BasBQ
Beef en Steak

Gerookte eieren, peper en zout

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
20.077
Vandaag heb ik eieren gerookt volgens het recept uit 'Schinken und andere Delikatessen.'

De eieren moeten eerst 10 minuten worden gekookt, en daarna laten schrikken in ijskoud water voor 30 minuten.

IMG_2219.JPG


Daarna pellen en laten drogen. Ze moeten droog zijn om de rook goed te kunnen opnemen.

IMG_2223.JPG


Als ze droog zijn kunnen ze op de smoker voor 20 minuten met appelrookhout, temperatuur tussen de 50 en 100 graden Celcius.

Omdat ik de smoker toch aanhad was er ook ruimte om peper en zout te roken, zelfde temperatuur alleen moet dit een uur in de rook.

IMG_2232.JPG


Na twintig minuten zijn de eieren al flink verkleurd en mogen ze eraf

IMG_2237.JPG


Ik heb ze in een pekeloplossing gelegd, 1 liter water, 30 gram zout, 2 laurierblaadjes, 2 theelepels mosterdzaadjes en 1 theelepel suiker.

Dit gaat heet over de eieren.

IMG_2241.JPG


Het zout en peper mochten er na een uurtje vanaf.

IMG_2245.JPG


IMG_2247.JPG


Dick gaf me de tip om ze eerst een dagje op een keukenrol te leggen om ze goed te drogen, dat doen ze dus nu ;).
 
Ben benieuwd hoe je de eieren zo vindt! Dat rookzout is heerlijk! Ik heb nog steeds wat van Big Al Garlic, erg lekker. Dat is wel een stuk donkerder, misschien een stuk langer gerookt?
 
Dit is maar een uur gerookt, die ik van Dick had gekregen was ook donkerder. Volgende keer maar eens twee uur roken.
 
Bij mij gaat het zout er zo'n 10 uur op. Ik maak gebruik van de CSG, dus heb er eigenlijk geen omkijken naar. Alleen "hussel" ik het zout zo om de 2 uur even door elkaar om het "egaal" te roken.
 
Ik heb hier een pakje Maldon gerookt zout, mwah, daar krijg ik geen warme gevoelens bij. Hopelijk heeft dit meer smaak?
 
Gaaf project Frits! Ik ben benieuwd naar de smaak van de eitjes.

Bij de Hanos hebben ze potjes Viking Rookzout. Erg lekker bij een gekookt eitje. Heeft ongeveer dezelfde kleur als jou rook zout heeft.
 
Ben benieuwd wat je van de smaak van de eieren vind.
 
@Frits, Dick,
"Dick gaf me de tip om ze eerst een dagje op een keukenrol te leggen om ze goed te drogen, dat doen ze dus nu ".
bedoelen jullie hiermee eerst het zout en de pepers drogen ?
 
Ziet er mooi uit ga dat ook eens proberen
 
Frank,
als ik zout heb (koud) gerookt dan leg ik alles in een diep bord op een stukje keukenpapier.
Ik heb de ervaring dat het zout na al die uren roken wat vochtig/plakkerig is. Daarom laat ik het rustig een nacht binnen in de keuken te drogen. Daarna is het goed om te gebruiken en op te bergen in een potje.
Let wel op, als je de volgende ochtend in je keuken komt, ruikt het heel erg naar rook (een beetje naar een schoorsteen). Trekt wel weer snel weg.

Voor ik ga roken leg ik het zout een nachtje buiten onder het balkon om wat luchtvochtigheid op te nemen (weer als we nu hebben is prima). Ik heb de indruk dat de rook daarna beter aan het zout hecht.


 
is weer eens wat anders Frits, vind het een leuk project, zeker ook eens proberen
 
Waar ga je die eieren uiteindelijk voor gebruiken. Opeten waarschijnlijk dat snap ik wel ::). Maar waarbij of waarin??
 
Dit is een probeersel voor volgend jaar bij de asperges ;) maar deze gaan gebruikt worden in een eiersalade.
 
Geinig zo die eieren!
 
Het smaakte heerlijk.

Het zout, waarvan ik gisteren dacht dat het wat meer rook mocht hebben, rook vanochtend heerlijk.

Van de week de peper gebruiken om te kijken of je het proeft.
 
Het zout roken ga ik zeker ook eens doen,mischien dat ik er dan nog een eitje naast leg ook.
 
Als de smoker toch aan is kan je hem net zo goed helemaal gebruiken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan