BasBQ
Beef en Steak

Oosterse Ree hachee

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Omdat de vriezer toch wat plaats moet maken voor Carnavals voeier. En gewoon omdat het kan. Lekker hachee van ree gemaakt. Ik ben de laatste tijd helemaal weg van recepten met knoflook en gember. En daar op zoekende kwam ik dit tegen. Heerlijk simpel. Maar oooooo zo lekker.


2 ree?n schouders (ongeveer 2kg incl bot of wat je aan stoofvlees hebt)
2 grote uien.
2 solo knoflook (Chinese knoflook).
1 duim verse gember.
1 groot blikje tomaten pure.
3 scheuten ketjap manis.
Zout en peper naar smaak.
2 flessen 1/2l hefe weizen of 1l water.

Lekker met rijst en snijbonen.  Helaas niet alles tot in detail vast kunnen leggen. Maar wel een aantal lekkere foto?s kunnen maken.  Daar gaan we.

Eerst de schouders trimmen en ontdoen van vlies. In de olie en bestrooit met zout en peper. En lekker low en slop op het ei om wat kersenrook op te nemen

266ca0e29e86092c44b9bbbbc23d0ffa.jpg


3745fee67a20d984b17515c85c3c8383.jpg


Na een paar uurtjes kleuren ze al lekker bij.

8e4d8c4dbe76125f4e871d722c9dfc1f.jpg


De uitjes, knoflook en gember klein gemaakt. En dit even glazig gebakken in de DO. Daarna de tomaten pure er bij. Een paar flinke scheuren Ketjap manis. Dan als laatste 2 flessen hefe weizen.

De schouders konden nu in de DO en voor een uurtje of 5 lekker low en slow pruttelen. Net zo lang tot de botjes helemaal los kwamen en de saus lekker gereduceerd is.

95da59304a48ba910f4e871c032b2f9e.jpg


d1738a4e99f56504c884e045863d98f5.jpg


c9013137abf51d49591c38eb94c7f2fa.jpg


Nu de stoof lekker laten afkoelen. En de volgende dag weer rustig opwarmen. En iets wat vocht toe voegen tot er weer een mooie gladde saus ontstaat. Bordje opmaken en smullen maar

8ea53f9898a051fa88ca19427a0ebd0c.jpg


db6c23cfa3a052debc014004bbc33bd7.jpg


Helaas niet heel veel foto?s van de tussen stappen gemaakt. Maar het smaakte er niet minder om. Was weer smullen.

Bedankt voor hel lezen/kijken
Bram.
 
Ooh wow, dat ziet er lekker uit zeg. Je hebt het over wat vocht toevoegen de volgende dag,  gewoon wat water?

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

 
Lust ik wel!
 
Heerlijk wat een verrukkelijke stoofpot hadden we best een hap van mee willen kanen. ;)  :)
 
Ziet er weer geweldig uit Bram.
 
Mooie maaltijd geworden Bram, een stoof van ree moeten wij ook eens proberen maar 2 ree schouders of wat je hebt :-/ is een ruim begrip, dus over hoeveel gewicht vlees/bot of alleen vlees hebben we het dan :-? heerlijk met gewoon witte rijst maar ik denk ook heel lekker met Vlaamse frieten ;) en in mijn geval een lekkere frisse salade, ik ben niet zo van de gekookte groenten ik ben meer een rauwkost fan :-$
 
Lekker hoor, ziet er echt heerlijk uit!

Binnenkort ook maar eens langs de Oostvaardersplassen of bedoel je dat niet met Oosterse. :p
 
Lekker Bram
Das nou zo een gerecht waarvan je blijft eten. Knoop van je broek los  :D
Gewoon zonde als je niet meer op kan.
 
Bram zei:
Ik ben de laatste tijd helemaal weg van recepten met knoflook en gember.

Nou ja zeg, gisteren een recept van Bep Vuyk van het web geplukt, Babi Ketjap daar zit naast gemberpoeder en knoflook ook stemgember (bakgember) in.
Jeugdsentiment, het groot Indonesisch kookboek van Bep Vuyk is een begrip, met die Indische recepten ben ik opgegroeid.
Dit is de lekkerste Babi Ketjap die ik ooit heb mogen proeven, en ik ken dit recept al zo'n 45 jaar.
 
Ewald zei:
Bram zei:
Ik ben de laatste tijd helemaal weg van recepten met knoflook en gember.

Nou ja zeg, gisteren een recept van Bep Vuyk van het web geplukt, Babi Ketjap daar zit naast gemberpoeder en knoflook ook stemgember (bakgember) in.
Jeugdsentiment, het groot Indonesisch kookboek van Bep Vuyk is een begrip, met die Indische recepten ben ik opgegroeid.
Dit is de lekkerste Babi Ketjap die ik ooit heb mogen proeven, en ik ken dit recept al zo'n 45 jaar.

Nu is het mijn beurt om verbaasd te zijn!!!
Ik lees Bep Vuyk en loop meteen naar de keuken. Ja hoor. Dat is dat grote zwarte kookboek.
Enkele jaren geleden stond dit boek op het punt door iemand weggegooid te worden, en we konden het nog net op tijd "redden".
En wat zijn we er blij mee. Prachtig boek.
Ik maak er onder andere ook onze sambals uit.
 
Ridevi71 zei:
Ewald zei:
Bram zei:
Ik ben de laatste tijd helemaal weg van recepten met knoflook en gember.

Nou ja zeg, gisteren een recept van Bep Vuyk van het web geplukt, Babi Ketjap daar zit naast gemberpoeder en knoflook ook stemgember (bakgember) in.
Jeugdsentiment, het groot Indonesisch kookboek van Bep Vuyk is een begrip, met die Indische recepten ben ik opgegroeid.
Dit is de lekkerste Babi Ketjap die ik ooit heb mogen proeven, en ik ken dit recept al zo'n 45 jaar.

Nu is het mijn beurt om verbaasd te zijn!!!
Ik lees Bep Vuyk en loop meteen naar de keuken. Ja hoor. Dat is dat grote zwarte kookboek.
Enkele jaren geleden stond dit boek op het punt door iemand weggegooid te worden, en we konden het nog net op tijd "redden".
En wat zijn we er blij mee. Prachtig boek.
Ik maak er onder andere ook onze sambals uit.

Dat is waarschijnlijk de jubileumuitgave, de uitgave die mijn moeder heeft staan is een olijfgoene kaft, dat is waarschijnlijk de eerste uitgave uit 1973
Het beste Indonesische kookboek dat ooit is geschreven, ook volgens de kenners.
Koesteren dat boek Rick.  op blz. 157 staat het recept ;)
 
Compleet offtopic, maar nu weet ik dat er nog zo'n klassieker is (kookboek) qua Indonesische keuken... Kom er niet meer op welke dat ook alweer was.... (Ik herinner me dat die als basis voor vrijwel alles gebruikt werd. Wel steeds met een kleine variatie tussen verschillende families, echter allemaal vanuit deze zelfde basis...)
Hmmm, volgens mij moet ik die zelfs ergens nog als pdf hebben... Enig idee welk boek dit is? (Of praten we hier wellicht over hetzelfde boek :D )

Edit:
Even in het archief gezocht, het ging om het boek; Het Kookboek, voor Hollandsche, Chineesche en Inlandsche gerechten. (Mej. W.C. Keijner)
 
Als Bram het bezwaarlijk vindt, dan splits ik dit draadje gewoon.
 
Ewald zei:
Ridevi71 zei:
Ewald zei:
Bram zei:
Ik ben de laatste tijd helemaal weg van recepten met knoflook en gember.

Nou ja zeg, gisteren een recept van Bep Vuyk van het web geplukt, Babi Ketjap daar zit naast gemberpoeder en knoflook ook stemgember (bakgember) in.
Jeugdsentiment, het groot Indonesisch kookboek van Bep Vuyk is een begrip, met die Indische recepten ben ik opgegroeid.
Dit is de lekkerste Babi Ketjap die ik ooit heb mogen proeven, en ik ken dit recept al zo'n 45 jaar.

Nu is het mijn beurt om verbaasd te zijn!!!
Ik lees Bep Vuyk en loop meteen naar de keuken. Ja hoor. Dat is dat grote zwarte kookboek.
Enkele jaren geleden stond dit boek op het punt door iemand weggegooid te worden, en we konden het nog net op tijd "redden".
En wat zijn we er blij mee. Prachtig boek.
Ik maak er onder andere ook onze sambals uit.

Dat is waarschijnlijk de jubileumuitgave, de uitgave die mijn moeder heeft staan is een olijfgoene kaft, dat is waarschijnlijk de eerste uitgave uit 1973
Het beste Indonesische kookboek dat ooit is geschreven, ook volgens de kenners.
Koesteren dat boek Rick.  op blz. 157 staat het recept ;)

Blz 157, vlees met boemboe roedjak. De bladwijzer ligt er tussen hoor  :D

Dertigste druk, met hier en daar magnetron adviezen  :))
 
Ewald zei:
Als Bram het bezwaarlijk vindt, dan splits ik dit draadje gewoon.

Ik heb geen bezwaar. Ik vind het onderwerp wel heel interessant. Weer extra Google werk . Miss als het opgesplitst is dat eea wel makkelijker terug te zoeken is.
 
TraegerTinus zei:
Je hebt het over wat vocht toevoegen de volgende dag,  gewoon wat water?

Ja, ik heb water verwarmd in de waterkoker en dat al roerend toegevoegd. Het is een beetje op gevoel hoeveel je nodig hebt.
 
Jet zei:
Mooie maaltijd geworden Bram, een stoof van ree moeten wij ook eens proberen maar 2 ree schouders of wat je hebt :-/ is een ruim begrip, dus over hoeveel gewicht vlees/bot of alleen vlees hebben we het dan :-? heerlijk met gewoon witte rijst maar ik denk ook heel lekker met Vlaamse frieten ;) en in mijn geval een lekkere frisse salade, ik ben niet zo van de gekookte groenten ik ben meer een rauwkost fan :-$

Ik heb de post even aangepast. Het was ongeveer 2kg Inclusief de botten. Dit is een schouder met boven been. Dus redelijk veel vlees. Ik heb nu nog twee bakjes van +/- 600gr in de vriezer zitten. Ik gok dat ik totaal 1800gr eindproduct had.

De groentes kwamen uit de stoomoven. 7min gestoomd bij 100gr. Heerlijk knapperig gebleven.
Maar met frieten en een salade is het idd ook erg lekker

7def13177da1c74ff239adb27fac96f8.jpg

 
Bedankt voor de aanvulling Bram :-* daar kan ik wat mee, ik had namelijk echt geen idee over de hoeveelheid vlees/bot ik nodig zou hebben voor deze stoofpot. Geweldig :D een foto met frieten, stoof en een salade, wanneer kunnen wij reserveren?

P.S. Leuk tafelkleed,ik  ben gek op polkadots :-$
 
Terug
Bovenaan Onderaan