BasBQ
Beef en Steak

RedFox's brisket primeur!

 
 
 
 

RedFox

Gerijpt
Berichten
3.160
Met een aantal vrije dagen voor de boeg en voldoende familie die komt eten ten huize van opa RedFox, staat naast Beer Can Chicken, Baby Back Ribs en Spiff's burgers ook nu weer een primeur op de to-do-list dit weekend: BRISKET!!
Vanmiddag is een brisket point van ca. 2.500 gram binnen gekomen, geleverd door Beef & Steak, keurig ingeseald, nog bevroren en mooi tussen ijsblokjes in een styropor (piepschuim) verpakking.
Het schone stuk ligt nu in een bak water te ontdooien en ik ga hem vanavond trimmen, injecteren met Butcher Brisket Injection en daarna in de Butt Rub zetten.
Vannacht dan lekker in de koelkast en morgenochtend op de WSM! ;)
Hierbij alvast de eerste plaatjes, de rest van de reportage volgt gedurende het verloop van de run.....!
Alvast dank voor het kijken en/of volgen :)

de brisket en de injection vormen het duo!
brisketduo_zps89cc50ce.jpg


1 kant bevat minder vet en wordt straks op de WSM de bovenzijde
brisket11_zpsea046c3d.jpg


in water 3-4 uren ontdooien
brisketzwemt_zps07b87864.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig Geert  8)

Ik hoop a.s. maandag ook mijn Koetje icon te kunnen bemachtigen  ;)

Ga je ook volgen.
suc6

Mac
 
Het wordt straks druk in de koeienstal Marcel!  :D
Uiteraard benieuwd hoe het bij jou zal lopen...ook jij alvast Suc6
 
Succes Geert, al volgende zal ik meegenieten
 
mooi project, ik ga het ook in de gaten houden
 
Klinkt goed, ga het zeker in de gaten houden. Gaat binnenkort ook bij mij op de WSM komen, maar wil net zoals jij deze eerst uitrusten met automagische temperatuurcontrole :)
Ben ook benieuwd hoe het injectie-mengsel gaat bevallen.
 
Goed bezig, ga je inpakken of old skool ?
 
Mike, ik ga idd inpakken....is dan ook al leuke dagvulling...
De brisket is nu dooi, ga zo uit het plastic halen en overtollig vet wegsnijden.
Ik ben nu net eerst de "directions" aan het lezen op het injectie mengsel:
"For two 12 lb. briskets combine 3/4 cup of the injection with 2 cups of water and mix well"
Dat moet ik even juist zien om te zetten naar: hoeveel gram injection met hoeveel ml water ten behoeve van mijn 2.500 gr brisket.....
Even zoeken wat de conversiefactoren zijn.....of spontaan wellicht reactie hier op forum van iemand die het alk heeft gebruikt?

 
als ik het ff snel inschat, 12 lbs is grofweg 5 kg. dus met de helft moet je vooruit komen. Google ff op conversion us measurements to eur (cup misschien niet gebruiken  ;D ;D )
 
Mooi project, ga dit dit ook zeker volgen, ben heel benieuwd, heel veel succes in ieder geval!
Goed om te lezen ipv paashaas veel paaskoe op het menu staat!
 
Als 12 lb 5kg is dan zijn 2 x 12lb briskets dus 10 kilo en zou ik bij een brisket point die ik hier heb van 2,5 kg dus 1/4 moeten gebruiken.
Dus minder dan 1/4 cup injection poeder met 1/2 cup water. En dat lijkt me ook wel weinig....
Wil dit eerste even zeker weten voordat ik het mooie stuk vlees "onheus" behandel...
 
Je kan ook met bouillon injecteren dan kan je niet veel fout doen.
 
Mooi sommetje Geert,

Ik denk dat het zoiets wordt;

2x12 lbs = 24lbs =10,88 kg
jouw brisket =2500 gr dus je hebt 2,5/10,88*100%= 22,97% van alles nodig, zeg voor het gemak 23% of nog makkelijker 1/4, scheelt maar 2%.

3/4 cup = 12 eetl, een kwart hiervan = 3 eetl.

2 cups water gedeeld door 4 is 1/2 cup of 8 eetl.

Dus 3 eetl injection mix op 8 eetl water.

Hoeveel dat in grammen is weet ik niet want ze gaan hier van volume eenheden uit en die kan je niet zomaar omrekenen naar gewichten.
 
Nosmo zei:
Mooi sommetje Geert,

Ik denk dat het zoiets wordt;

2x12 lbs = 24lbs =10,88 kg
jouw brisket =2500 gr dus je hebt 2,5/10,88*100%= 22,97% van alles nodig, zeg voor het gemak 23% of nog makkelijker 1/4, scheelt maar 2%.

3/4 cup = 12 eetl, een kwart hiervan = 3 eetl.

2 cups water gedeeld door 4 is 1/2 cup of 8 eetl.

Dus 3 eetl injection mix op 8 eetl water.

Hoeveel dat in grammen is weet ik niet want ze gaan hier van volume eenheden uit en die kan je niet zomaar omrekenen naar gewichten.

ik kreeg van Noskos hetzelfde antwoord terug  ;)
 
Ik denk dat het zat is voor je vloeistof. Ik maak nl altijd teveel :p
 
Sorry Geert, had niet gezien dat het voor twee briskets was.

Maak de injectie zoals beschreven, weg het geheel, en gebruik dan een kwart om te injecteren
 
@ Frits, Noskos, Nosmo, Leo: dank voor spontane hulp!
Ik had uiteindelijk zelf ook veel aan de video's op de website van true2bbq.nl zoals door Noskos getoond!

Inmiddels zit ik weer achter mijn iMac, hetgeen inhoudt dat de brisket nu in de koelkast ligt te rusten.
Een aantal foto's nu dan weer om de reportage voor de kijkers/volgers weer voort te zetten!

Meer foto's morgen als de sessie verder gaat!

de injection mix aangemaakt zodat deze tijdens het prepareren van de brisket de juiste viscositeit kan krijgen
brisketinjection_zps182ed09f.jpg


de onderkant van vet ontdaan en waar mogelijk ca 3mm laten zitten (als hitteschild op de WSM)
onderkantnatrimmen_zps29e11b20.jpg


de bovenkant na zoveel als mogelijk verwijderen van de stukken vet en de 'silverskin'
bovenkantnatrimmen_zpsb5963537.jpg


dit werd de brisket lichter door vet-verwijdering
320grveteraf_zpsf441bdc9.jpg


brisket in de Butt Rub na injecteren
inderub_zpsa95d9874.jpg


en dan lekker rusten in de koelkast...
indekoelkast_zps7c4ef0a3.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan