probe configuratie.

"Name :" - Geef een naam aan je Probes. Wat je hier in typt zie je ook weer terug op het hoofdscherm en op het display van de HM.
"Type :" - "Internal" de probe zit rechtstreeks in de HM geprikt. "External" de probe is draadloos met de HM verbonden, voor deze optie heb je extra hardware nodig.
"Probe Coefficients :" - Hier kun je zelf de parameters instellen die nodig zijn om het signaal van de probe om te rekenen naar een temperatuur. Door het veranderen van deze waardes kun je een verschillende soorten probes gebruiken.
"Resist :" - De nominale weerstandswaarde van de probe, deze waarde hangt nauw samen met de co?ffici?nten van de probe.
"Offset" - Deze waarde wordt bij de temperatuur van de probe opgeteld. Dit kun je gebruiken om kleine temperatuur verschillen tussen probes op te heffen.

B - PID parameters en ventilator instellingen.

De HM schakelt de ventilator niet zomaar aan en uit zoals een ouderwetse thermostaat, maar varieert de snelheid van de ventilator om een zo constant mogelijke temperatuur te krijgen zonder grote schommelingen. Dit doet de HM door te kijken hoe snel de temperatuur veranderd, een grote verandering geeft een grote reactie een kleine verandering maar een heel kleine. Zo voorkom je grote uitschieters. Als de PID parameters correct zijn ingeregeld zul je een mooie constante temperatuur krijgen, terwijl de verkeerde parameters voor grote chaos zorgen. Ik heb hieronder een paar voorbeelden gezet van PID parameters die in de praktijk goed werken.
PrimoXL (?C)      Bias: 4 , P: 1.5 , I: 0.01 , D: 5
BGE-L (?C)          Bias: 4 , P: 5.4 , I: 0.009 , D: 9
WSM 47 (?C)      Bias :10 , P: 1.9 , I: 0.0075 , D: 10


"Fan speed min en max %" - De minimale en maximale snelheid die de fan mag draaien, dit is een percentage van de hoogste snelheid die de fan kan draaien. Kijk voor meer informatie bij Heatermeter bediening.

"Invert output (ventilator)" - Inverteert de sturing van de ventilator, bij 0% zal de ventilator maximaal draaien en bij 100% staat hij uit. Hiermee kun je de HM ook gebruiken om iets mee te koelen ipv. verwarmen.

"On at max only" - Schakelt de variabele snelheidsregeling van de ventilator uit. De ventilator wordt dan alleen nog aan of uit geschakeld.


Het is mogelijk om een servo gestuurde luchtklep op een HM4 aan te sluiten. Met deze klep kun je de luchtstroom door je BBQ regelen zonder dat je een ventilator gebruikt. 

"Servo pulse duration" - Gebruik deze waardes om de "volledig dicht" en "volledig open" positie van de klep in te stellen.

"Invert output (servo)" - Laat de klep andersom werken, bij 0% output is de klep 100% open en vice versa.

"Full open/close only" - Schakelt de variabele positieregeling van de servoklep uit. De klep wordt dan alleen nog volledig open of dicht gezet.


C - Instellingen voor het display en de LED's

Hier kun je de helderheid van het display, het type display en de functie van de drie leds instellen.

D - "Lid Open" detectie instellingen

Als de temperatuur van de "Pit probe" in korte tijd sterk daalt gaat de HM in "Lid Open Mode" draaien. Zolang de HM in "Lid Open Mode" staat zal de ventilator niet draaien, dit voorkomt dat het vuur nog eens extra aangewakkerd wordt zodat je geen al te grote pieken in de temperatuur krijgt.

"Activate at ... %" - Als de temperatuur meer dan deze waarde daalt schakelt de HM over naar "Lid Open Mode".

"Continue for ... seconds" - Is de tijd dat de HM in "Lid Open Mode" blijft. Als deze tijd is verstreken gaat de ventilator weer draaien en is de regeling weer normaal.

E - Setpoint

Dit is de gewenste temperatuur. Als je achter de temperatuur een "C" of een "F" zet schakelt de HM om naar ?Celsius of ?Fahrenheit. Hou er rekening mee dat de PID waardes anders zijn voor ?C dan voor ?F.
Als je een negatieve temperatuur invoert, schakelt de HM om naar "Manual Fan Mode", hiermee kun je de ventilator op een vaste snelheid laten draaien.


1 - Probe Co?ffici?nten keuze.

Het vinden en instellen van de juiste probe co?ffici?nten is nog een hele kunst, gelukkig zijn de co?ffici?nten voor de meest gebruikte probe types al voor geprogrammeerd zodat het instellen daarvan een stuk eenvoudiger is.

stap1 : Klik op "presets", er verschijnt dan een keuze menu met de meest gebruikte soorten probes.

stap2 : Kies de juiste probe uit en klik er op. Meestal is dat "Maverick ET-72/73" of "Vishay 10k" voor de interne temperatuursensor van probe3.

2 - Diverse.

"Save & Apply" - Sla alle veranderingen op en maak de veranderingen actief. Zonder op deze knop te drukken zal geen van de veranderingen actief worden

"Reset to current" - Maak de veranderde instellingen ongedaan.

"Reboot AVR" - Reset de processor van de HM.
 
Netwerk configuratie deel 1    instellen van de WIFI adapter


Een standalone Heatermeter is natuurlijk erg leuk aan aardig, maar het is nog veel leuker als je hem ook aan je netwerk kan koppelen zodat je ook lekker op de bank via je smartfoon je pulled pork in de gaten kunt houden terwijl het buiten plenst van de regen. Gelukkig is dat niet heel erg moeilijk;


Stap1: Sluit de HM met een netwerkkabeltje aan op de router van je thuisnetwerk. Zorg dat ook de Wifi dongle in een van USB poorten van de HM zit en zet de HM aan door de voeding aan te sluiten.

HMmanual1b.jpg


Stap2: Na een aantal seconden verschijnt het IP adres van de HM op het display.

HMmanual-1.jpg


In de meeste gevallen zal dit 192.168.1.xxx of 10.0.1.xxx zijn.

Stap3: Open je favoriete internet browser en typ het IP adres van de HM in de adres balk van de browser.

HMmanual-1a.jpg


Druk op enter en de HM web interface zou nu moeten verschijnen.

Klik op ?Configuration?.

HMmanual-3.jpg


Stap4: Als je een van de door mij gebouwde HM?s hebt is het password ?root?, anders is er waarschijnlijk nog geen password ingesteld. Klik op "Login".

Stap5: Klik eerst op "Network"

HMmanual-4.jpg


Klik daarna op "Wifi"

HMmanual-5.jpg


Dan op "Scan"

HMmanual-6.jpg


Zoek je eigen netwerk op en klik dan op "Join Network"

HMmanual-7.jpg


Daarna nog even jouw eigen Wifi wachtwoord in typen, en daarna op "Submit" drukken.

HMmanual-8.jpg


Op de pagina die dan verschijnt helemaal niets veranderen en alleen op "Save & Apply" klikken. En daarna niet in paniek raken omdat de HM blijft wachten totdat alle veranderingen verwerkt zijn.

HMmanual-9.jpg


Die melding gaat niet weg, hoelang je ook wacht! Na een seconde of 15 heb ik er meestal wel genoeg van en ga ik verder...

Stap6: Klik op "Interfaces", als het goed is zie je dan bij WWAN je eigen netwerk staan.

HMmanual-10.jpg


De HM heeft nu genoeg informatie om de volgende keer dat hij opstart zich aan te kunnen melden op het Wifi netwerk, dus laten we dat voor de gein eens proberen. Trek de voedingsstekker en de netwerk kabel uit de HM.

Plug dan alleen de voeding weer in.

Na een aantal seconden gaat het lampje op de Wifi dongle knipperen en nog een paar seconden later krijg je weer een IP adres op het display van de HM te zien. Hoogst waarschijnlijk is dat een ander IP adres dan de vorige keer.  Typ het nieuwe IP adres weer in de adres balk van je lievelingsbrowser en voil? daar zijn de kooltjes weer. Zo niet dan heb je iets fout gedaan, foei!

In principe kun je nu gewoon met de HM via Wifi werken dus kun je nu stoppen met verdere netwerk instellingen, maar het is wel lastig dat de HM af en toe van IP adres veranderd dus (zeker als je hem weinig gebruikt) en op deze manier is het ook lastig om hem van buitenaf te benaderen zodat je dus niet op je werk je BBQ kunt monitoren.
 
Netwerk configuratie deel 2    een vast IPadres instellen



Stap1:  Een vast IP adres bepalen voor de HM
Persoonlijk ben ik van mening dat een netwerk server een vast IP adres hoort te hebben, en de HM is hoe je het ook wendt of keert een netwerk server. De moeilijkheid is niet het instellen van het IP adres, het moeilijke is om een ongebruikt uniek adres te vinden. Nu ga ik ervan uit dat jullie thuis niet zo?n heel ingewikkelde netwerk setup hebben dus ik ga een paar aannames doen.

A) Hoogst waarschijnlijk zijn bijna alle IP adressen die in gebruik zijn dynamisch
B) Hoogst waarschijnlijk laat de router minimaal de eerste 20 IP adressen vrij zodat die voor vaste adressen gebruikt kunnen worden.
C) Hoogst waarschijnlijk heeft de router zelf adres xx.xx.xx.1 in gebruik.

Als je nu naar het gebruikte IP adres van de HM kijkt bestaat het adres uit vier getallen met puntjes er tussen. De eerste drie getallen moet je niet veranderen, maar de laatste mag alles zijn tussen 1 en 254. 

Op basis van bovenstaande aannames lijkt  xx.xx.xx.10 mij een prima vast IP adres voor de HM. Dus als het huidige adres nu bv. 192.168.1.233 is wordt het vaste adres 192.168.1.10. Als je het echt zeker wilt weten kun je een (gratis) programma als advanced IPscanner gebruiken om te kijken of het door jou gekozen adres inderdaad vrij is of anders kun je het adres ook proberen te pingen.

Stap2: Nu wordt het tijd om daadwerkelijk de HM in te stellen op het vaste adres. Ga weer naar ?Network", dan naar het tabblad "Interfaces" en klik op "Edit"

HMmanual-11.jpg


Verander het protocol van "DHCP client" naar "Static address" en klik dan op "Switch protocol"

HMmanual-12a.jpg


Je komt dan op de pagina waar je het vaste IP adres kunt instellen

HMmanual-13.jpg


-  Bij "IPv4 address" vul je het vaste IP adres in die je bij stap7 hebt bepaald.
-  "IPv4 netmask" zal in bijna alle gevallen 255.255.255.0  zijn.
-  Bij "IPv4 gateway" vul je de eerste drie getallen in van het vaste IP adres en als laatste getal een 1. Dus in ons voorbeeld geval wordt het 192.168.1.1.
-  Bij "IPv4 broadcast" vul je de eerste drie getallen in van het vaste IP adres en als laatste getal 255. Dus in ons voorbeeld geval wordt het 192.168.1.255.
-  Bij "custom DNS servers" hoef je in principe niets in te vullen maar ik gebruik hier voor de zekerheid 208.67.222.222. Dit is een gratis openDNS server.

Als je dit allemaal hebt ingevuld dat hoef je alleen nog maar op "Save & Apply" te drukken en dan ben je klaar om het nieuwe vaste IP adres te gaan testen.

Schakel de HM uit en daarna weer aan. Wacht totdat je knipperende lampjes ziet op de Wifi dongle en het vaste IP adres verschijnt op het display van de HM.
Typ het vaste IP adres in in de adresbalk van je internet browser en als je alles goed gedaan hebt krijg je de kooltjes weer te zien en ben je klaar met de netwerk instellingen.
 
Netwerk instellingen deel 3  Port Forwarding

Nu heb je dan de Heatermeter netjes met jouw eigen netwerk verbonden en een statisch IP adres ingesteld, maar het lukt nog steeds niet om op je werk of tijdens het boodschappen doen de temperatuur van de pulled pork in de gaten te houden. De browser blijft maar volhouden dat 192.168.0.10 niet gevonden kan worden.

Dit komt omdat het IP adres dat je aan je HM gegeven hebt een adres is dat alleen binnen je eigen lokale netwerk bereikbaar is.

Netwerkvoorbeeld1a.jpg


De wifi router heeft twee IP adressen, een lokaal(LAN) adres en een extern(WAN) adres. Van buiten af kun je alleen het externe IP adres bereiken, maar dan weet de router nog niet met welke van de lokale computers hij de verbinding moet opzetten. Gelukkig kun je dit in de router instellen en dit proces heet "Port Forwarding". Helaas geeft elke router fabrikant hier z'n eigen draai aan en kan ik hier geen stap voor stap handleiding voor schrijven. Gelukkig is er op het web een hoop informatie te vinden, maar daarover later meer.

In het bovenstaande voorbeeld is het externe adres 88.99.100.123, als een computer via het internet een verbinding probeert op te zetten zal hij ook een poort nummer mee geven. Voor "normaal" internet verkeer (http) is dat standaard poort 80. De router zal in een tabel opzoeken naar welke lokale computer hij dataverkeer voor poort 80 moet sturen. Als dit niet van te voren is ingesteld zal de router het bericht negeren en verder niets doen.

Op mijn wifi router stel je port forwarding op de volgende manier in;

Netwerkvoorbeeld2.jpg


Service Name : Een willekeurig instelbare naam als geheugensteuntje, zo weet je over een jaar ook nog waar die port forwarding ook al weer voor was.
Port Range : Dit is de externe poort waar de router naar luistert.
LocalIP : Het lokale IP adres waar het data verkeer naar toe moet, in dit geval 192.168.0.10 (de Heatermeter).
Local Port : Dit is het lokale poort nummer waar de Heatermeter naar luistert. Dit zal altijd poort 80 zijn.
Protocol : Dit kan TCP of UDP zijn of beide, TCP is goed genoeg voor de HM, maar je mag ook beide instellen.

Persoonlijk vind ik het een beetje gevaarlijk om standaard poorten te openen voor thuisnetwerken, er zwerven nogal wat pukkelige pubers en ander gespuis rond op het internet die hele reeksen IP adressen scannen op de meest gebruikte poorten en die het leuk vinden om open poorten te hacken. Dat is prima als je een professionele webserver hebt met een goede firewall die beheerd wordt door mensen die weten wat ze doen, maar voor de gemiddelde thuisgebruiker is dat niet te doen. Het is veiliger om een obscure poort te gebruiken waarvan ze niet eens weten wat er achter zit. Dit is "security by obscurity" maar het houdt het gemiddelde boefje wel uit je netwerk.

Ik raad dus aan om een andere externe poort te gebruiken dan 80, 8888 is een heel leuk alternatief, maar gebruik gerust een andere poort. Je krijgt dan de volgende situatie;

Netwerkvoorbeeld3.jpg



De Heatermeter uit het voorbeeld is dan bereikbaar via 88.99.100.123:8888. Het eerste deel is het externe IP adres en het deel achter de dubbelepunt is de poort. Als je de standaard poort 80 zou gebruiken hoef je er geen poortnummer achter te zetten omdat je browser dat dan zelf wel snapt. Probeer deze poorten te vermijden.


Hoe weet ik nou wat mijn externe IP adres is? Er zijn tientallen websites die je kunnen vertellen wat je externe IP adres is, deze bijvoorbeeld.

Hoe moet ik de port forwarding op mijn router instellen? Helaas doet iedere router fabrikant het op zijn eigen manier, het beste is om te google-en op "port forwarding" en het merk en type van je router. Meestal vind je dan wel een handleiding hoe het een en ander ingesteld moet worden. Op deze website is ook heel veel informatie te vinden.

Hoe weet ik nou of ik de port forwarding juist heb ingesteld? Via deze website kun je kijken of de ingestelde poort echt open staat. Het is dan wel zaak dat de HM ook aanstaat en verbonden is met het lokale netwerk. Als de test positief is kun je bijvoorbeeld in de shoutbox vragen of ??n van de aanwezige genootschapsleden even wil testen of het werkt. Meestal is er wel eentje te vinden die dat wil. ;) Een andere optie testen via een telefoon met mobiel internet.
 
Apps

Ondanks dat het ook prima mogelijk is om op een smartphone of tablet via een webbrowser je Heatermeter in de gaten te houden, is het gebruik van een app eigenlijk best handig en het kan nogal wat dataverkeer schelen, handig als je een beperkt data abonnement hebt.

Op dit moment zijn er twee gratis apps ontwikkeld voor de Heatermeter;

PitDroid

Pitdroid.jpg

Dit is een Android app verkrijgbaar via Google Play.
Ontwikkeld door Colin Bonstead.

PitDroid is an application for monitoring your HeaterMeter BBQ controller. It has a real-time temperature graph similar to the one on the HeaterMeter's internal webpage, and a dashboard for viewing individual temperatures. You can also set alarms, so you know if your meat is hitting the right temperature, or your pit is cooling off.

Pitdroid1.jpg





Pit Meter

Pitmeter.jpg

Dit is een IOS app verkrijgbaar in de Apple app store en via iTunes.
Ontwikkeld door Darren Eisenzimmer.

Use your iOS Device to remotely monitor your HeaterMeter BBQ controller. Connect to the LinkMeter interface over wifi or your mobile data plan. Set and monitor pit temperature, food probes, and fan speeds. Configure alarms so that you know when your food is done.

Pitmeter1.jpg
 
FAQ

Alles wat je ooit hebt willen weten over de Heatermeter maar nooit hebt durven vragen!

Hoe kan ik mijn Heatermeter omschakelen van ?Fahrenheit naar ?Celsius?
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/controllers/heatermeter-discussiedraadje/msg105481/#msg105481

Is er ook een simpelere web interface?
Jawel, probeer eens : http://IPadress/luci/lm/light  Al is het gebruik van de light interface eigenlijk niet meer zo nodig omdat we tegenwoordig HM apps hebben.

Waarom werkt mijn BBQ Guru Pit Viper niet zo goed op een HM?
De Pit Viper heeft een vrij grote en zware ventilator die eigenlijk een beetje te veel stroom trekt voor de HM. Er is een modificatie voor die Redfox nu naar tevredenheid gebruikt klikkerdeklik.

Waarom geeft de interne sensor niet de juiste temperatuur weer?
De interne temperatuur sensor heeft andere specificaties dan de externe temperatuur probes, als je de interne sensor wilt gebruiken moet je daar voor in het configuratie scherm de juiste co?ffici?nten instellen. Het juiste type is "Vishay 10k"

De interne sensor meet de temperatuur in het HM kastje, deze temperatuur zal altijd een paar graden hoger zijn dan de temperatuur van de buiten lucht, dit kun je eventueel compenseren met een negatieve offset

Waarom doet Probe 3 het niet?
Waarschijnlijk staat Probe 3 ingesteld voor de interne sensor (Vishay 10k), stel de juiste co?ffici?nten in voor de externe probe.

Help ik kan mijn HM niet meer bereiken via het netwerk!
Je kunt proberen of de HM nog wel bereikbaar is via het "Fallback" IP adres: 192.168.200.1, hiervoor zul je wel de netwerk settings van je PC moeten aanpassen. Het komt ook wel eens voor dat de SD kaart van de HM een beetje los in z'n socket zit(niet zo'n beste constructie). Maak dan je HM even open en druk de SD kaart weer voorzichtig op z'n plek.
 
Korte uitleg over de PID instellingen.

De Heatermeter is een PID regelaar, deze worden in de meet- en regeltechniek alom gebruikt omdat ze mits goed afgeregeld nauwkeurig en stabiele werken. Ik wil niet al te diep op de techniek in gaan, maar het is wel belangrijk om ongeveer te weten wat de drie parameters doen als je de HM wilt gaan fine-tunen zodat de temperatuur mooi stabiel op de juiste waarde blijft.

P - Is de grove regeling van de temperatuur. Simpel gezegd een groot verschil in temperatuur geeft een grote verandering van de fan snelheid. Als de P te hoog is zal de temperatuur steeds meer heen en weer schommelen, als de P te laag is zal de regelaar moeite hebben om het setpoint te bereiken en zal de temperatuur altijd te laag zijn. De P regeling is voornamelijk actief op het moment dat de BBQ aan het opwarmen is of als de deksel open geweest is. Bij kleine veranderingen is de invloed van de P waarde klein.

Pinstellingen.jpg



I - Is de snelheid waarmee de ventilator reageert op veranderingen in temperatuur. Een te grote I zorgt ervoor dat de ventilator in een paar seconden van 0 naar 100% gaat of  vice versa. Voor een goede regeling is het van belang dat de regelaar een ventilatorsnelheid vindt die vrij constant aangehouden kan worden. Vergelijk het maar met het regelen van de snelheid van je auto, als je een constante snelheid wilt aanhouden, dan geef je ook niet afwisselend vol gas of juist niets.

D - Is het ?voorspellend? vermogen van de regelaar, Met de D waarde berekend de regelaar hoelang het duurt voordat de setpoint temperatuur bereikt is en zal voordat het zover is de fan snelheid al gaan regelen om te voorkomen dat er pieken en dalen ontstaan.

B - Dit is een vreemde eend in de bijt, het is een waarde die bij de fansnelheid wordt opgeteld, als de B op 4 staat en de andere waardes op 0, zal de fan nog steeds 4% uitgestuurd worden. Volgens de ontwikkellaar van de heatermeter is deze waarde nodig omdat vooral het I gedeelte van de regeling nog wel eens negatief kan worden en dat zou dan geen invloed meer hebben op de regeling als de B op nul staat. Ik kan deze redenatie niet helemaal volgen dus laat ik de B maar gewoon op 0 staan.


Als je in het hoofdscherm bent ingelogd en je drukt op de ?P? toets van je toetsenbord krijg je een popup window te zien met daarin de resultaten van de PID berekening.

PWindow.jpg


Als je de PIDB resultaten bij elkaar optelt krijg je de ventilatorsnelheid. Je kunt zo goed zien welk deel van de PID berekening de meeste invloed heeft op de sturing van de ventilator.
dT is het gemiddelde temperatuur verschil over de laatste minuut. Als de regeling stabiel is zal dit altijd een heel kleine waarde zijn.



Ik heb mijn HM ingeregeld volgens de volgende methode:

- Zet de waardes voorB, I,D op nul. Zet P om te beginnen op 10.
- Probeer nu de P waarde te vinden, bij de juiste P waarde schommelt de temperatuur rond het setpoint met een zo klein mogelijke variatie.
- Als je de juiste P gevonden hebt deel hem dan door 1.7 en voer die in. Zet de I op 0.01.
- Probeer nu de I zo in te stellen dat de temperatuur zo stabiel mogelijk wordt geregeld.
- Zet de D op 5.
- Probeer de waarde van D te vinden waarbij de temperatuur fout zo klein mogelijk wordt.

Nu is het regelen van een houtskool of briketten gestookte BBQ best wel lastig voor een automatische regelaar, het ene stukje houtskool brand nou eenmaal beter dan het andere stukje, ook heeft wind en verschillen in omgevingstemperatuur best een grote invloed op de nauwkeurigheid en stabiliteit.  In de praktijk zal het lastig zijn om de temperatuur stabieler te krijgen dan +/- 2 graden C , maar is dat dan erg? Ik denk van niet, als je kijkt naar normaal geaccepteerde schommelingen in huishoudelijke  ovens dan zijn onze houtskool ovens met DIY regelaartjes een heel stuk stabieler .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan