BasBQ
Beef en Steak

rooksmaak

 
 
 

maroc

Gemarineerd
Berichten
1.546
Hey peeps,  ff een vraagje hoe krijg ik een rooksmaak aan mijn bbq saus zonder liquid smoke.
Dat spul kan ik niet vinden op internet en de meningen over  het gebruik hiervan liggen ook nog wel uiteen.
 
Gokje, maar saus of ingredienten op een smoker bereiden/leggen ? Dat zou ikzelf nml proberen
 
Nou misschien je pannetje met saus op de bbq zetten als je toch aan het roken ben.
 
Ha ik zat met de zelfde vraag.

Ik heb een idee voor een sausje maar ook daar wil ik geen vloeibare rook gebruiken, ik zit te denken om het pannetje een uurtje of twee te roken
 
Ik wil binnenkort van begin beginnen.

2 kilo tomaten snijden, en deze roosteren op de Q, icm wat houtrook
Daarna afmaken op dezelfde manier, en de rest toevoegen aan smaakmakers, en inkoken

 
Gerookt Spaans paprikapoeder, gerookt zout etc.
 
SGx71 zei:
Ik wil binnenkort van begin beginnen.

2 kilo tomaten snijden, en deze roosteren op de Q, icm wat houtrook
Daarna afmaken op dezelfde manier, en de rest toevoegen aan smaakmakers, en inkoken

Heb ik ook aanzitten denken maar ga het eerst eens met een basis saus proberen als ik dan de juiste smaak te pakken heb ga ik dit ook ombouwen naar helemaal vers
 
Als je eten al gerookt is moet de saus dan ook nog gerookt smaken?
 
Nee dat hoeft niet maar het kan wel. Ik snap alleen het probleem niet, half BBQend Nederland valt over iemand heen die Liquid Smoke wil gebruiken. Maar pakt vervolgens wel een fles Sweet Baby Rays of iets vergelijkbaars waar het spul ook in zit.

Ducks for cover ;)
 
Ik ben helemaal geen fel tegenstander van liquid smoke. Je moet het alleen met mate toevoegen, maar dat is met meer dingen.

Liquid smoke kun je kopen in Engelse winkels hier in Den Haag, ik weet niet waar je woont Marco.
 
Noskos + 1

Het zijn gewoon allemaal hulpstoffen die moeten leiden naar het voor jou beste eindresultaat.
 
Ik heb thuis ook gewoon liquid smoke staan ;). Wel vind ik dat de rooksmaak die je krijgt door de pan gewoon op de bbq te zetten met wat rookhout het beste resultaat geeft. Met een flesje blijft het toch een beetje trail en (veel) error.
 
Het is ook een beetje waar je de lijn trekt, saus met liquid smoke is voor mij niet echt een probleem maar PP uit de oven of een rookworst die nog nooit rook gezien heeft op smaak brengen met liquid smoke gaat voor mij te ver. Toch is dat wel een beetje hypocriet want waarom mag het ene wel en het andere niet?

Maar ik gebruik het dus ook, met mate!
 
Ik heb het staan, 2 x gebruikt, en zoals al besproken :
Your Mileage may vary ...

Ik had het besteld om een paar kipfilets te grillen, om vervolgens op de pizza te doen
( pr? smoker tijd )
Naderhand een keer door mijn chili geroerd, maar het (de smaak) was totaal afwezig.

Ik vermoed dat het flesje nu alleen nog ter decor ende herinnering staat aan oudere tijden :)

Kipfilet rook ik tegenwoordig uiteraard zelf, en met een bbqsausje nagaren in dezelfde smoker gaat prima op de pizza :)
 
Nosmo zei:
Het is ook een beetje waar je de lijn trekt, saus met liquid smoke is voor mij niet echt een probleem maar PP uit de oven of een rookworst die nog nooit rook gezien heeft op smaak brengen met liquid smoke gaat voor mij te ver. Toch is dat wel een beetje hypocriet want waarom mag het ene wel en het andere niet?

Maar ik gebruik het dus ook, met mate!

+1,
ik denk dat je hier ook de lijn moet trekken , open vuur, rook etc moet in het bereidings proces aanwezig zijn
 
ok,  bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik hier mijn eigen lijn in trek. Ik weet iig  wat ik zou kunnen doen nu  ;) ;D
 
Terug
Bovenaan Onderaan