BasBQ
Beef en Steak

Rack of porc en rack of lamb

B

Bertje!

Gast
Een paar weken geleden heb ik voor het eerst een paar racks klaar gemaakt. Ik zal dit topic voorzien van voldoende foto?s zodat jullie kunnen zien dat het ook echt allemaal waar is  ;D

Bij Beef en steak had ik 1 rack of porc en 2 Nieuw Zeelandse racks of lamb besteld.

img8724o.jpg


Het recept voor de rack of porc komt ook van beef en steak alleen heb ik de paneermeel weg gelaten.

Het rack heb ik eerst aan de vetkant kruislings ingesneden

img8821m.jpg


Vervolgens 12 uur in de marinade gezet van 3/4 cup mosterd, halve cup verse peterselie, 1TBS gedroogde tijm, 4 knoflook tenen, beetje zout en peper

img8842y.jpg


Deze heb ik vervolgens 3,25 uur op de smoker gelegd van +/- 100 graden tot een kerntemperatuur van 67 graden. De eerste +/- 1.5 uur heb ik ook gerookt met eikensnippers.

img8847m.jpg


Resultaat. Heerlijk mals stukje vlees. Rook smaak niet heel intens maar wel aanwezig.

img8857v.jpg


img8858k.jpg



1 van de Rack of lamb heb ik gevuld. Het rack heb ik tot +/- 1 cm van het bod ingesneden en gevuld met zwarte olijven, feta, knoflook, munt gedroogde tomaatjes. Dit alles fijn gehakt er in gestopt en daarna de rack weer samengebonden met slagerstouw en 12 uur laten staan.

Het andere rack heb ik een dryrub gegeven met een zakje lamskruiden van de Turk hier om de hoek. Weinig origineel maar vond dat ik me al genoeg uit sloofde op de andere 2 racks.

img8827s.jpg


Deze heb ik beide 2 uur op de smoker gelegd op +/-100 graden tot een kerntemperatuur van 55 graden. Vrijwel niet gerookt ivm de al vrij sterke smaak lam.

img8850c.jpg


Resultaat gevulde rack: lekker mals vlees, wel nog enkele zenen in het vlees wat het eten stukken minder prettig maakt. Vulling was lekker maar voegde niet heel veel smaak toe.

Het rack met de dryrub heb ik afgemaakt met een sausje van:

4 TBS honing, 300 ml fond. Inkoken tot de helft.

100 ml rode wijn toevoegen en weer inkoken tot de helft.

2 TBS verse thijm en half bakje creme fraiche.

Resultaat: Lekker mals stuk vlees, wederom zenen. Persoonlijk vond ik deze lekkerder dan de gevulde. Sausje paste erg goed

img8852q.jpg


img8856y.jpg


Het gehaal eindigde zo op mijn bord voordat het mn buik in ging

img8859b.JPG




   
 
Lekker hoor! Zo'n rack of porc begint bij mij te broeien als ik dit zie, snel maar eens doen!
 
Dat ziet er erg lekker uit zeg!
 
Nice! Prima racks!
 
Mooi gedaan. Die zenen horen in het vlees?
 
Prima gedaan, ziet er goed uit
 
Ener zei:
Mooi gedaan. Die zenen horen in het vlees?
Kennelijk, want ze zater er. Had dat van te voren niet door. Ook geen idee hoe ik die er fatsoenlijk uit had kunnen krijgen en de rack daarbij wel 1 "homp" had kunnen laten. Misschien maar eens een cursus uitbenen ergens zien te vinden

Bij het varken had ik er geen in zitten
 
Ziet er heerlijk uit. Vooral dat varkensrack. Ook 1 van mijn favorieten.
De zenen bij het lamsvlees, dat komt waarschijnlijk door de toenemende vraag naar rack.
Ik vind dat jouw racks te ver aan de voorkant gesneden zijn.
Vergelijk je het met een varken dan snij je het rack van de ribkarbonade.
Jouw racks zijn meer procureur.
 
ziet er heerlijk uit zeg!!
 
dat ziet er heerlijk uit, zaterdag gaat er bij mij een white rack of pork van B&S op
 
Bertje! zei:
Ener zei:
Mooi gedaan. Die zenen horen in het vlees?
Kennelijk, want ze zater er. Had dat van te voren niet door. Ook geen idee hoe ik die er fatsoenlijk uit had kunnen krijgen en de rack daarbij wel 1 "homp" had kunnen laten. Misschien maar eens een cursus uitbenen ergens zien te vinden

Bij het varken had ik er geen in zitten

Als je het  weet kun je er toch omheen snijden? Bij een entrecote heb je dat ook wel eens.
 
Dat wordt bij een lamsrack een lastig klusje, de zeen loopt er dwars doorheen.
Wat Bert zegt, het zijn de eindstukken van de rack.
 
Zo..... nou heb ik honger!
Ziet er erg goed uit, water loopt me in de mond :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan