BasBQ
Beef en Steak

goedkope cold smoke generator van ALI brand te snel op

Ik heb van mijn schoonvader een cold smoke generator gehad die hij op Aliexpress https://tinyurl.com/y4kvnec9 heeft gekocht.

Onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet deze gevuld met mengsel van eikenhout/beukenhout zaagsel van een bevriende houthandelaar.
eea eerst gedroogd want was nog vrij vochtig en stevig aangedrukt. Het aansteken ging goed en langzaam zag ik de baan opbranden. Echter ieder keer gaat het na ongeveer 30 minuten fout en dan steekt de baan die aan is dwars door het gaas over naar de naast gelegen baan die 10 minuten daarna de volgende aansteekt.
Kortom goede start en later veel rook ontwikkeling en na 1,5 tot 2 uur is de Cold Smoker generator opgebrand.

het gaas lijkt overal even fijn te zijn. De vraag is of iemand ook ervaring met deze cheap CSG of weet iemand waar het aan kan liggen? moet ik misschien niet aandrukken of een keer gekochte mot gebruiken (en zo ja welke) of toch maar meteen voor een echt merk CSG gaan?

Ik hoor het graag en alvast bedankt

Frank
 
Zaagsel is volgens mij minder fijn qua structuur dan rookmot. Dat is nog fijner en er ?voor gemaakt?.
Ik zou daarnaast niet aandrukken, maar vullen en daarna twee keer op een harde ondergrond tikken (althans zo doe ik het).

Steeds een ding per keer veranderen en testen. Dan weet je snel genoeg waar het probleem zit.
 
Marcel1973 zei:
Zaagsel is volgens mij minder fijn qua structuur dan rookmot. Dat is nog fijner en er ?voor gemaakt?.
Ik zou daarnaast niet aandrukken, maar vullen en daarna twee keer op een harde ondergrond tikken (althans zo doe ik het).

Steeds een ding per keer veranderen en testen. Dan weet je snel genoeg waar het probleem zit.
Top bedankt voor de reactie. Ik ga dat proberen en mocht dat niet werken dan een zijrandje afschermen met alufolie.
 
Helaas  :( Heb hem gevuld en niet aangedrukt maar een paar keer tegen de grond getikt. Het leek te werken want hij brandde dit keer al 2 keer zover en ik had goede hoop totdat ik opeens weer veel rookontwikkeling merkte., Bij controle bleek alsnog op een later punt de baan weer doorgeslagen te zijn. Heb dit keer wel een foto gemaakt.
f59114565ba1c85a59fd4a2bfbee9cbe.jpg

 
Zijn de wanden van gaas? Daar smeult het gewoon doorheen lijkt me. Ik heb een CSG waarbij de bodem van gaas is, maar de wanden solide zijn zodat hij niet 'over kan steken' maar het pad moet volgen. En niet te vol doen, maar dat lijkt me niet het probleem als ik de foto bekijk. Als die van mij vol is kan ik er zo'n 8-10  uur mee vooruit.
 
Bij de ProQ en de Weber zijn de wanden ook van gaas.
Misschien een gevalletje goedkoop is duurkoop?

Mijn weber csg brandt met weber mot netjes helemaal op.
 
Gasburner zei:
Zijn de wanden van gaas? Daar smeult het gewoon doorheen lijkt me. Ik heb een CSG waarbij de bodem van gaas is, maar de wanden solide zijn zodat hij niet 'over kan steken' maar het pad moet volgen. En niet te vol doen, maar dat lijkt me niet het probleem als ik de foto bekijk. Als die van mij vol is kan ik er zo'n 8-10  uur mee vooruit.

Ja de wanden zijn van gaas . Zat er al aan te denken om een reepje aluminium folie langs de zijwand te doen dan heb ik een solide zijwand net als die van jou en dan kan het toch niet fout gaan lijkt mij. Het kan ook omdat ik geen "echte" houtmot gebruik maar zaagsel dat dit gebeurt.
 
noskos zei:
Bij de ProQ en de Weber zijn de wanden ook van gaas.
Misschien een gevalletje goedkoop is duurkoop?

Mijn weber csg brandt met weber mot netjes helemaal op.

Tja wil een gegeven paard niet in de bek kijken maar ben bang van wel dat het duurkoop is maar wat ook zou kunnen zoals ik hierboven ook zeg is dat ik zaagsel gebruik en geen originele houtmot.  :p
Ga dus een keer proberen met echte mot en als ik iemand in de buurt (Rotterdam) vind met een "echte" CSG dat hij dan mijn zaagsel probeert. dan komt de oorzaak snel naar boven lijkt mij.
 
hij lijkt wel een beetje op mijn weber CSG, ik heb ook 2 dagen gevochten voor het ding daadwerkelijk functioneel was, rookmot bleek het devies
 
MACS zei:
hij lijkt wel een beetje op mijn weber CSG, ik heb ook 2 dagen gevochten voor het ding daadwerkelijk functioneel was, rookmot bleek het devies

Ik dus vol goede moed naar de lokale Karwei omdat daar Hickory Rookmot van Barbecook aan te schaffen (was in aanbieding want gaat uit assortiment voor de ge?nteresseerden) en het zag er goed uit vond het zelfs lekker traag gaan en na 2 uur nog steeds netjes in zijn baan blijven totdat mijn vrouw binnenkwam dat het wel erg stonk buiten.

En dus na 3 uur en 40 minuten trof ik onderstaande aan  :(

62b68d42c0ddaef9e66e1a9e70ef858f.jpg
 
ik heb net dezelfde en bij mij werkt die perfect.

In het begin had ik wel moeite om de csg aan te houden, hij hing telkens uit.

Bleek dat mijn rookmot/zagemeel/... te grof was.

Nu haal ik het eerste door de koffiemolen (wat een kl*tejob is).

Ik denk dat je met grover / minder grove stukken moet testen totdat je de correcte maat gevonden hebt.

Vind het wel straf, wat die laatste foto zijn toch 'grote' stukken te zijn.
Bij mij gaat die constant uit als ik die rookmot gebruik.
 
Stijn zei:
ik heb net dezelfde en bij mij werkt die perfect.

In het begin had ik wel moeite om de csg aan te houden, hij hing telkens uit.

Bleek dat mijn rookmot/zagemeel/... te grof was.

Nu haal ik het eerste door de koffiemolen (wat een kl*tejob is).

Ik denk dat je met grover / minder grove stukken moet testen totdat je de correcte maat gevonden hebt.

Vind het wel straf, wat die laatste foto zijn toch 'grote' stukken te zijn.
Bij mij gaat die constant uit als ik die rookmot gebruik.

Stijn durf het bijna niet te vragen maar welke rookmot gebruik jij dan die wel werkt in je ali-CSG ? heb hiervoor zaagsel gebruikt wat vele malen fijner is en daarbij eigenlijk hetzelfde probleem.
 
KarmeFrank zei:
Stijn zei:
ik heb net dezelfde en bij mij werkt die perfect.

In het begin had ik wel moeite om de csg aan te houden, hij hing telkens uit.

Bleek dat mijn rookmot/zagemeel/... te grof was.

Nu haal ik het eerste door de koffiemolen (wat een kl*tejob is).

Ik denk dat je met grover / minder grove stukken moet testen totdat je de correcte maat gevonden hebt.

Vind het wel straf, wat die laatste foto zijn toch 'grote' stukken te zijn.
Bij mij gaat die constant uit als ik die rookmot gebruik.

Stijn durf het bijna niet te vragen maar welke rookmot gebruik jij dan die wel werkt in je ali-CSG ? heb hiervoor zaagsel gebruikt wat vele malen fijner is en daarbij eigenlijk hetzelfde probleem.

Ik gebruik diverse, maar moet bij mij echt fijn zijn.
Daarom dat ik bijna altijd de koffiemolen boven haal.

Als ik me goed herinner ging de maat 2-3mm zelfs nog uit omdat het niet fijn genoeg was.

Ik had eerder het tegenovergestelde van jou fenomeen.
 
Probeer eens zo?n zakje van Weber. Ik vind dat echt heel fijn spul.
 
noskos zei:
Probeer eens zo?n zakje van Weber. Ik vind dat echt heel fijn spul.

Bedankt voor de tip en doen we hierna ik heb nu ??n zijkant met alufolie gedicht en probeer het zaagsel mengsel maar weer eens op deze manier.
 
Gisteravond ??n zijkant met alufolie dicht gemaakt en alhoewel het niet zo supermooi opbrand heeft mijn CSG ditmaal er 9 uur over gedaan en netjes in de baan gebleven. Tijd voor wat ganzenborst erop zou ik zeggen  :D


4d41a163724d1c664c7b388255513279.jpg
 
 

brem

Vuurmaker
Berichten
53
kijk goed nieuws dus.

de aanhouder wint haha.
Wilde al een nieuw topic starten over de Aliexpress CSG's maar heb al een draadje gevonden in deze post.

Zijn er meer ervaringen met CSG's van Ali? :)
 
Zijn er meer ervaringen met CSG's van Ali? :)

gewoon kopen, doet wat hij moet doen.

Een tijdje geleden heb ik hetzelfde probleem ook gehad.
Ik heb gemerkt dat dit gebeurt als mijn rookmot te fijn of te "pluizig" is.

Deze heb ik dan gemend met iets groffere rookmot.
Hierdoor volgende hij wel de mazen maar was hij na 8h al opgebrand terwijl ik in het verleden 12h+ haalde met eenzelfde lading.

Bij de volgende poging de pluizige/fijne rookmot terug gemengd met wat groffere en ook aangedrukt (niet uit volle kracht natuurlijk).
Dit zorgde ervoor dat de spiraal mooi volgende en dat hij terug 12h+ ging.

Maw, het is een beetje zoeken, als de mot te grof is gaat hij moeilijk/niet aan of stopt hij ergens in een van de gangen.

De CSG heeft in mijn ogen weinig invloed op de manier van branden. het is vooral (om niet te zeggen alleen) de rookmot die bepalend is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan