BasBQ
Beef en Steak

Pizza ring, de afmetingen

 
 
 

Holkers

Pitmaster
Berichten
660
Ik heb een vraag voor de mensen die een pizza ring hebben.

Kan iemand mij vertellen wat de maten van die ring zijn? Hoogte, diameter (duh, 57 cm voor mijn Q), dikte en afmetingen van het 'gat'.

Ik wil eens kijken of ik zelf zo'n ring kan maken

Dank alvast!
 
aaaahhh... Kan iemand me dan de hoogte van de ring geven...
 
Hoogte van de ring is 20cm.
Hoogte van de uitsparing is 10cm en de breedte van de uitsparing is 45cm.
 
Super! Bedankt!
 
Puik plan, wat voor materiaal ga je gebruiken?

Ik had hier zelf namelijk ook al naar gekeken maar ik zie bij de gemiddelde bouwmarkt geen geschikt plaatmateriaal.
Aluminium is niet handig bij deze temperaturen
Blik onverstandig vanwege de gezondheid/damp
Eigenlijk is gewoonvplaatstaal met een hittelak of rvs (duur) de enige optie denk ik.

En welke dikte zou nodig zijn om kromtrekken te voorkomen?
 
De temperatuur van de vlammen zelf (van het hout) kunnen dat wel halen.

Ik denk dat plaatstaal, mits dik genoeg, wel de eerste optie is. RVS is ook wel mooi en zeker aan te komen, maar erg lastig te bewerken (vooral lassen). Nadeel is ook dat de gereedschappen gebruikt worden voor normaal staal en als je die op RVS gebruikt, gaat ook RVS roesten. Ik moet nog in overleg, maar ik schat in een paar mm dik plaatstaal. En dat kost dan een euro of 10 max, dus dan ga ik dat niet lakken, als het doorgeroest is maak ik wel een nieuwe
 
Lassen kan ik niet, ja puntlassen, maar niet thuis  ;)

Ik denk ook niet dat er gelast moet worden. Rondbuigen, dat lijkt me meer de uitdaging. Verder is het vrij simpel met huis tuin en keuken spul te fiksen denk ik.
 
Eerste poging gaat dus toch RVS worden... Nu nog even de juiste leverancier vinden en juiste moment om te kopen, verschilt soms per week wat de kosten zijn.
 
Ik ga eens aan de isolateur op mijn werk vragen of zij dit kunnen maken...
 
Even een vraag. Staat de ring op je rooster?
 
nee, die hangt met boutjes op de buitenring van je bbq
 
Marieken zei:
Lassen kan ik niet, ja puntlassen, maar niet thuis  ;)

Ik denk ook niet dat er gelast moet worden. Rondbuigen, dat lijkt me meer de uitdaging. Verder is het vrij simpel met huis tuin en keuken spul te fiksen denk ik.


Als dat je grootste probleem is dan wil ik dat wel oplossen hoor.
Even door de wals en klaar....daar gaat dagelijks plaat van .5 tot 500x15 diagonaal doorheen....die geeft weinig om 2 streep dik rvs  ;)

deze is het dus...(de kleine)
http://plaatwerk.tenham.nl/Bedrijf/Page/Walsen

Werk zelf in de constructie afdeling maar, mijn vriendelijke collega's willen vast wel even snel dat stukje rvs er doorheen drukken ;)
 
Zo, het materiaal is besteld. Diameter zal trouwens iets kleiner worden, 55.5 cm omdat het wel binnen de ketel moet vallen. Al met al toch een plaat van 180 cm lang  :-O

 
Nu ik weet dat het materiaal niet de kosten zijn, ben ik toch benieuwd of ik van m'n 57 OT een 57 WSM-look alike kan maken. Wat is de hoogte van het middenstuk van een originele 57 WSM? Deurtje zal een soort finetuning zijn. Kolenrek is ook wel te maken denk ik. De luchttoevoer onderop zal grootste probleem geven, maar dat is voor latere zorg (proberen is leren)
 
Holkers zei:
Nu ik weet dat het materiaal niet de kosten zijn, ben ik toch benieuwd of ik van m'n 57 OT een 57 WSM-look alike kan maken. Wat is de hoogte van het middenstuk van een originele 57 WSM? Deurtje zal een soort finetuning zijn. Kolenrek is ook wel te maken denk ik. De luchttoevoer onderop zal grootste probleem geven, maar dat is voor latere zorg (proberen is leren)

Misschien haal je hier je "inspiratie" uit: http://cajunbandit.com
 
Holkers zei:
Nu ik weet dat het materiaal niet de kosten zijn, ben ik toch benieuwd of ik van m'n 57 OT een 57 WSM-look alike kan maken. Wat is de hoogte van het middenstuk van een originele 57 WSM? Deurtje zal een soort finetuning zijn. Kolenrek is ook wel te maken denk ik. De luchttoevoer onderop zal grootste probleem geven, maar dat is voor latere zorg (proberen is leren)

De hoogte van het middenstuk is 42cm.
 
Dank voor de info. Het zal wel een klus worden, want ik was de waterpan vergeten mee te nemen in mijn redenatie...
Desalniettemin zijn de kosten voor een RVS middenstuk maar 40 euro, nu een manier vinden om het luchtdicht te krijgen en houden.
 
Tada !

2v3n0vo.jpg


Nu nog even wachten omdat het ding nog 200 kilometer verderop staat... Maar, ziet er al goed uit... is van RVS trouwens
 
ziet er strak uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan