Kamado Express Vuur en Rook

Auteur Topic: Tips krokante zwoerd  (gelezen 251 keer)

nielsmans

• Tondelzoeker
  • *
Tips krokante zwoerd
« Gepost op: 13 mei 2019, 19:42 »
Ik heb bijgaand recept dit weekend gevolgd. En het resultaat was best lekker. Maar de zwoerd was te had naar mijn zin. Iemand tips hoe ik dat de volgende keer beter kan doen?

http://nondejuwalekker.nl/krokant-crackling-buikspek-van-de-barbecue-met-zwoerd/

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

krelis_1976

• Sprokkelaar
Re: Tips krokante zwoerd
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2019, 15:22 »
Wat ik ooit van een (chinese) collega heb begrepen en zoals ik het dus doe...  is met een speciale vleesprikker (pork-needle uit de toko)  heel veel kleine gaatjes in het vel prikken. Zorg ervoor dat de gaatjes het vlees niet raken, maar alleen in het vel zitten.   Dan leg je hem op een rooster boven de gootsteen en dan overgieten met kokend water. Dan zie je alle gaatjes opentrekken.
Helemaal droogdeppen en daarna in de koelkast verder laten drogen.

De volgende ochtend later haal je hem uit de koelkast en snijd er allemaal ruiten in. Daarna bedek je het hele vel met een dikke laag zeezout. De marinade gaat in een overschaal en daar leg ik de vleeskant in. Dan weer terug in de koelkast tot het moment van bakken.

Uit de marinade en met zout en al op de BBQ. Na ongeveer 1,5 uur van de BBQ af. Zout eraf en weer terug en verder afbakken tot de korst mooi bruin gebubbeld is.

nielsmans

• Tondelzoeker
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2019, 16:05 »
Dank je, die gaatjes daar ga ik de volgende keer eens een poging mee doen. De rest van het proces ziet er ongeveer hetzelfde uit als ik gedaan heb.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

noskos

• Beheerder
  • Forum Meubilair
  • *
  • *
  • *
  • Westland
    • BBQ-NL
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2019, 16:14 »
Gaatjes prikken in de zwoerd, daarna inwrijven met baking soda. Dat een nachtje laten staat. Volgende dag afspoelen. Zouten en op de barbecue. Kijk even naar het porchetta recept hier op het Genootschap.
BBQblog: BBQ-NL.com      Foodblog: Foodaholics   

Bastard Urban 2019 L, BGE L, OTG & MTP 57cm, Original 47 cm rood, WSM 47cm, WGA, Summit Charcoal, Vault Smoker, Traeger Ironwood

Lid van het  Sea Side Smokers BBQ Team

Het BBQ Genootschap

« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2019, 16:14 »