Kamado Express Vuur en Rook

Auteur Topic: Varkentje aan het spit  (gelezen 295 keer)

SAN-RHN

• Kooltjesharker
  • *
Varkentje aan het spit
« Gepost op: 17 mei 2019, 15:57 »
Afgelopen weekend hadden we een verjaardagsfeestje bij een vriend van me. Hij wilde graag een varkentje aan het spit klaarmaken! Alleen hij is geen BBQ-er, dus of hij wat hulp kan krijgen :) Nou graag!
Hij had bij de slager een speenvarken besteld, die door de slager in de pekel is gezet. Ook had hij een een barbecue met draaispit gehuurd, om het te kunnen bereiden. De slager was gelukkig zo vriendelijk om het varkentje op het spit te rijgen, dus alle voorbereidingen waren eigenlijk al gedaan. Rond 11 uur de kolen aangestoken en het varken op gehangen aan het draaispit. En dan geduld! Het was een varkentje van rond de 12 kg, die moet wel een uurtje of 6-7 rondjes draaien! Het was gelukkig ook nog eens mooi weer en tussen de biertjes door, moesten we eigenlijk alleen even smeren (een mengsel van olie, appelsap en wat kruiden). Maar iedereen wilde wel even het varkentje verwennen met wat sap :)

Uiteindelijk hebben we de temperatuur tot 70 graden door laten gaan voordat we hem eraf hebben gehaald. Hierna even ingepakt in de folie en een kleine 20 minuten laten rusten. Toen was het tijd om het mes erin te zetten! Ik had dat nog nooit gedaan en alleen een paar filmpjes vooraf gezien en samen met een andere maat zijn we begonnen! We begonnen bij de voorpoten en zijn zo langzaam naar de achterpoten gegaan. Erg leuk om te doen en je merkt echt verschil tussen de procureur de haas of het hammetje met snijden en proeven! Uiteindelijk zo goed als alles kunnen afsnijden. Alles leverde we in hapklare stukken aan voor de hongerige gasten. Het heeft uiteindelijk een uur geduurd voordat we met z'n 2-en het varkentje als uitgesneden konden beschouwen. Ik heb helaas in die tijd geen foto's kunnen maken van alle lekkernijen die eraf kwamen, alleen van de lege tafel na afloop... maar het was leuk en we hebben nog tot de in de kleine uurtjes kunnen nagenieten van dit feestje  ;)

Uiteraard nog wel de foto's van het bereiden. Ik hoop nog wat "snij-foto's" te krijgen van de andere gasten, die waarschijnlijk te druk waren met, het zo snel mogelijk stukken vlees van de schaal aan het weghalen, zodat ze waarschijnlijk niet zoveel foto's hebben...

Net op het spit:

Draaien maar:

En smeren:

Draaien en geduld:

Hmmm, is er niet een fotowedstrijd met als titel "Stick 'em up" ...

Op temperatuur laten komen:

Tijd om te laten rusten:

Alleen nog restjes over:

noskos

• Beheerder
  • Forum Meubilair
  • *
  • *
  • *
  • Westland
    • BBQ-NL
Re: Varkentje aan het spit
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2019, 16:00 »
Blijft een mooi gezicht! En ja, die kun je zo het fotowedstrijd draadje in knallen
BBQblog: BBQ-NL.com      Foodblog: Foodaholics   

Bastard Urban 2019 L, BGE L, OTG & MTP 57cm, Original 47 cm rood, WSM 47cm, WGA, Summit Charcoal, Vault Smoker, Traeger Ironwood

Lid van het  Sea Side Smokers BBQ Team

XJRBear

• Vuurmaker
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2019, 16:08 »
Jemig das ook wel gaaf.
XJRBear
Lid van het BAD- BBQ team.

Cadac patio living, WOT, WGA, WSJ, USD, Patton little egg, Oklahoma Joe, Pizzaoven/smoker. Temp.Inkbird IBT-6X Igrill mini. Casselin warmhoudkast.

SilverFox

• Gerijpt
  • *
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2019, 16:12 »
Mooi man!
Weber Genesis S-330, Big Green Egg Large, Weber Go Anywhere, DigiQ DX2, Thermapen MK4

Jet

• Pitmaster
  • *
  • *
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2019, 16:22 »
Mooi speenvarkentje, dat zal gesmaakt hebben :) dit wil ik ook nog een keertje doen maar dan met een iets kleiner maatje zodat het speenvarkentje op de primo past ;)
Primo Oval XL, WGA, Weber OT57

Emptiness is loneliness, and loneliness is cleanliness, and cleanliness is godliness, and god is empty just like me (Billy Corgan, Zero)

Gasburner

• Vuurmaker
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2019, 16:23 »
Altijd leuk, varken aan het spit!

Waarom heb je alu om de neus en oren?
Weber Master-Touch GBS System Edition 57 cm |Gas bbq Outdoorchef Australia 425G| Hout bbq "kotlovina"| Rook oven Locarno| Goulash ketel met driepoot "kotlića"

SAN-RHN

• Kooltjesharker
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2019, 17:04 »
Altijd leuk, varken aan het spit!

Waarom heb je alu om de neus en oren?
De oren staken nogal uit, daar zou na een paar uur boven de kolen niets meer van overblijven! Nu hebben we het laatste uurtje de folie weggehaald en het oor aan de hond gegeven :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

picosuma

• Gemarineerd
  • *
  • *
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2019, 21:30 »
Dat is leuk om te doen zeg en het zal ook wel prima gesmaakt hebben  :)
Grill Guru Elite,Barbecook, WGA, One minute lighter,Fantast, maverick 733

Bbqcount 2019:
Steven & piet count:

Gasburner

• Vuurmaker
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2019, 23:11 »
[quote
De oren staken nogal uit, daar zou na een paar uur boven de kolen niets meer van overblijven! Nu hebben we het laatste uurtje de folie weggehaald en het oor aan de hond gegeven :)

[/quote]

Oren worden lekker knapperig, prima te eten.   :D
Ik zie ook wel eens dat ze er gewoon van te voren afgesneden worden als mensen ze niet willen, Alu had ik nog niet gezien, maar is ook een oplossing idd
Weber Master-Touch GBS System Edition 57 cm |Gas bbq Outdoorchef Australia 425G| Hout bbq "kotlovina"| Rook oven Locarno| Goulash ketel met driepoot "kotlića"

Maus

• Stoker
  • *
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2019, 07:00 »
Heel erg gaaf. En lekker ooit heeft collega ons zo getrakteerd. Alleen hebben we hete hele spektakel van het varken op spit toen niet ervaren. Jammer genoeg.
WEBER MasterTouch - BASTARD Large - BASTARD Compact

Bram

• Pitmaster
  • *
  • *
  • Mager en gezond, maar dik tevreden
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2019, 07:41 »
Dit lijkt me zo gaaf. Lekker heel de dag vuurtje gaande houden. Varkentje van tijd tot tijd insmeren.
Was de huid mooi knapperig geworden? Als je krackling skin hebt is zo vreselijk lekker.
WGA - OTP 57 - BGE Large - iGrill 2 - Thermapen MK4

freddeblok

• Sprokkelaar
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2019, 13:29 »
Herkenbaar

Fred

SAN-RHN

• Kooltjesharker
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2019, 13:37 »
Dit lijkt me zo gaaf. Lekker heel de dag vuurtje gaande houden. Varkentje van tijd tot tijd insmeren.
Was de huid mooi knapperig geworden? Als je krackling skin hebt is zo vreselijk lekker.
De huid was niet heel knapperig, maar we hebben stukken huid na het snijwerk nog even op de bbq gelegd en toen was het wel lekker knapperig!

SAN-RHN

• Kooltjesharker
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2019, 13:38 »
Herkenbaar

Fred
Zo! Die is een maatje groter! Lekker hoor!

Ridevi71

• Gerijpt
  • *
  • *
  • Rick
« Reactie #14 Gepost op: Gisteren om 09:55 »
Je ziet het varken genieten  :D

Geweldig om dit te maken op een feestje.
Mooi Gedaan
Being a vegetarian is a big missed steak

Het BBQ Genootschap

« Reactie #14 Gepost op: Gisteren om 09:55 »