BasBQ
Beef en Steak

3-2-1 methode voor spareribs

 

roykosmeijer

Vuurmaker
Berichten
62
Omdat mijn bbq/smoker nogal wat brandstof lust, probeer ik een hele batch te maken ipv 1 of 2 spareribs.

Bij de slager 5 goed bevleesde spareribs gehaald en de avond er voor voorbereid:

IMG_20190712_200241-150x150.jpg
 
IMG_20190712_201253_1-150x150.jpg
 
IMG_20190712_201928-150x150.jpg
 
IMG_20190712_202140-150x150.jpg


De ribs in de koelkast gelegd, zodat ze zo koud mogelijk de BBQ opgaan en zo het meeste rook kunnen oppakken.
Zaterdagochtend, 9.00u konden mijn buren al genieten van de geur van brandend houtskool. Met een BBQ met zijbrander is het z? makkelijk om je kolen of houtskool snel tot een gierende temperatuur te krijgen! Nooit meer aanmaakblokjes, jeej!!  :D

IMG_20190713_085606-e1567698221989-1024x660.jpg


Wachten tot de BBQ een constante temperatuur hield en toen het rookhout er bij. Overigens heb ik geleerd om te wachten tot het rookhout echt brand, zodat de rook lichtgrijs is ipv dikke witte rook langs je vleesch buldert. Maak ik verlies soms nogal wat temperatuur. Hoe doen jullie dit?
IMG_20190713_095254.jpg


Tijdens het roken even een fotootje gemaakt en na een uur of 3 ingepakt in folie met appelazijn, appelsap, honing en bruine basterdsuiker.
IMG_20190713_094046-150x150.jpg
 
IMG_20190713_100207-150x150.jpg
 
IMG_20190713_133148-150x150.jpg


Tegelijk ook maar wat Moinkballs klaargemaakt voor een lekker plankje die middag  :)

Eindresultaat voor een groot deel in de vriezer en een deel op tafel :)

IMG_20190829_175113.jpg


 
Lekker bezig alvast! Spareribs; krijg ik spontaan zin in...
Zelf wacht ik nooit totdat het rookhout brandt, als het rookt en de rook niet opgesloten zit, gaat dat prima. (Harry Sue, toch ook niet de minste, legt zelfs zijn hout een stuk onder het vuur zodat het wel begint te roken door de hitte, maar minder snel begint te branden... ) Er zijn vast meerdere wegen naar Rome :D
Maarreh, waarom dat bakje met vloeistof in de firebox?
 
Lekker hoor. Ribben zijn toch altijd wel heel erg lekker
 
Ribben, als ik ze zo zie krijg ik alweer trek. ;)
 
Lekker hoor ribbels maar ben bang dat hier niets in de vriezer zou verdwijnen
 
lekker Spareribs! :) Heb nog wat in de vriezer liggen, misschien van weekend maar weer eens maken.
 
roykosmeijer zei:
Hoe zou jij het doen dan? Is het beter om die onder het vlees te leggen? Zou inderdaad wel wat logischer klinken...

Lekbakje onder het vlees om vet en druipsels op te vangen scheelt natuurlijk een boel schoonmaakwerk, wat dat betreft is onder het vlees een prima locatie. (En kun je er vermoedelijk veel makkelijker bij als het vuurtje eenmaal aan is :D )

Het vocht zelf kan als een soort van buffer werken (dat maakt het soms makkelijker om de temperatuur constanter te houden op relatief lage temperatuur), zonder vocht kan ook uitstekend natuurlijk.

 
Lekker ribs. Dat moet snoepen zijn. Snel weer eens maken.
Wel stoer dat je in november nog op blote voeten buitel loopt
 
SilverFox zei:
Lekbakje onder het vlees om vet en druipsels op te vangen scheelt natuurlijk een boel schoonmaakwerk, wat dat betreft is onder het vlees een prima locatie. (En kun je er vermoedelijk veel makkelijker bij als het vuurtje eenmaal aan is :D )

Het vocht zelf kan als een soort van buffer werken (dat maakt het soms makkelijker om de temperatuur constanter te houden op relatief lage temperatuur), zonder vocht kan ook uitstekend natuurlijk.

Ik leg vaak gewoon wat aluminiumfolie onder het vlees, maar de waterbak naast de kolen zodat het water ook goed verdampt.
En onder het vleesch kan ik er moeilijker bij, dan als ik de bak in de pit zet :)
Het water werkt toch ook als buffer als ik de bak bij het vuur zet zoals op de foto?
 
Waterdamp in je barbecue helpt niet om je vlees sappig te houden. Je kunt vlees in een pan met water gewoon droogkoken en dan is de vochtigheid er omheen gewoon 100?C ;)
 
roykosmeijer zei:
noskos zei:
Waterdamp in je barbecue helpt niet om je vlees sappig te houden. Je kunt vlees in een pan met water gewoon droogkoken en dan is de vochtigheid er omheen gewoon 100?C ;)

Het helpt toch om de temperatuur wat stabieler te houden?


Temperatuur stabieler i.d.d., hoeft niet met water, sommige van ons doen dat met een bak aluminiumfolie proppen, zand of bakstenen.
Doet ook wel iets maar het belangrijkste is en blijft de stand van de luchtschuiven.
Heeft iets met massa en volume te maken dacht ik. ;)
 
Jij had het erover dat het beter verdampt zo... ;)
Het kost energie om water te verdampen en kokend water wordt niet heter dan 100?C dus het snoept een deel van de energie weg, houdt zo de temperatuur lager en de massa houdt de temperatuur stabieler.
 
noskos zei:
Jij had het erover dat het beter verdampt zo... ;)
Het kost energie om water te verdampen en kokend water wordt niet heter dan 100?C dus het snoept een deel van de energie weg, houdt zo de temperatuur lager en de massa houdt de temperatuur stabieler.

Ok dit is veel wijsheid in ??n zin! Dank!
Maar dan; wat anders!

Hans zei:
Temperatuur stabieler i.d.d., hoeft niet met water, sommige van ons doen dat met een bak aluminiumfolie proppen, zand of bakstenen.

Een paar bakstenen? Zand? Of gewoon liever NIETS?
Ik heb immers geen kamado, dus kan best wel iets gebruiken om de temp stabieler te houden.
 
roykosmeijer zei:
noskos zei:
Jij had het erover dat het beter verdampt zo... ;)
Het kost energie om water te verdampen en kokend water wordt niet heter dan 100?C dus het snoept een deel van de energie weg, houdt zo de temperatuur lager en de massa houdt de temperatuur stabieler.

Ok dit is veel wijsheid in ??n zin! Dank!
Maar dan; wat anders!

Hans zei:
Temperatuur stabieler i.d.d., hoeft niet met water, sommige van ons doen dat met een bak aluminiumfolie proppen, zand of bakstenen.

Een paar bakstenen? Zand? Of gewoon liever NIETS?
Ik heb immers geen kamado, dus kan best wel iets gebruiken om de temp stabieler te houden.

Het aan brengen van massa (dus i.d.d. stenen, bak zand of water) helpt bij het constanter houden van de temp. maar is natuurlijk geen wondermiddel, je moet het zien als een hulpje en werkt goed bij L&S temperatuur tot ? 150 gr.C
Je moet het zien als een accu, de toegevoerde hitte warmt ook de stenen op en zal de temperatuur dalen wordt die warmte ook weer afgegeven aan de ruimte en zal dus de temperatuur daardoor weer wat oplopen dus stabieler blijven.

Ik heb jaaaaaaren met een Weber OTG 47 gewerkt en had altijd een paar klinkers in de ketel plus een waterbak (was tevens druipbak) .

 
Water verdampt en wordt niet heter. Die stenen of zand kunnen dat wel worden, denk aan een kamado, de massa houdt het geheel stabieler. Maar als je dat teveel opwarmt dan duurt het ook weer lang voordat het is afgekoeld.
Het is daarom handig om eerst ervaring op te doen met water. Heb je dat onder de knie dan kun je overstappen op andere middelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan