BasBQ
Beef en Steak

Overkapping + BBQ

 
 

Alflies

Stoker
Berichten
336
Beste,

Dit voorjaar is het plan om een overkapping neer te zetten, dit na een aantal jaar in weer en wind te hebben gestaan met de Q. We bouwen dit tegen de bestaande garage aan en tegen deze muur van ongeveer 5 meter lang komt de Q te staan.
Het is de bedoeling om hier een aantal losse tafels en kasten neer te zetten zodat er een keukenblok onstaat met o.a. spoelbak en koelkast.
Mijn bedoeling is om een keramische BBQ aan te schaffen ik ben helemaal weg van de vorm die een Primo Oval XL heeft, die zal het ook wel gaan worden maar wil hem een keer in levende lijve zien (werken, weet alleen nog niet waar)
Deze zal in een verrijdbaar tafeltje moeten komen zodat ik met lekker weer buiten kan staan.
Nu heb ik nog een vraag, is een "aftuiging" noodzakelijk, de overkapping is aan 3 zijden gesloten. Zelf zit ik aan een schoorsteenpijp achting iets te denken zoals op een kachel/ openhaard. Zou dit voldoende trekken of is een afzuiging een must.

Ik hoor graag van jullie en foto's van de bouw zal ik zeker posten, idee?n voor tafels heb ik al opgedaan zit alleen nog aan het soort hout te twijfelen.

Grt,

Alflies
 
Ik zou altijd iets van afzuiging doen, al was het maar om de rookaanslag.

2 Februari is er bij vuur en rook een demonstratie. Volgens mij staat Gerard er met BGE en Primo's.
 
Kijk dat is nou ff fijn van het forum, staat in de agenda !!! heb er nu al zin in
 
Het ligt een beetje aan de vorm van je overkapping natuurlijk. Maar ik zou wel iets maken zodat je trek hebt onder je dak anders blijft daar de rook instaan, niet iets plezierigs natuurlijk.
 
Zet er gewoon een afzuigkap in.
 
Ik heb er een lichtkoepel in die je open kan zetten.
 
Afzuigkap is de meest zekere oplossing dat het werkt, maar weer niet de mooiste.
Er komen ook 2 lichtkoepels in die ook open kunnen.
Ik heb nog even de tijd over een week of 3 komt de aannemer/ bouwer langs en we starten in het voorjaar met de bouw.

Groet,

Alfred
 
Een mooie schouw met de afzuiging daarin kan ook. En dat hoeft niet lelijk te zijn.
 
wij hebben ook overkapping over de volledige achterkan van onze woning. De voorkant is open, zijkant gedeeltelijk. Ik BBQ in de winter altijd onder de overkapping en wij hebben geen afzuigkap oid. Rook weet altijd zijn weg te vinden. Werkt prima zonder.
 
Wij hebben ook een overkapping gebouwd aan het schuurtje achterin de tuin. Muv de schuurzijde is deze aan de andere drie kanten open waardoor rook mits niet windstil vanzelf wegtrekt. Een nadeel is wel dat bij stormachtig weer of zoals met de sneeuw van begin deze week, de Q's niet echt droog staan en door de wind alsnog alles behoorlijk nat wordt. Met regen en normale wind sta je wel goed droog.
 
probeer het eerst uit zonder mechanische ventilatie, en kijk wat er gebeurt.
afzuiging geeft onderdruk en moet dus recht boven de BBQ zitten anders trekt hij de rook door je hele overkapping, of doet niets.
mocht er teveel rook onder je kap blijven hangen zet dan een simpele ventilator achter de Q richting de bovenkant van de open zijde ( overdruk )
daarna kun je altijd nog beslissen wat voor permanente oplossing je wilt hebben
 
Ok ga denk ik eerst maar proberen een passieve af zuiging te plaatsen kijken hoe dat gaat. Ik ga een pijp recht boven de opening van de primo, bge of .... Plaatsen
 
Op marktplaats staan best veel tweedehands afzuigkappen, misschien zit dar iets tussen?
 
Afzuigkap kan hoor, ik wil toch bovenkastjes en dan is er 1 kastje nep. Daar zit dan de afzuigkap in/ achter, je ziet er dan dus niks van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan