BasBQ
Beef en Steak

Gerookte kip a la Ewald

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
20.008
Vandaag gerookte kip gemaakt op de WSM volgens de methode van Ewald.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=21349.msg320388#msg320388

Vroeger gaarde ik de kip tot wel 75 C maar was hij wel wat droog. Ewald heeft uitgevogeld dat het helemaal niet nodig is. Als de kern een kwartiertje 63C of meer heeft is het veilig.

Dit gaan we voortaan dus op deze manier maken.

e34f15346c6747e7e22e80a91d59f642.jpg


8082f9673d52bb7c714729e06b9b1ef8.jpg


49917566d9a038d3f9004052e3cb87b2.jpg


223e2310a4a63e29ba7b27d296a4106a.jpg
 
Voor alle duidelijkheid, de foto?s staan er in omgekeerde volgorde op.
Bug van Tapatalk .


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Lekker hoor ;)
 
Frits zei:
Voor alle duidelijkheid, de foto?s staan er in omgekeerde volgorde op.
Bug van Tapatalk .

Best irritant, niet? Kun je bij tapatalk instellingen dit niet omdraaien door die standaardinstellingen oplopend te maken in plaats van aflopend?
 
Ziet er heerlijk uit! Merk je nu ook dat de kip een stuk minder droog is dan wanneer de kerntemperatuur 75 graden is?
 
@Sander, nu ik het weet doe ik het de volgende keer gewoon andersom aantikken. Vroeger kon je maar 1 foto tegelijk selecteren.

@Bramster, deze is echt veel sappiger.
 
Lekker Frits. Dit moet ik ook nog eens gaan maken. Lijkt mee een leuk project.
 
@Bram, dit is zo makkelijk en ook zo lekker. Hoort eigenlijk bij het standaard repertoire. Ook handig om te leren je temperatuur onder controle te houden.
 
Ziet er heerlijk uit Frits.
Was toen op het internet aan het zoeken en kwam bij amazing ribs terecht waar een heel lang artikel over voedselveiligheid en kerntemperatuur vs tijd stond.
Hier ook nooit meer een andere bereidingswijze, zoveel malser/sappiger
 
Ewald zei:
Ziet er heerlijk uit Frits.
Was toen op het internet aan het zoeken en kwam bij amazing ribs terecht waar een heel lang artikel over voedselveiligheid en kerntemperatuur vs tijd stond.
Hier ook nooit meer een andere bereidingswijze, zoveel malser/sappiger
Die kerel is ook de bom qua informatie, zijn boek vind ik eveneens geweldig ;) De temperaturen en tijden die hij aangeeft gebruik ik ook altijd als richtlijn. Geen idee of wij in de Nederlandse voedselveiligheid wetgeving ook zo iets hebben / kunnen fabriceren?

Back on topic; de gerookte kipfilet meteen even op de todo gezet voor deze maand
 
Terug
Bovenaan Onderaan