BasBQ
Beef en Steak

Marinade black tiger garnalen

 
 

maussie1982

Pitmaster
Berichten
519
Morgen ga ik wat black tiger garnalen op de Q leggen die ik samen met tagliatelle wil gaan serveren. Ik ben alleen mijn eigen marinade een beetje beu dus wil wat anders. Heeft iemand een mooi recept of idee?
 
Kijk even in het recepten deel,Nosmo heeft een lekker recept geplaatst.
 
Je doelt op die spiesjes met spek en zo? Ik heb reuze garnalen, niet echt om te spiesen ;-)

Mike v R zei:
Kijk even in het recepten deel,Nosmo heeft een lekker recept geplaatst.
 
Wat ook lekker is, is een marinade van;

Limoensap, een stukje schil van een limoen of een citroen, beetje gemberpoeder, beetje zout, een paar druppels Thaise vissaus, een teentje knoflook fijn gesneden of geperst, een lenteui en een halve rode peper in fijne ringentjes. Minstens een half uur laten marineren maar beslist niet langer dan een uur, vanwege het zuur van het limoensap.

Gewoon een beetje op gevoel maken.

Na het grillen bestrooien met gegrilde rode peper (fijn gesneden) en Maldon zoutvlokken.
 
Limoen boter doet het ook wel leuk op garnalen:
100 gr voorzichtig gesmolten (of ruim op tijd uit de koeling halen) roomboter mengen met sap en schilrasp van 1 limoen, afmaken met beetje zeezout en vier seizoenen peper. Op de garnalen smeren met een kwastje als ze bijna gaar zijn. Top.

Edit:Dit is overigens geen marinade, bedenk ik me nu, maar slechts finish. Echter goede garnalen marineren vind ik persoonlijk een beetje zonde, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.
 
Hartelijk dank voor jullie ideeen, ik heb weer inspiratie gekregen. Ik ga er een mooi bord van maken! Wordt vervolgd heren!
 
Je bent niet verplicht om ze te spiesen,je kan ze ook los bereiden.

maussie1982 zei:
Je doelt op die spiesjes met spek en zo? Ik heb reuze garnalen, niet echt om te spiesen ;-)

Mike v R zei:
Kijk even in het recepten deel,Nosmo heeft een lekker recept geplaatst.
 
El fumarole, ik snap je heel goed dat je het zonde vindt om ze te marineren alleen omdat ik ze met tagliatelle wil serveren wil ik de marinade ook verder verwerken hierdoor heen. We zullen proeven hoe het wordt :-D
 
img5065tv.jpg


Waanzinnig lekkere BBQ Tijgergarnalen!!

Ingredi?nten:

12 grote (rauwe) Tijgergarnalen
2-3 teentjes knoflook
2 rode pepers zonder de zaadlijst, variatie van soort is hier uiteraard vrij!
2 stengels citroengras, ook verkrijgbaar in potje van Go Tan.
Verse geschilde gember (ongeveer 2,5 cm)
4-6 el olijfolie
Zeezout en vers gemalen peper

img5056z.jpg


Voorbereiding

Bereiding Marinade:
Stamp knoflook, pepers, citroengras en gember fijn in een vijzel of keukenmachine.
Voeg hieraan geleidelijk olijfolie toe tot een grove pasta, zout en peper toevoegen.
Meng de pasta met de uitgelekte garnalen en laat deze tenminste 2 - 3 uur op een koele plek marineren.

img5057t.jpg


Bereidingswijze

Rooster de garnalen 4-6 minuten (regelmatig keren) op de BBQ tot ze roze zijn en stevig aanvoelen. Let op! Rooster ze niet te lang!

Ik heb dit al lekker een paar keer gemaakt en ze zijn echt zalig.
 
Had nog een recept met bruine suiker maar kan deze nu ff niet vinden  :mad:
 
Wordt nog moeilijk kiezen zo :-D Wat zou je met de tagliatelle doen Walter? Want ik kan niet echt een doorvertaling makrn van de marinade richting de tagliatelle.
 
Beetje olie, cajunkruiden (of je favoriete bbq rub) en op de grill ermee :)
 
Dat is ook een mooi recept Walter. Ik denk dat ik er vanavond wel een mooi gerecht van kan maken. Hartelijk dank voor jullie inspiratie en ideeen!
 
Poetsertje zei:
img5065tv.jpg


Waanzinnig lekkere BBQ Tijgergarnalen!!

Ingredi?nten:

12 grote (rauwe) Tijgergarnalen
2-3 teentjes knoflook
2 rode pepers zonder de zaadlijst, variatie van soort is hier uiteraard vrij!
2 stengels citroengras, ook verkrijgbaar in potje van Go Tan.
Verse geschilde gember (ongeveer 2,5 cm)
4-6 el olijfolie
Zeezout en vers gemalen peper

img5056z.jpg


Voorbereiding

Bereiding Marinade:
Stamp knoflook, pepers, citroengras en gember fijn in een vijzel of keukenmachine.
Voeg hieraan geleidelijk olijfolie toe tot een grove pasta, zout en peper toevoegen.
Meng de pasta met de uitgelekte garnalen en laat deze tenminste 2 - 3 uur op een koele plek marineren.

img5057t.jpg


Bereidingswijze

Rooster de garnalen 4-6 minuten (regelmatig keren) op de BBQ tot ze roze zijn en stevig aanvoelen. Let op! Rooster ze niet te lang!

Ik heb dit al lekker een paar keer gemaakt en ze zijn echt zalig.

Heb de Tijgergarnalen nu in de koelkast te marineren, maar kan ik deze marinade ook nog een paar dagen bewaren om er bijvoorbeeld aankomende zondag weer een portie in te marineren? En zo ja, moet alles dan volledig onder de olie?
 
Oei, dat durf ik niet te zeggen.
Je doet er rauwe garnalen in.
Geen idee wat dat voor de houdbaarheid betekend en of er nog "smaak" aan zit

Ik zou lekker weer vers maken
 
Nee zou ik niet doen. Neem geen risico met rauwe garnalen, kip e.d.

[/quote]

Heb de Tijgergarnalen nu in de koelkast te marineren, maar kan ik deze marinade ook nog een paar dagen bewaren om er bijvoorbeeld aankomende zondag weer een portie in te marineren? En zo ja, moet alles dan volledig onder de olie?
[/quote]
 
Oke, dank jullie wel. Gaan inderdaad rauwe garnalen in.
Normaal maak ik een grote portie en vries ik de rest in, gaf geen problemen totdat ik vertelde dat het diepvriesgarnalen waren...
 
Waarom gaf het problemen bij diepvries garnalen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan