BasBQ
Beef en Steak

Varkentje aan het spit

 
 
 

SAN-RHN

Stoker
Berichten
273
Afgelopen weekend hadden we een verjaardagsfeestje bij een vriend van me. Hij wilde graag een varkentje aan het spit klaarmaken! Alleen hij is geen BBQ-er, dus of hij wat hulp kan krijgen :) Nou graag!
Hij had bij de slager een speenvarken besteld, die door de slager in de pekel is gezet. Ook had hij een een barbecue met draaispit gehuurd, om het te kunnen bereiden. De slager was gelukkig zo vriendelijk om het varkentje op het spit te rijgen, dus alle voorbereidingen waren eigenlijk al gedaan. Rond 11 uur de kolen aangestoken en het varken op gehangen aan het draaispit. En dan geduld! Het was een varkentje van rond de 12 kg, die moet wel een uurtje of 6-7 rondjes draaien! Het was gelukkig ook nog eens mooi weer en tussen de biertjes door, moesten we eigenlijk alleen even smeren (een mengsel van olie, appelsap en wat kruiden). Maar iedereen wilde wel even het varkentje verwennen met wat sap :)

Uiteindelijk hebben we de temperatuur tot 70 graden door laten gaan voordat we hem eraf hebben gehaald. Hierna even ingepakt in de folie en een kleine 20 minuten laten rusten. Toen was het tijd om het mes erin te zetten! Ik had dat nog nooit gedaan en alleen een paar filmpjes vooraf gezien en samen met een andere maat zijn we begonnen! We begonnen bij de voorpoten en zijn zo langzaam naar de achterpoten gegaan. Erg leuk om te doen en je merkt echt verschil tussen de procureur de haas of het hammetje met snijden en proeven! Uiteindelijk zo goed als alles kunnen afsnijden. Alles leverde we in hapklare stukken aan voor de hongerige gasten. Het heeft uiteindelijk een uur geduurd voordat we met z'n 2-en het varkentje als uitgesneden konden beschouwen. Ik heb helaas in die tijd geen foto's kunnen maken van alle lekkernijen die eraf kwamen, alleen van de lege tafel na afloop... maar het was leuk en we hebben nog tot de in de kleine uurtjes kunnen nagenieten van dit feestje  ;)

Uiteraard nog wel de foto's van het bereiden. Ik hoop nog wat "snij-foto's" te krijgen van de andere gasten, die waarschijnlijk te druk waren met, het zo snel mogelijk stukken vlees van de schaal aan het weghalen, zodat ze waarschijnlijk niet zoveel foto's hebben...

Net op het spit:


Draaien maar:


En smeren:


Draaien en geduld:


Hmmm, is er niet een fotowedstrijd met als titel "Stick 'em up" ...


Op temperatuur laten komen:


Tijd om te laten rusten:


Alleen nog restjes over:
 
Blijft een mooi gezicht! En ja, die kun je zo het fotowedstrijd draadje in knallen
 
Jemig das ook wel gaaf.
 
Mooi man!
 
Mooi speenvarkentje, dat zal gesmaakt hebben :) dit wil ik ook nog een keertje doen maar dan met een iets kleiner maatje zodat het speenvarkentje op de primo past ;)
 
Altijd leuk, varken aan het spit!

Waarom heb je alu om de neus en oren?
 
Gasburner zei:
Altijd leuk, varken aan het spit!

Waarom heb je alu om de neus en oren?
De oren staken nogal uit, daar zou na een paar uur boven de kolen niets meer van overblijven! Nu hebben we het laatste uurtje de folie weggehaald en het oor aan de hond gegeven :)


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

 
Dat is leuk om te doen zeg en het zal ook wel prima gesmaakt hebben  :)
 
[quote
De oren staken nogal uit, daar zou na een paar uur boven de kolen niets meer van overblijven! Nu hebben we het laatste uurtje de folie weggehaald en het oor aan de hond gegeven :)

[/quote]

Oren worden lekker knapperig, prima te eten.  :D
Ik zie ook wel eens dat ze er gewoon van te voren afgesneden worden als mensen ze niet willen, Alu had ik nog niet gezien, maar is ook een oplossing idd
 
Heel erg gaaf. En lekker ooit heeft collega ons zo getrakteerd. Alleen hebben we hete hele spektakel van het varken op spit toen niet ervaren. Jammer genoeg.
 
Dit lijkt me zo gaaf. Lekker heel de dag vuurtje gaande houden. Varkentje van tijd tot tijd insmeren.
Was de huid mooi knapperig geworden? Als je krackling skin hebt is zo vreselijk lekker.
 
Herkenbaar
4d5d5e6dbf96b02fa93917a85097a861.jpg


Fred
 
Bram zei:
Dit lijkt me zo gaaf. Lekker heel de dag vuurtje gaande houden. Varkentje van tijd tot tijd insmeren.
Was de huid mooi knapperig geworden? Als je krackling skin hebt is zo vreselijk lekker.
De huid was niet heel knapperig, maar we hebben stukken huid na het snijwerk nog even op de bbq gelegd en toen was het wel lekker knapperig!

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

 
Je ziet het varken genieten  :D

Geweldig om dit te maken op een feestje.
Mooi Gedaan
 
ziet er super gaaf uit. dit maar eens proberen met de volgende bbq van ons elftal  :D :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan