BasBQ
Beef en Steak

Hoe kan je het beste zelfgemaakte BBQ saus bewaren?

 
 
 

Ener

Pitmaster
Berichten
510
Van de week zelf heerlijke Dr Pepper BBQ saus gemaakt. Hoe kan je dit het beste bewaren? De flessen die je in de winkel haalt zijn erg lang goed te houden, mits in de koelkast bewaard is mijn ervaring. Op de website waar ik het recept vandaan heb stond dat het maar 2 weken in de koelkast houdbaar is. Hebben jullie een tip zodat het langer houdbaar is?
 
Invriezen als ijsblokje en dan dit weer vacumeren.
 
ik heb t in de koelkast staan... het is lang verhit dus leek me geen gevaar? zeker als je het vervolgens gebruikt voor op de barbecue (zodat het dus weer verhit wordt voor je het gaat eten)
 
Ik heb een paar keer saus in uitgekookte jampotjes gestopt, en die vervolgens met los deksel nog even in een pan water laten koken. Dan deksel vastdraaien en afkoelen. Als je het potje niet te vol doet kan die evt ook bewaard worden in de vriezer. Ik vind de tip met de ijsblokjes ook een goede, ga ik eens proberen.
 
Als je het gekookt hebt en in een schone pot/fles hebt gedaan dan kan je het redelijk goed bewaren (paar weken). zorg ervoor dat je geen vervuiling in je pot gebruikt (lees kruisbesmetting met gebruikte lepels en vorken en je vingers)
 
invriezen?
 
Boldeagle zei:
Als je het gekookt hebt en in een schone pot/fles hebt gedaan dan kan je het redelijk goed bewaren (paar weken). zorg ervoor dat je geen vervuiling in je pot gebruikt (lees kruisbesmetting met gebruikte lepels en vorken en je vingers)
Zo doe ik het ook en dan in een wekfles.
 
Als je schoon werkt en de saus heet in een pot of fles doet is het toch wel minimaal een maand te bewaren in de koelkast. Ik kan me trouwens niet heugen dat ik BBQ saus heb weggegooid omdat het bedorven was dus waarschijnlijk is het door het hoge suiker en azijn gehalte nog veel langer te bewaren.
 
Direct na het koken in een schone jampot, deksel er op, dichtdraaien en op zijn kop zetten.
Zelf zet ik ze voor de zekerheid als ze afgekoeld zijn in de koelkast... maar het zou niet nodig moeten zijn.
 
Big-T zei:

Ja, waarom niet. Ik zag laatst een post waarbij iemand 2 soorten had gemaakt (appel en cherry-coke geloof ik) Iets van 7-8 potjes.  Knap als je dat in een maand consumeert. Kleine zakjes invriezen en een dag voor je het nodig heb uit de vriezer halen (evt in lauw water ontdooien) Klein hoekje er van afknippen en de saus is klaar voor gebruik.
 
Het schijnt dat je in de vaatwasser ook kan wecken. Maar voor 2 of 3 potjes zou ik het gewoon in een pan doen.
 
Ik giet mijn BBQsauce in van die spuitflesjes die je bij de Sligro/Makro koopt, met zo'n tuutje erop. Dus je gaat nooit met een lepel in de sauce, loopt geen risico op besmetting daardoor. En ik heb nog nooit sauce weg hoeven gooien vanwege bederf, bewaar het echt maanden, meer dan 6 zelfs, en dat is tot nu toe altijd goed gegaan. Met alle suiker die erin zit, en het feit dat het een hele tijd heeft gekookt, maak ik me geen zorgen. Wel schoon werken als je het aan het maken bent, dat is heel belangrijk.
 
Photo-emmer  doet raar, dus ik hoop dat het werkt ;)  de linker flesjes dus, 3 voor iets van 5? euro.
De twee potjes waren om weg te geven, en die grote fles ook, herinner ik me nu weer.

 
Valt wel mee, grote brokken gaan er niet door.
Je kunt ook het tuitje afsnijden en onder het dopje plasticfolie doen als je het bewaard in de koelkast ;) Dan heb je een grotere doorgang.
 
noskos zei:
Je kunt ook het tuitje afsnijden en onder het dopje plasticfolie doen als je het bewaard in de koelkast ;) Dan heb je een grotere doorgang.

Het nadeel hiervan is, dat je het ribbeltje dan afsnijd waarachter het dopje " klikt" en dus dichtblijft.
Ik los het op door met de punt van mijn thermometer het gaatje wat op te rekken. Blijft ribbel intact, dus dopje sluit goed af. En ik zeef en pureer mijn sausjes idd, maar dat is omdat ik dat vet cool vind, " net als uit een winkel".....
 
Dominique zei:
noskos zei:
Je kunt ook het tuitje afsnijden en onder het dopje plasticfolie doen als je het bewaard in de koelkast ;) Dan heb je een grotere doorgang.

Het nadeel hiervan is, dat je het ribbeltje dan afsnijd waarachter het dopje " klikt" en dus dichtblijft.
Ik los het op door met de punt van mijn thermometer het gaatje wat op te rekken. Blijft ribbel intact, dus dopje sluit goed af. En ik zeef en pureer mijn sausjes idd, maar dat is omdat ik dat vet cool vind, " net als uit een winkel".....
Zo verleidelijk om op je thermometer verhaal in te gaan of Dennis zijn opmerking, maar ik ben verstandig  (al kost het veel moeite als ze zo achter elkaar staan)
 
Ik bedoel folie onder het dopje met schroefdraad Domi ;) Als je hem ver openmaakt kan dat kleine dingetje er niet meer op idd.
 
noskos zei:
Ik bedoel folie onder het dopje met schroefdraad Domi ;) Als je hem ver openmaakt kan dat kleine dingetje er niet meer op idd.
Blond....
 
Terug
Bovenaan Onderaan