BasBQ
Beef en Steak

(Krokant) Buikspek bereid op 3 manieren

 
 

Bramster

Gemarineerd
Berichten
1.852
Afgelopen weekend was het tijd om buikspek te maken voor mijn zwager als felicitatie voor zijn nieuwe baan.
En ik dacht door buikspek te maken beleven we allemaal een hoop plezier aan zijn nieuwe functie.  B-)

Anderhalve kilo buikspek gekocht. verdeeld in 3 stukken.
E?n op de Chinese manier met koken, azijn intrekken in de zwoerd en inprikken en dan in een bootje met zout
E?n op de normale manier met inkepingen en het zwoerd dagje laten intrekken en vleeskant marineren met cajun rub
Het laatste stuk met AP rub nachtje in zijn geheel laten intrekken en vervolgens met een pittige marinade glaceren op de bbq.

ik heb gelezen dat krokant buikspek maken nog best wel lastig is en omdat mijn buikspek met zwoerd niet helemaal goed bedekt was met het zwoerd besloot ik voor 3 variaties te gaan.
En gelukkig maar! Direct maar bekennen dat ik niet helemaal tevreden was met het eindresultaat. Op de Chinese manier buikspek maken ging eigenlijk prima maar de krokante kost lukte gewoon niet.  De zwoerd eraf gesneden en het buikspek was prima te eten maar dat was niet het doel. De gewone versie was wel krokant maar ook hier voor verbetering vatbaar. Uiteraard de versie zonder zwoerd was sowieso heerlijk kruidig pittig zoals bedoeld was.

Conclusie: het eten smaakte heerlijk en het was een erg gezellige dag en avond maar ik ben absoluut niet tevreden met het eindresultaat omdat ik niet het krokante buikspek op tafel kon zetten wat ik voor ogen had. De reden ervoor is een beetje gissen. Ik heb de recepten gevolgd. Misschien had het buikspek toch een iets dikkere vetlaag dan in de recepten waardoor het buikspek nog niet voldoende uitgedroogd was. Hoor graag tips! :) Ik wil dit graag nog een keer proberen in de toekomst waarbij ik wel met een positief gevoel het eten op tafel zet.

Buikspek:
MRWgRnJm.jpg


Voorbereidingen zaterdagochtend:

Chinese Style:
prikken, koken, ijsbad, prikken, prikken, prikken, en nacht in koelkast in azijn
O6TEJl0m.jpg

p1o13rqm.png

rJfhdghm.jpg

PsVSoBCm.jpg


Normal Style:
inkeping zwoerd, inkeping vleeskant, rub aanbrengen en nacht in koelkast op zout
QJp6rZ9m.jpg

42d6wwwm.jpg

HLNJoHEm.jpg


Zondag activiteiten:
Zoutbakje klaarmaken met aluminium, zout afnemen, en SPG + chili flakes toevoegen etc etc
Pam3COYm.jpg

MlPpYbLm.jpg


uitkomst:
D50FQJPl.jpg
58ecN8cl.jpg







 
Everything tastes better with bacon! ;)
 
Spekkie naar m'n bekkie :)
 
Nou ik had je graag kritisch ondersteund bij die prachtige culinaire experiment!

Het ziet er zalig uit, leuk om zo te proberen... alleen al zonder zwoerd zouden die 3 variaties naast elkaar al een leuke proeverij geven!
 
Ziet er smakelijk uit Bramster. Dat moet gewoon feest geweest zijn om te eten. En de zwoerd knapperig krijgen blijft een kunst.

Hier lukt het ook niet altijd. Ik zie wel op de foto?s dat je de stukken buikspek bereid met de huid naar beneden. Dan loopt het vet en sap langs de zwoerd. Die moet juist uitdrogen om knapperig te worden. Ewald heeft mij ooit als tip gegeven om bakingsoda te gebruiken. De huid met zout en bakingsoda insmeren en dit een nachtje in de koelkast. Ik moet dit proces ook nog steeds eens doen. Genoeg redenen om nog eens een lekker stuk buikspek te gaan halen
 
Daarna wel eerst goed afspoelen zodat er geen baking soda achter blijft hoor Brammen!
 
Thanks voor de tips! ik ga het zeker nog een keer proberen want buikspek is sowieso al heerlijk  :)
 
Ziet er toch allemaal erg lekker uit.

Ik vind het ook lastig het knapperig te krijgen. Ga bovenstaande tip ook eens proberen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Sander72 zei:
Daarna wel eerst goed afspoelen zodat er geen baking soda achter blijft hoor Brammen!

Idd goed spoelen. Ik moet het even na zoeken in een post van Ewald.
 
ook hier nog steeds een grote favoriet.
dan wel als walchers gilde spek, of een variant ervan.
zooo lekker.

knapperige zwoerd heb ik mezelf nog niet aan gewaagd, gezien de zeer wisselende resultaten.
Gewoon lekker low en slow  :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan